СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

О сущности понятия " эффективность обучения"

Категория: Всем учителям

Нажмите, чтобы узнать подробности

В статье  на основе анализа педагогической литературы определен сущность понятия эффективность обучения. 

Просмотр содержимого документа
«О сущности понятия " эффективность обучения"»

2


«Тялимин сямярялилийи» анлайышынын мащиййятиня даир


Bilal Həsənli

ADPU-nun dosenti, pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent


Дидактикада тялимин сямярялилийи пролеминин тядгигиня хцсуси диггят йетирилмиш, мцасир мярщялядя бу мясялянин мащиййяти, ящямиййяти барядя тутарлы мцлащизяляр сюйлянилмишдир. Щямин проблем цзря апарылмыш тядгигатларда тялимин сямярялилийинин бир сыра ганунауйьунлуглары ашкара чыхарылмыш, тядрис просесинин тяшкилини йахшылашдырмаьа кюмяк едян тювсийяляр ишлянилмидир. Лакин тялимин сямярялилийи проблеми бу эцнядяк юз там щяллини тапмамышдыр.

Педагожи ядябиййатын тящлили эюстярир ки, тялимин сямярялилийинин йцсялдилмяси йоллары, онун шаэирд шяхсиййятиня тясиринин мцяййянляшдирилмяси мейарлары кими мцщцм мясялялярин шярщндя тядгигатчылар арасында фикир мцхтялифлийи вардыр. Бу , илк нювбядя эянъ няслин тящсили, тярбийяси, инкишафы иля баьлы вязифялярин чохъящятли вя мцряккяб характери, педагожи просеся тясир эюстярян амиллярин мцхтялифлийи иля ялагядардыр. Щямин амилляр тялимин сямяряилийинин йцксялдилмяси йолларынын, гиймятляндирмя мейарларынын мцяййянляшдирилмяси вя сяъиййяляндирилмясини чятинляшдирир.

Бу бахымдан тялимин сямярялилийи мейарларынын дцзэцн мцяййянляшдирилмяси мцщцм ящямиййятя маликдир. Беля ки, гиймятляндирмя мейарларынын дцзэцн сечилмяси тялим прросесиндя гаршыйа гойулан мягсядя мцвафиг нятиъяляр газагмаьа имкан верир.

Педагожи ядябййатда « сямярялилик» анлайышы чох вахт «оптималлашдырма», «интенсивляшдирмя», « тялимин кейфиййяти» кими анлайышларла йанашы ишлядилир, бу анлайышларын бир-бириндян фярги нязяря алынмыр. Лакин щямин анлайышлар бр-бири иля ялагяли олса да, онлары ейниляшдирмяк дцзэцн дейилдир.

Тялимин оптималлашдырылмасы конкрет шяраитдян асылы олараг тялимин ян мцнасиб вариантыны сечиб тятбиг етмякля йцксяк нятиъяляр ялдя едилмясидир. Тялимин интенсивляшдирилмяси дедикдя, мцяллим вя шаэирдлярин щяр заман ващидиндя эярэин фяалиййят эюстярмяляри, тялим ямяйинин мящсулдарлыьынын артырылмасы баша дцшцлцр. Тялимин кейфиййяти ися шаэирдин програм чярчивясиндя блик, баъарыг вя вярдишляря дяриндян йийялянмяси, фяалиййят заманы билийи ялдя рящбяр тутмасыдыр.

Тялимин сямярялилийини тялим просесиндя вахта гянаятля йанашмаг йолу иля даща йцксяк педагожи нятиъяляр ялдя едилмяси кими баша дцшмяк лазымдыр. Тялимин сямярялилийи онун сосиал мягсядляря уйьун эялмясиндя, тящсил, тярбийя, инкишаф функсийаларынын вящдятдя йериня йетирилмясиндя тязащцр едир.

