Ингольдень валсь
Программась аноклаф нолдамок образовательнай стандартти литературнай чтенияса мокшень кяльса 2 –це класса МБОУ «Левженскяй СОШ» Рузаевскяй муниципальнай райононь, ваномок межпредметнай и внутрипредметнай сотксснень и касомань особенностнень емла тонафнихнень.
Школать инь эрявикс вешфксоц — тонафтомс шабатнень эльбятьксфтома морафтома и сёрмадома. Тя вешфксть пяшкодемаса оцю смузец мокшень кяльть, кона лезды тонафнихненди цебярьста содамс и рузонь кяльть, и лия предметтненьге.
Тядянь кяльть эрявикс шинц лангс од ломанень касфтомста оцю мяль шарфнесь ученайсь-педагогсьК.Д.Ушинскяй,конас ермадсь: «Содамок тядянь кяльть, идсь тонаткшни аф аньцек валхненди, синь марса кочкамаснонды и полафнемаснонды, станя и касфнесыне эсь содамошинзон перьфпяльть колга,сонь вельденза ёниякшни,эвондакшнихтьмяленза-арьсеманза».
Литературнай чтениясь мокшень кяльса – тя фкя инь эрявикс предметсь ёмла школьникнень тонафнемаса. Сон тонафтсыне иттнень общеучебнай навыкненди морафтомаса и текстть мархта покодемаса, съргозьфтсы интерестть художественнай литературань лувомати, лезды шабать касоманцты, духовно – нравственнай и эстетическяй воспитанияти.Лац тонафнемась мокшень кяльса литературнай чтениять курстть эса тии цебярь результат и лия предметонь тонафнемаса.
I –це разделсь. Инголи моли сафксне
Личностнайхне:
-шарьхкодемс мокшень кяльть вастонц эряфса, фкя-фкянь ёткса корхтамста, перьфпялень ванфтомста
-маштомс кочкаф содамошитнень и сатфкснень нолямс школань и эрь шинь эряфса;
-касфтомс маштомашитнень ялга и оцю мархта прянь вятема; шабрань ломаттнень мархта сотксонь кирдема;-
- содамс иттненди народоньконь эряфста: мокшетнень эряма койснон, унксснон;
Метапредметнайхне:
- шарьхкодевиста марямс кайги мокшень кяльть ;
- маштомс азома вайгялькснень, слокнень, валхнень, валрисьмонь кочкама;
- маштомс кизекфксонь лангс максома кувака и нюрьхкяня каршек вал;
- маштома эльбятьксфтома, выразительнайста и эрявикс интонациянь вятема лувомста,
- кувакаста и нюрьхкяняста азксонь азондома;
- маштомс учительть мархта , ськамост сёрмадома ; максомс анализ и оценка тиф заданиятненди;
- маштомс корхтама мокшень кяльса.
Предметнайхне:
- морафтома валть марнек, стака валхнень — слогонь-слогонь;
- валть эса ударениять путома;
- валрисьмоть потмоса арьсемань канды инь эрявикс валхнень вайгяльса няфтема;
- валрисьмоть песа интонациять вятема;
- валрисьмоса эрявикс вастс лотксемань тиема;
-маштомс учительть морафтоманц и азондоманц, а станя жа эсь ялгаснон морафтомаснон и азондомаснон кулхцондома;
- устна и сёрмадозь ответонь максома фкя темань коряс путф кизефксонь лангс;
- валрисьмонь арьсема и сёрмадома фкя темань лангс;
- аф оцю морафтф статьянь пяльксонди лемонь максома;
- эсь налхксемань и тевонь колга азксонь арьсема.
- видеста и мазыста сёрмадома буквать, валть, валрисьмоть; сёрмадома книгаста, доскаста, диктавамань коряс;
-проверяма эсь сёрматфснон и петема нолдаф эльбятькснень.
