Общая часть |
«Анна Павловна Неркаги’ падвы повесть – притча «Явнанда хэтвы Золотойраха Вада» |
Цель урока: Анализ произведения А.П.Неркаги «Явнанда хэтвы Золотойраха Вада» |
Задачи урока: . Обучение учащихся анализу литературного произведения, формирование у учащихся потребности в эстетическом совершенствовании собственной речи. Выявить художественные особенности языковых средств повести. Развивать мыслительные навыки, навыки правильного, выразительного и сознательного чтения. (Размышления автора о корнях жизни: "Олени и дети - два главных корня жизни". Смысл жизни человека. О долге человека, живущего на земле.) Философский смысл названия повести "Золотое слово правды". Рассуждения о правде. Правда жизни старика Хасава. Воспитывать любовь к родному языку, интерес к истории развития литературы своего народа, воспитывать любовь и уважение старшему поколению. |
|
Предметные | Метапредметные | Личностные |
-создать условия для овладения элементарными навыками анализа содержания литературного произведения (умение воспроизвести сюжет, оценить роль изобразительных средств в раскрытии идейно-художественного содержания); Размышления автора о корнях жизни: "Олени и дети - два главных корня жизни". Смысл жизни человека. О долге человека, живущего на земле.) Философский смысл названия повести "Золотое слово правды". Рассуждения о правде. Правда жизни старика Хасава. | создать условия для формирования умения с достаточно полнотой и точностью выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации; создать условия для формирования умения осознанно и произвольно строить речевое высказывание в устной и письменной форме. | - создать возможность эмоционального «проживания» картины, выражения своих эмоций; -создать возможность для понимания эмоций других людей, сочувствия, сопереживания; – создать условия для выражения своего отношение к произведениям искусства; - создать условия для формирования читательского мастерства. |
Основные понятия, изучаемые на уроке, формируемые умения | Текст, повесть, притча, эпитеты, метафоры, олицетворения, деталь в художественном описании |
Вид используемых на уроке средств ИКТ | презентация учителя, использование образовательной программы «1 ученик: 1 компьютер», видео сюжет из художественного фильма |
Методическое назначение средств ИКТ | иллюстративная и информативная, оценочная функции |
Используемая литература: | - Е.Сусой «Ненецкая литература» - учебная хрестоматия для 9 класса, Санкт-Петербург, филиал издательства «Просвещение», 2001г. - Анна Неркаги «Молчащий» (повести), Тюмень: «СофтДизайн», 1996г – 416с. |
Этапы урока | Деятельность учителя | Деятельность учащихся | Регламент | икт | Ожидаемые результаты |
Организационный момент. \ Мотивация учебной деятельности | Приветствие. слайд Работа по всеобучу Мал” тюкохона мэда”? Ңани торова. - Сававна тохолкова е”эмня ӈока сава ӈамгэм’ тенева серо”ӈа: толыр” сер”, толаӈгова сер”, паднава сер”. Тикы серо’ харадо’ ӈока. Хусувэй ӈамгэм’ сававна, техэ’ малханда палева е”эмня ӈамгэ пэрць тара? - Ти’ манзаяхана” пэхэна” | Отчёт дежурного по классу - чтение с доски приветствия | 1 мин | Слайд | Готовы к уроку, психологический, эмоциональный настрой, мобилизация внимания учащихся.. |