Тялимин сямярялилийи юз яксини мцяллим вя шаэрдлярин гаршылыглы фяалиййятинин нятиъяляриндя тапыр вя ашаьыдакы эюстяриълярля сяъиййялянир : мяктяблилярин билийи шцурлу, мющкям мянимсямяси, щямин биликляри йени вязиййятдя тятбиг етмяк баъарыьы формалашдырылмасы, йцксяк идейа- мяняви кейфиййятляр ашыланмасы.

Тялимин сямярялилийи щям дя шаэирдлярин мянимсямя просесиндя фяал, йарадыъы, тяшяббцскар фяалиййят эюстярмяляри, материалын башлыъа ъящятини айырмаг, мцгайися, цмумиляшдирмя апармаг кими интеллектуал баъарыгларын, юзцнцтящсиля олан мараг вя тялябатларын формалашмасы иля мцяййян олунур.

Мяктяблилярин интеллектуал инкишафынын гиймятляндирилмяси цчцн щямин баъарыгларын ясас эютцрцлмяси тясадцфи дейилдир. Бу баъарыглар тяфякцрцн диэяр просесляриня вя яламятляриня ясасланыр. Ясас ъящятляри айырмаг, мцстягил сурятдя йени цмумиляшдирмяляр апармаг фярди хцсусиййятляриндян асылы олмайараг тяфяккцрцн ян мцщцм яламяти щесаб едилир. Яэяр мяктябли щям мянимсямя, щям дя инкишаф бахымындан ящямиййятли олан щямин фикри иш прийомларына йийялянмишся. Верилмиш материалы механики шякидя язбярлямяйя, садяъя йадда сахламаьа чалышмыр. Мянимсямя щафизя сявиййясиндя дейл. Йарадыъы тяфякцр сявиййясиндя эедир. Шаэирдин фяаллыьы вя мцстягиллийи артыр, юйрянмя шцурлу сяъиййя дашымаьа башлайыр.

Й,К.Бабанскинин тядгигатларында тялимин сямярялилийинин йцксялдилмясиндя тялим просесминин оптималлашдырылмасы идейасындан дцшцнцлмцш шякилдя вя баъарыгла истифадянин ролу хцсуси гейд едилмиш вя елми ъящятян ясасландырылмышдыр. Й.К.Бабански йазыр ки, тялимин сямярялилийи нятиъя етибариля мцяллимин шаэирдляря няйи юйрятмяйя ъящд етмяси иля дейил, дярсдя тядрис заманы шаэрлярин мящз няйи мянимсямиш олдуглары иля мцяййянляшир. Дярсин нятиъясиндя онун ясас вязифяляринин ( тящсил, тярбийя, щабеля шяхсиййятин инкишафы вязифяляринин ) ня дяряъядя йериня йетирилдийи ашкара чыхарылмалы, биликлярин шцурлу мянимсянилмя дяряъяси, онларын бу вя йа диэяр тялим вя практик проблемлярин щялли цчцн тятбиг етмяк баъарыглары мцяййянляшдирилмялидир. ( 12, с. 104)

Бу мясяля ля ялагядар Б.Ящмядовун да мцлащизяляри мараг доьурур. О гейд едир ки, тялимин сямярялилийи дедикдя ян аз ( зярури) мадди малиййя вясаити сярф етмяк, айрылмыш вахта гянаятля йанашмаг йолу иля йцксяк педагожи эюстяриъиляря наил олмаг нязярдя тутулур. Щям дя бу заман конкрет шяраит дахилиндя бизи мягсядя доьру даща гыса йолла апара билян вастяляр тятбиг едилмялидир.

Тядгигатчынын фикринъя, сямярялилик цч сявиййянин – шаэирдин реал инкишаф сявиййясинин, педагожи тясирляр сайясиндя ялдя етдийиймиз реал нятиъялярин вя гаршыйа гойулмуш мягсядин мцгайисясиндян алыныр. Мясялян, яэяр шаэирдин реал сявиййяси бир дярсдя беш мясяля йериня йетирмяйя имкан верирся, лакин биз ону цч мясяля иля мящдудлашдырырыгса, демяли иши щеч дя сямяряли тяшкил етмямишик. ( 55, с.121)

Тялимдя шаэирдин инкишаф перспективинин мцяййянляшдирилмяси вя мцяллимин щямишя бу перспективдян чыхыш етмяси чох файдалыдыр. Беляликля, мяктяблинин мцстягил ишя даща чох щазырлашмасына , онун инкишафынын йолуну кясян манеялярин арадан галдырылмасына имкан йараныр.

