СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Урок калмыцкой литературы в 9 классе по устному народному творчеству "Кемялгн"

Категория: Всем учителям

Нажмите, чтобы узнать подробности

методическая разработка урока калмыцкой литературы в 9 классе по фольклору

Просмотр содержимого документа
«Урок калмыцкой литературы в 9 классе по устному народному творчеству "Кемялгн"»

9 класст болсн кичǝлин зура (багш Даваева Г.Л.)

Кичǝлин төр: Кемǝлһн

Кичǝлин күцл: сǝǝхн хальмг келǝр тогтагдсн өврмҗтǝ өвкнрин амн үгин зөөрин чинринь сурһульчнрт цǝǝлһҗ, соньн үүдǝврлǝ таньлдулҗ, төрскн келнǝ түлкүринь олх.

Кичǝлин дөңцл: 9 классин дегтрмүд, компьютер, хөөнǝ нурһна ясд (сурһульч болһнд – ясн)

Кичǝлин йовуд:

1.Герин даалһвр сергǝҗ сурлһн: домгудин чинр, утхинь сурһульчнрар келүллһн.

2.Шин төр: Кемǝлһн.

2.1. Багшин үг: Кезəнə күүкнə хүрм ирсн һазрт худнран, шин элгəн нəрəр шинҗлдг бəəсмн. «Күүнə
һазрт, хəр улст мууһан үзүлхмн биш» гиҗ заадг. Тегəд чигн күн баһасн авн кесг зүсн эрдм дасдг, цецн, мергн үг тодлдг, хальмг улсиннь, отг-нутгиннь тууҗ сəəнəр меддг болхар зүткдг бəəсмн. Тер эрдмин нег зүүлнь – кемəлһн, эсклə яс кемəлһн, нурһ кемəлһн чигн гиһəд келдг.

Яс кемəлһн гисн хөөнə нурһна ясна тускар келлһн.

Для усиления значимости темы урока, учитывая знания учащихся – перевод на русский язык: в исполнении кемәлһн принимают участие два человека. Кемәлһн построен на диалоге. Один спрашивает, другой отвечает. Первый, ведущий диалог, просит объяснить другого те примечательные места позвонка, на которые он указывает. Облеченные в аллегорическую форму ответы и составляют самую суть кемәлһн. Вопросы и ответы даются всегда в полной форме и следуют в определенной и строгой последовательности. Первый ответ неправильный. Во втором признается ошибочность первого ответа. Только в третий раз дается правильный, разъясняющий ответ. Затем снова идет повторение того же самого композиционного приема, благодаря которому кемәлһн легко членится на отдельные части или отрывки. Однако форма эта выдерживается не до конца. В девятом отрывке она нарушается, а всего их двенадцать. Им предшествует небольшое вступление. Хөрн дөрвн нурһниХөөт бийд урһсн,Хөрвцг гидг яснь Өмн бийд бүрдгсн, Арвн хойр шинҗ-бер тогтснАр-хар ясигАха, бидн танар Шинҗинь һарһулх зөвтә болвдн.– Не, гем уга. Росла она позади двадцать четвертого позвонка, Росла впереди кости, названной копчиком. Заключено в ней двенадцать признаков мудрости.

2.2. Сурһульчнрт хөөнǝ нурһна 24 ясна хөврцг төгǝҗ өглһн.

а).Багшин цǝǝлһвр:

Худ, гиич күүнд кемǝлһдг нурһ тǝвҗ өгдг бǝǝсмн. Гиич нурһна махинь идǝд дуусхла, герин эзн модар шор ясад, нурһиг моднд хатхад:
-Орчлңгин йосн, Өөрдин заң, эн нурһ кемəлһҗ өгтн, залу ах! – гиҗ сурдг бəəсмн. Худ өвгн ясиг модн шораснь бəрəд, иигҗ эклдг бəəсмн:
- 24 нурһни хөөт бийд урһсн, хөврцг ясни деед бийд үүдсн, 9 шинҗ бер тогтсн яр хар ясн гиҗ кемəдг.
- Пө, пө! Басл олн шинҗтə ясн гиһит!