Актуализация | Фильм - Тюку кино пелям’ манэ” ӈада”…. (после просмотра: - Манэ”мэва” ӈамгэ? - Сёнзянда мюня” хуркараха? - Хурка и’ ӈут’ манэ”мэра” сидда” тидхале? - Ӈамгэ’ нямна манэ”мэва” ӈа? - Ӈамгэн’ сидна” тохоламби? Учитель подводит учащихся к осознанию темы, целей и задач урока | Просмотр фрагмента из фильма «Белый ягель» (приложение 1) Ответы детей. | 5 мин | Слайд текст | Умение выявлять главное из текста и делать выводы |
- Ила’ саир” нямна, ханяӈы харида тидхалемба тохоламбадаӈэ толёда тикы А.П.Неркаги падвы” повесть”. Нёноховна пуда толавэвнана тасла тикы серм’ пирӈава”. Нюмда ӈамгэ ӈэса? Слайд - Ӈамгэ’ падвы повестьнда’ пеляӈэ вадецава”? Слайд | - дети подведены к теме урока: Ответы детей. | 1 мин | Слайд Тема |
Постановка проблемной ситуации | - Теда’ маня” А.П.Неркаги’ ед’ ӈэда пудана урокахана” тикы мал’ тензебтеӈгуна”: падвыта’ нямна иланда’ нямна теда ӈани лаханакуртава”. - А.П. Неркаги тикы хибя? (ӈамгэм вадець пирӈада? слайд - А.П.Неркаги’ ӈамгэ яхана соявы ненэць’? - Нисяхаюда, небяхаюда ӈамгэ илаӈгана илевэхэ’? - Ханяна тохолкувы? - Нерде падвы повестьнда нюм ӈамгэ? Ӈамгэ нямна ӈэда повесть слайд - Тамна хурка” падвыда теневада”? - Хурка ӈопой минреня ӈобнзер” ӈэда харадо’ таня? - Паднана’ падвыда сян вадавна падыбавыда? - Хурка ӈарка падвыда” толасава”? Слайд - Хибя тенева, тикы нява” хурка манзаям’ теда минре? - Ханзер” тасламбира”, толавы «Явнанда хэтвы Золотойраха Вада» паднана ӈамгэ повесть - притчаӈэ нюмдебабта? | - Дети отвечают по принципу экспресс – опрос с использованием интерактивной доски Краткая характеристика творчества А.Неркаги (диалог сопровождается коментариями учителя и дополнениями детей по презентации) | 2 мин | | Демонстрация учащимися знаний и умение давать устные и правильно сформулированные ответы на поставленные учителем вопросы |
Решение проблемы | Повесть, притча ӈамгэ ӈэвам’ ӈани” литературыта” урокахат, книгахат таслабсетыра”, теда’ харта’ ихинда манзаям” сертабата” тара, тику падвэхэна ӈамгэвна притча танявам’ тасламбива”, няби хурка” сермната повесть хари’ хумбива”? | Дети выполняют задания на интерактивной доске | 2 мин | Слайд Слайл | Понимание задания и умения выделять признаки притчи и повести из текста |
Притча | Повесть | |
Вывод: Тюку падвы притча – повестьӈэ нюмдева то”олха? | - Анна Павловна Неркаги’ падвы «Явнанда хэтвы Золотойраха Вада» повесть няби притча’ хара” ӈоб” сер” миӈа” | 1 мин | | |
Анализ художественного текста | Слайд (тасламбива) - Толавы повесть – притчана” нюмда «Явнанда хэтвы Золотойраха Вада» лахарём’ минреняӈэ хибя тара? (паднана, няби илемида вадета Хасава вэсако) - Лахарё’ нерденя’ пеляхана няхар” ӈармы ненэцям’ паднана ваде”ӈа, ӈобт’ тэввандо’ ёльцӈгана саць харвобтана лахарёдо’ ӈамгэ’ нямна ӈэсеты”? - Хасава няхаюта’ ня’ вадеман харванамда ӈамгэ ярабцараха илемяӈэ вадепата? - Ненэця” выӈгана, хой’ няӈы иландо’ ӈамгэ теда’ лахана мэёвна ня”амбидо’? Сацядаӈэ, мэйрамаӈэ мэтидо’ ӈамгэ”? - Ханзер” хусувэнда” ида ядэрӈа, тикы сер то”олахам’ намдавы, манэ”мы ненэць’, тад’ нерня’ нюдо’, тыдо’ ӈарка ныхыдандо’, мэйрамаӈэ мэтаӈгобтум? Ила’ саир” сер” таслара”. | - (Философский смысл названия повести "Золотое слово правды", рассуждения о правде, правда жизни старика Хасава, жизнь человека в суровых условиях жестого бесправия - трагедии жизни, образы положительных и отрицательных героев, взаимоотношение поколений, художественные особенности языковых средств повести) | 5 мин | | Умение рассуждать по тексту, находить смысл (идею, тему) прочитанного, уметь выражать свои мысли |
физминутка | | | 1 мин | | |
6. . Анализ изобразительных средств | - Анна Павловна падыбадахананда ӈани’ паднани’ тотрев пыда ӈока харарка’ явна, и’ ӈудм’ тидхалемба мэта” вадида таня”. Тарця вададара” хода”? Тикы намгэ ваданэ нюмдебина? | Работа по тексту, дети выделяют слова и выражения и делают сноски, определяя: Эпитеты Сравнения Олицетворения Метафоры Фразеологизмы и т.д. | 10 мин | слайд | Умение работать на компьютере, выделять используемые автором художественные приёмы |
Первичное закрепление | - Золотойраха Вада’ харамда ханзер” хамэдамбира”? Харта инда’ ядэрабцо’ хэтада”. Маня” лахарён’ инзелехэрцява”, маси’ ӈамгэ тарана вадам’ намдӈгува”: Мини – сценка «Вэсэй лахарё» - Тикы ларём няхар сава нява мэтадо: Матвей, Сергей , Лёня - Вэсэй лахарёхо”на тикы вада’ хара ӈэлири’ явна ӈэда вадам’ ваде”ӈа, харвобта тэри’ ӈамгэ ӈэдакы, харвобта хэхэ’ вада ӈэдакы, тикым’ хусувэй харта хамадита’ сер” минреӈгуда | Творческая работа учащихся – сценка -демонстрация выразительной разговорной диалоговой речи (Приложение к уроку) | 5 мин | Слайд | |
Рефлексия. | Доскахана вада’ хара” таня”, таслара”, ханяӈы вада’ хара маня” толавэна” няю’ тидхалы? - Лахарёда’ ненза’ явна ха”морта ненэць’ инзелебцори. - Мая’ ненэця’ и’ ӈудм’ ненземдамба пэрӈа. - Мале ӈэвы сер” ӈани’ ни тут”, хадкэвы ӈамгэ ни ӈадимд. Тамна хурка” вади няна паднана ненэциета’ ня тэврамби | Делают выводы. Отвечают на вопросы. - (Харна” вэнзер” сертавэхэ”на тапахалнгаванё.) - (Тэхэбина, нюхубина хусувэй хибя ныхыданда нидав мэс – тарем мэцодаданда нидав ерцьде……) | 2 мин | Слайд | Умение рассуждать по заданию и высказывать своё мнение и отмечать свои впечатления по уроке, |
Домашнее задание. Цель этапа: запись д.з. в дневники | - Мякы манзаяра” падара”. (на дом.з. написать о своих чусвах по прочитанному | Записывают домашнее задание Анна Павловна Неркаӈгэн’ юн’ падарм’ толавэвнана” падада” | 1 мин | Слайд дневники | Составление коллективного письма автору |
Итог урока . Цель этапа: оценка результатов собственной деятельности | Маня” тюку’ ялэй лахарёва” ихиняни ӈули” тидхалёдаӈэ хаясь, ӈули” савадаць. - Тюку паднана толаӈгудида ӈамгэ серк табэдаван харвэйда? - Пыдара ихината А.П.Неркаги падвы хуркаӈэ хаёда? Учитель оценивает работу учащихся за урок - Урокава” ма”лей. Лакамбой ӈэя. | Осуществляют самооценку собственной учебной деятельности, соотносят цель и результаты, степень их соответствия. Подводят итоги. | 2 мин | Слайд | психологический, эмоциональный настрой учащихся |