И.Е.Унт тялимин сямярялилийини мцвяффягиййят дяряъясиня эюря шаэирдлярин мцхтялиф групларына (эцълц, зяиф, орта) фярди йанашма иля ялагяляндирир. Беля ки, тялим хцсуси олараг сечилмиш тапшырыглар васитясиля шаэирдлярин имканларына уйьунлашдырылыр, зяиф охуйанларын билик, баъарыг вя вярдишляри дяринляшдирилир, даща мцряккяб материалларын мянимсянилмяси цчцн зямин йарадылыр. (46)

Педагожи ядябиййатда эюстярилир ки, щямин мясяля ня гядяр ваъиб олса да, тялим просесинин мащиййяти йалныз бунунла мящудлашмыр. Тялим мцвяффягиййяти бахымындан шаэирдлярин мцхтялиф групларына фярди йанашманы тялимин сямярялилийи мейары кими эютцрмяк мцмкцн дейилдир. ( Ш амова с. 89.)

Шаэирдлярин бидийи дяриндян вя мющкям мянимсямсяси, щямин биликлярдян йени вязиййятдя мцстягил истифадя етимяк баъарыьына йийялянмяляри тялимин сямярялилийинин ян мцщцм вя эениш йайылмыш мейарлары щесаб олунур. Щямин мейарлар ясас эютцрцляряк мянимсямя просесиндя шаэирдлярин билик, баъарыг вя вярдишляря дяриндян йийялянмяси цчцн ялверишли шяраит йарадылыр, ялдя едилян нятиъяляр юйряниляряк тялимин сямярялилийи мцяййянляшдирилир.

Лакин И.С. Йакиманскайанын щаглы олараг эюстярдийи кими, тялимин сямярялилийини гиймятляндирмяк цчцн йалныз бу мейарлар кифайят етмир. Беля ки, щямин мейарлар тялимин нятиъялярини ашкара чыхармаьа имкан вердийи щалда, мянимсямя просесинин эедиши, нятиъянин неъя ялдя едилдийи, идрак фяалиййятинин щансы формада ъяряйан етдийи, дяркетмядя щансы методлардан истфадя олундуьу гаранлыг галыр.

Тялимин сямярялилийи мейарларынын ишлянилмясинин мянимсямянин психоложи тябиятинин баша дцшцлмяси иля дя баьлы олдуьуну эюстярян И.С.Йакиманскайа йазыр ки, билийнин мянимсянилмяси ясасында хцсуси олараг тяшкил едилмиш интеллектуал фяаллыг дуран мцряккяб идрак фяалиййяти иля тямин едилир. Шаэрдлярин щансы мязмунда билийи мянимсямяси иля йанашы, онун неъя мянимсянилдийини, идрак фяаллыьынын характери ( бярпаедиъи, йарадыъы), бу фяаллыьын юзцнц щансы педагожи шщяраитдя даща чох бирузя вердийини тящлил етмяк ваъибдир. Мяктяблилярин фяаллыьынын психоложи тябиятини, йяни материалы мянимсяйяркян щансы интеллектуал фяалиййятляри йериня йетирдиклярини блмяк зяруридир. ( Yakimanskaya İ.SРазвивающее обучение. М.: Педагогика, 1979. с.10-12.)

. с.10-15)

Бу бахымдан тялимин сямярялилийинин йцксялдилмясини билаваситя шаэрдлярин фяаллыьынын , мцстягил фяалиййятинин тякмилляшдирилмяси иля ялагяляндирян тядгигатчыларын мцлащизяляри диггяти ъялб едир.М.Н Скаткин (45) , Т.И. Шамова (49), П.И. Пидкасистый (40),

Н.А. Половникова (41) беля нятиъяйя эялмишляр ки, шаэрдлярин идрак мцстягиллийинин инкишаф етдирилмяси, юйрянмянин йарадыъы сявиййясиня доьру ирялилямяси тялимин сямярялилийиня мцсбят тясир эюстярир.

Г. И. Шукина да тялимин сямярялилийини йалныз газанылмыш нятиъя ясасында дейил, тялим просеси иля онун нятиъясинин вящдяти кими шярщ едир. О, тялимин сямярялилийинин тядрис просесинин неъя гурумасындан, мцяллим вя шаэирдлярин фяалиййятинин мягсядяуйьун тяшкилиндян, гцввялярин нисбяти вя йерляшмясиндян асылы олдуьуну диггят мяркязиня чякир. Беля бир гянаят щасил олур ки, тялимин сямярялийи цчцн мящз тялим просесиндя имкан йарадылмалыдыр.

Г.И. Шукина тялимин сямярялилийини онун сосиал мягсядляря уйьун эялмяси иля дя ялагяляндирир. Тядгиагтчы щаглы олараг йазыр ки, сосиал мягсядляр тялимин тящсил, тярбийя, инкишаф функсийаларынын вящдяти иля щяйата кечирилир.

Йарадыъы фяаплиййятин щямишя фяаллыгла баьлы олдуьуну ясас эютцрян Т.И. Шамова тялимин сямярялилийи проблеминин щяллиндя мяктяблилярин идрак фяаллыьынын тямин едилмясинин апарыъы роль ойнадыьыны эюстярир: тялимин сямярялилийи шаэирдин идрак фяалиййяти заманы активлик сявиййясиндян, бу просесдя онун мцсягиллик дяряъясиндян бирбаша асылыдыр. (49, с. 202)

Тядгигатчы тялимин фяаллашдырылмасы васитяляри системинин мцяллимля шаэирдлярин гаршылыглы фяалиййятиня тясиринин гиймятляндирилмяси мейарларыны мцяййянляшдирмишдир. Билийин шцурлулуьу вя мющкямлийи мянимсямянин сявиййясинин гиймятляндирилмяси мейарлары кими эютцрцлмцшдцр. Инкишафын гиймятляндмирилмяси мейарлары ися башлыъа фикри сечмяк, мцгайися, цмумиляшдирмя, конкретляшдирмя кими ясас интеллектуал баъарыгларын формалашдырылмасы сайылыр . ( 51, с.128)

Мяктяблилярин интеллектуал инкишафынын гиймятляндирилмяси цчцн щямин баъарыгларын ясас эютцрцлмяси тясадцфи дейилдир. Бу баъарыглар тяфяккцрцн диэяр просесляриня вя яламятляриня эениш сурятдя ясасланыр. Ясас ъящятляри айырмаг, мцсягил сурятдя йени цмумиляшдирмяляр апармаг фярди хцсусиййятляриндян асылы олмайараг щяр ъцр тяфяккцрцн дя ян мцщцм яламяти щесаб олунур. Яэяр мяктябли щям мянимсямя, щям дя инкишаф бахымындан ящямиййятли олан щямин фикри иш прийомларына йийялянмишся, верилмиш материалы механики шякилдя язбярлямяйя, садяъя йадда сахламаьа чалышмыр. Мянимсямя щафизя сявиййясиндя дейил, йарадыъы тяфяккцр сявийясиндя эедир. Шаэирдин фяаллыьы вя мцстягиллийи артыр, юйрянмя шцурлу сяъиййя дашымаьа башлайыр.

П.И.Пидкасистый бу мясялядя бир гядяр дя иряли эедяряк тялимин сямярялилийини шаэирдин мянимсямя просесиндя мювгейи, идрак методларына ня дяряъядя йийялянмяси иля йанашы, онда юзцнцтящсиля мараг вя тялябатларын формалашдырылмасы иля ялагяли эютцрцр.