II – це разделсь Тонафнемань предметть содержаниянь теманза
№ п/п | Раздел | Краткое описание содержания разделов | Количество часов | Формы контроля |
1. | Павазу кинте,иднят ! | В.Брындина «Тячи школав!» М.Сайгинонь коряс «Васек» | 2 | Входной диагностика. Лувомань техникать проверямась. проверямац. |
2. | Кизонять – мазынять лятфнемац | Входной диагностика. Лувомань техникать проверямась.И.Шукшин «Цефкс». Н.Живайкинонь коряс «Вири». | 2 | |
3. | Лемсна аф юкставихть | И.Девин «Мезе арьсесь, мезе ванць Т Г.Пинясов «Кара»ютельвятелев Иванць» А.Ежов «Кафта келунят» Г.Пинясов «Атякшсь тонафтозе». | 4 | Лувомань техникать проверямась Проект |
4. | Сексеть маладомац – самац | Е.Тимошкин «Исась сексенда», «А.Кудашкин «Сеельня | 1 | |
5. | Мокшень фольклорста | Прибауткат «Чикор,чикор,сязьгата…» «А катоня,катоня…» | 1 | Проектсь |
6. | Тячи,ялгат,ёфкст луфтама,сяда ёнюнят ульхтяма | «Кода офтсь пулонц юмафтозе» «Таза Лудзи»(Удмуртонь легенда) | 2 | Лувомань техникать проверямась |
7. | Тяла атяньке, шумбрат! | В.Корчеганов « Тяла атяньке,шумбрат!»,М.Моисеев «Пуромсть в Н.Лобанов « Васенце кинясь»,Р.Орлова « «Васень ловнясь «Велень панда пряв» С.Кинякин «Эхи сась кштимазе!»,Ф.Атянин «Ловсь чирнай» И.Шукшин «Колаф вальмя», М.Сайгин « «Кутюня» | 4 | |
8. | Мокшэрзянь идень журналхне | Лувомань техникать проверямасьВ.Фролова «Учтама эсот лажатф мяльса…»,»Лемце морокс кайги»,О.Кудашкина «Тясть юксне тядять» К.Макарова «Бабазти», «О. Низовкина «Шуфттне пеняцяйхть» Э.В А.Дюков «Нумолсь - кувака пилесь» «Вежай «Кафта лопат» Н.Ишуткин «Вай, тунда- тунданя».М.Ивакина «Очижись» | 7 | Тест. Лувомань техникать проверямась |
9. | Тялоть сяськозе тундась, тядянь-авань шиське сась | И.Кудашкин «Пуромкс», В.Лобанов «Месенди тундась?» А.Рузманова «Тядянь-авань шиське сай» | 2 | |
10. | Цебярь тефне касфтыхть мяль | Я П.Родькина «Кирьхкс лефкскя». Пинясов «Пара тият – пара учт» Лувомань техникать проверямась И.Березин «Салмоксу итть». М.Сайгин «Мурёна» | 4 | Проект |
11. | Тяфтамкс тяда ара | Н.Живайкина «Жаднай цераня» М.Сайгин «Анелька» Н.Голенков «Пуд сал» В.Брындина «Нарвама аф озай нарвайсь» В.Мишанина «Менели» | 5 | Лувомань техникать проверямась |
III – це разделсь. Тематическяй планированиясь
№ п/п | Наименование разделов и тем | Максимальная нагрузка учащегося, ч. | Из них |
Теоретическое обучение, ч. | Лабораторные и практические работы, ч. | Контрольная работа, ч. | Экскурсии, ч. | Проектная работа | Самостоятельная работа, ч. |
| Павазу кинте,иднят ! | 2 | 1 | | 1 | | | |
| Кизонять – мазынять лятфнемац | 2 | 2 | | | | | |
| Лемсна аф юкставихть | 4 | 2 | | 1 | | 1 | |
| Сексеть маладомац – самац | 1 | 1 | | | | | |
| Мокшень фольклорста | 1 | | | | | 1 | |
| Тячи,ялгат,ёфкст луфтама,сяда ёнюнят ульхтяма | 2 | 1 | | 1 | | | |
| Тяла атяньке, шумбрат! | 4 | 4 | | | | | |