б).Цаараннь багш тодрхаһар цǝǝлһвр өгǝд, айслулҗ, умшҗ өгнǝ.

2.3.Кемǝлһнд нерǝдсн презентац хǝлǝлһн.

2.4.Орчуллһна көдлмш: презентацд олзлгдсн хальмг текстиг орс келнд орчулх.

2.5.Толин көдлмш: кемǝлһн – рассказ-объяснение, хут бүргд – беркут, оон – сайгак-самец, хул – кулан, түмн – 10 тысяч, бум – 100 тысяч, зандн модн – сандал, ярһа модн –кизиловое дерево.

2.6.Сурһульчнр яс һартан шинҗлǝд, багшин зааврар ясна шинҗс олҗ авна:

1.Алтта Алг уул. 2.Хурдн хут бүргдин җивр.

3.Арнзлын соя. 4.Беркт көкт тəəһн нохан чикн.

5.Тальвн Цаһан ташу. 6.Урмблин Улан һол.

7.Төдгт Хар баатрин маңна. 8.Нальш мөңгн эмəл. 9.Сəн эмин сəəр.

1 - Серая гора чем выше, тем скользче. 2- Быстролетного беркута крылья. 3 - Клык мерина. 4 - Лоб несгибаемого смуглого богатыря. 5 - Красная река Урумбли. 6 - Серебряное седло, похожее на наковальню. 7 - Седалище женщины - мастерицы. 8 -Резец мастерового человека.

3.Товчлвр:

3.1..Дегтрǝр көдллһн: сурһульчнрар диалогин янзар дигтǝһǝр текст умшуллһн.

3.2. Сурврмуд болн даалһврмуд:

Ямаран яс кемəлһдг бəəсмн?

Кезə эн сөрлһн олзлгддг бəəсмн?

Ясна кемəлһ юунла дүңцүлҗ нерəддг бəəҗ?

Ямаран һазрин, аңгин, урһмлын, малын нерд кемəлһнд харһна?

Эн шинҗллһн юуһарн өвəрц?

Урдк цага җирһлин тускар ю келҗ болх?

Кемəлһдг нурһна яс шинҗлҗ кемəлһтн.

Хальмг келнǝ чимгинь, чидлинь, олмһа үгмүдинь олзлсн өвкнрин гүн ухана тускар ю келҗ болх?

Орс келǝр орчулсн ясна шинҗллһнǝ нердиг дүңцүлǝд хǝлǝтн, ямаран шинҗ дуту?

3.3.Ашлвр: Багшин үг:

Эрнҗəнə Константин (1912-1991) – нертə бичəч, амн үгин зөөрин хадһлач, хəəртə харулч, билгтə келмрч. Бичəчин герəсн: хальмг келəн, амн үгин зөөрəн дурлх, эңкрлх, медх, дасх, өргҗүлх… Иим улсин нилчǝр бидн эндр амн үгин билглǝ таньлдҗ, хальмг келнǝ ке сǝǝхнинь, хурц, мергнинь медҗ авувидн.

Үчүкн ясн тиим олн шинҗтə. Эн шинҗин тускар келəд йовдг келн сəəхн, өгҗəлəд келдг күн мергн. Ова ясн уул болҗ, ясна хойр җивр – бүргдин җиврлə əдл, судл нүкнь ик уста һол…
Эн соньн сəəхн дүңцүл.
Кемəлһнд хуучна цагин бəəц медүлгч, тууҗла залһлдата чигн хара биш олн үг шиңгрҗ үлдҗ.

Иим үүдǝврмүд бǝǝхлǝ, өвкнрин дамшлт мартгдшго гиҗ санҗанав.

4.Герин даалһвр: дегтрт бǝǝсн текстиг дǝкǝд давтҗ умшад, шинҗлǝд, ухалад, сурврмудт хǝрү өгх.




Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!