Тядгигатчы йазыр ки, тялимин сямярялилийи йалныз шаэирд тяряфиндян «няйин» вя «щансы щяъмдя» мянимсянилмяси иля дейил, онун неъя мянимсянилмяси, шаэирдин юз идрак тяърцбясиня йени ня ялавя етмяси. Идрак методларына йийялянмякдя ня дяряъядя иялилямяси, юзцнцтящсиля олан мараг вя тялябатларынын мющкямлийи вя бу сабитлийин щансы васитялярин кюмяйи иля тямин олунмасы иля мцяййянляшдирилир.

Мясялянин беля гойулушу тялим просеси гаршысында гойулан сосиал мягсядлярдян иряли эялир. Щазырда мятяблиляря юз билилярини мцсягил сурятдя артырмаг баъарыьы ашыланмасы . онларын тящсили фасилясиз сурятдя давам етдирмяйя щазырлашдырылмасы щяйатын тялябидир. Ейни заманда юзцнцтящсил васитясиля газанылмыш биликлярин дярся ъялб едилмяси нятиъясиндя тялимин мязмуну зянэинляшир, програм материалларынын юйрянилмясиня мараг артыр.

В.М.Блинов педагоэика елминдя бу вахтадяк тялимин сямярялилийинин цмуми мейарларынын мцяййянляшдирилмядийини эюстярир. Тядгигатчы бу гянаятя эялмишдир ки, тялимин сямярялилийинин бир дейил, бир чох мейарлары вардыр. Онларын щяр бири тядгиг едилян мцяййян мигдарда амиллярин гиймятляндирилмяси, щямчинин мцвафиг сявиййядя тятбиги цчцн нязярдя тутулмушдур. (Блинов В.М. Эффективность обучения. М,: Педагогика, 1966. с.131.)


Дейилянлярдян ашаьыдакы нятиъяляря эялмяк олар:

  1. Тялимин сямярялилийи тялим просесиндя вахта гянаятля йанашмаг йолу иля даща йцксяк педагожи нятиъяляр ялдя едилмясидир. Тялимин сямярялилийи онун сосиал тялябляря уйьун эялмясиндя, тящсил, тярбийя, инкишаф функсийаларынын вящдятдя йериня йетирилмясиндя тязащцр едир.

  2. Тялимин сямярялилийи юз яксини мцяллим вя шаэирдлярин гаршылыглы фяалиййятинин нятиъяляриндя тапыр вя ашаьыдакы эюстяриъилярля сяъиййялянир: мятяблилярин билийи мющям, шцурлу мянимсямяси , щямин биликляри йени вязиййятдя тятбиг етмя баъарыьы формалашдырылмасы, идейа- мяняви кейфиййятляр ашыланмасы.

  3. Тялимин сямярялилийи щям дя шаэирдлярин мянимсямя просесиндя фяал, йарадыъы, тяшяббцскар фяалиййят эюстярмяляри, материалын башлыъа ъящятини айырмаг, мцгайися , цмумиляшдирмя апармаг кими мянимсямя вя инкишаф бахымындан ящямиййятли олан интеллектуал баъарыгларын формалашмасы иля мцяййян олунур.

Ядябиййат

  1. Бабанский Й.К. Оптимизатсийа просесса обученийа.М., 1973.

  2. М.Н.Скаткин. Проблемы човременной дидактики. М., 1984.

  3. Ящмядов Б. Тялим просесиндя шаэирдлярин тяфяцр мцстягиллийинин тямин едилмяси. «Азярбайъан мяктяби» журналы, 1978 Н 9.

  4. Йакиманскайа И.С. Развивайушее обучение. М., 1979.

  5. Шамова Т.И. Активизасийа ученийа школников. М., 1982.

  6. Шукина Г.И. Активизасийа познавателной дейателности учашихсйа в учебном просессе. М., 1979.





Скачать

© 2021, 87 0

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!