| Мокшэрзянь идень журналхне | 7 | 5 | | 2 | | | |
| Тялоть сяськозе тундась, тядянь-авань шиське сась | 2 | 2 | | | | | |
| Цебярь тефне касфтыхть мяль | 4 | 3 | | | | 1 | |
| Тяфтамкс тяда ара | 5 | 4 | | 1 | | | |
| Итого | 34 | 25 | | 6 | | 3 | |
IV –це разделсь. Календарно-тематическое планирование
№ урока (сквозная нумерация) | Раздел, тема | Количество часов | Дата проведения по плану | Дата проведения по факту |
Павазу кинте, иднят! 2 ч. |
1 | В.Брындина «Тячи школав!» | | | |
2 | М.Сайгинонь коряс «Васек» | | | |
Кизонять – мазынять лятфнемац 2ч. |
3 | Входной диагностика. Лувомань техникать проверямась. И.Шукшин «Цефкс» | | | |
4 | Н.Живайкинонь коряс «Вири» | | | |
Лемсна аф юкставихть 4ч. |
5 | И.Девин «Мезе арьсесь, мезе ванць Тютельвятелев Иванць» | | | |
6 | Г.Пинясов «Кара» | | | |
7 | Г.Пинясов «Атякшсь тонафтозе» | | | |
8 | А.Ежов «Кафта келунят» | | | |
Сексеть маладомац – самац 1ч. |
9 | Лувомань техникать проверямась Е.Тимошкин «Исась сексенда», «А.Кудашкин «Сеельня» | | | |
Мокшень фольклорста 1ч. |
10 | Прибауткат «Чикор,чикор,сязьгата…» «А катоня,катоня…» | | | |
Тячи, ялгат,ёфкст луфтама,сяда ёнюнят ульхтяма 2ч. |
11 | «Кода офтсь пулонц юмафтозе» | | | |
12 | «Таза Лудзи» (Удмуртонь легенда) | | | |
Тяла атяньке, шумбрат! 4ч. |
13 | В.Корчеганов « Тяла атяньке,шумбрат!»,М.Моисеев «Пуромсть велень панда пряв» | | | |
14 | Н.Лобанов « Васенце кинясь»,Р.Орлова « «Васень ловнясь». | | | |
15 | С.Кинякин «Эхи сась кштимазе!»,Ф.Атянин «Ловсь чирнай» | | | |
16 | И.Шукшин «Колаф вальмя», М.Сайгин « «Кутюня» | | | |
Мокшэрзянь идень журналхне 7ч. |
17 | Лувомань техникать проверямась В.Фролова «Учтама эсот лажатф мяльса…»,»Лемце морокс кайги» | | | |
18 | О.Кудашкина «Тясть юксне тядять» | | | |
19 | К.Макарова «Бабазти», «О. Низовкина «Шуфттне пеняцяйхть» | | | |
20 | Э.Вежай «Кафта лопат» | | 12/02/ | |
21 | А.Дюков «Нумолсь - кувака пилесь» | | | |
22 | Н.Ишуткин «Вай, тунда- тунданя». | | | |
23 | М.Ивакина «Очижись» | | | |
Тялоть сяськозе тундась, тядянь-авань шиське сась 2ч. |
24 | И.Кудашкин «Пуромкс», В.Лобанов «Месенди тундась?» | | | |
25 | А.Рузманова «Тядянь-авань шиське сай» | | | |
Цебярь тефне касфтыхть мяль 4ч. |
26 | Я.Пинясов «Пара тият – пара учт» | | 9.04 | |
27 | П.Родькина «Кирьхкс лефкскя» | | | |
28 | Лувомань техникать проверямась И.Березин «Салмоксу итть». | | | |
29 | М.Сайгин «Мурёна» | | | |
Тяфтамкс тяда ара 5ч. |
30 | Н.Живайкина «Жаднай цераня» | | | |
31 | М.Сайгин «Анелька» | | | |
32 | Н.Голенков «Пуд сал» | | | |
33 | В.Брындина «Нарвама аф озай «сараст» | | | |
34 | В.Мишанина «Менели» | | | |
Лист изменений в тематическом планировании
№ записи | Дата | Изменения, внесенные в КТП | Причина | Согласование с зам. директора по УР |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |