СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методическое пособие по теме «Сборник лексико-грамматических тестовых заданий по английскому языку для учащихся 5 - 6 классов».

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данное методическое пособие предназначено для преподавателей, осуществляющих обучение учащихся 5-6 классов,  как источник дополнительных лексико-грамматических тестовых заданий по английскому языку по темам: «Предлоги времени in, at, on», «Словообразовательные суффиксы существительных –ist, ian, -er», «Притяжательный падеж существительных», «Употребление герундия после глаголов like, love, hate», «Степени сравнения прилагательных», «Present Simple», «Present Continuous», «Future Simple», «Past Simple», «Придаточные предложения с предлогом if». Предложенные лексико-грамматические задания активно использовались мною на практических и факультативных занятиях по английскому языку.

Просмотр содержимого документа
«Методическое пособие по теме «Сборник лексико-грамматических тестовых заданий по английскому языку для учащихся 5 - 6 классов».»

Департамент образования Администрации города Тюмени


Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение

средняя общеобразовательная школа № 72 города Тюмени

(МАОУ СОШ № 72 города Тюмени)











Методическое пособие по теме

«Сборник лексико-грамматических тестовых заданий

по английскому языку для учащихся 5 - 6 класса».









Разработал: учитель английского языка

Сергеева Н.В.
















2021

АННОТАЦИЯ


Вопрос контроля в обучении иностранному языку рассматривается многими современными методологами. Приемы проверки и учета знаний, умений, навыков, методики их организации и проведения особенно актуальны на сегодняшний день.

Ориентируясь на цели и задачи обучения, в настоящее время решается ряд проблем, связанных с осуществлением контроля. К ним относятся, прежде всего, выделение объектов контроля и выбор наиболее надежных и эффективных форм его реализации. Только соотнесенный с поставленными целями и задачами, осмысленный и правильно организованный контроль может способствовать достижению целей и задач обучения.

Одним из наиболее эффективных средств обучения и контроля в обучении иностранному языку по праву считается тест.

Однако практическим и методическим указаниям по проведению тестов в современной методике уделяется мало внимания, а набора конкретных тестов для проверки сформированности языковых навыков нет вообще. Поэтому, практическая значимость данного методического пособия состоит в разработке конкретных тестов, которые, применяясь на практике, будут эффективно способствовать процессу обучения.

Тестирование является важным средством развития познавательной деятельности учащихся, совершенствования, закрепления, и практического применения знаний, умений, навыков. Оно является неотъемлемой частью обобщающего урока, способствует формированию устойчивых и осознанных знаний, дает возможность каждому учащемуся работать в доступном ему темпе, с постепенным переходом от одного уровня развития знаний к другому.

В данном методическом пособии выбран грамматический аспект английского языка именно потому, что грамматике принадлежит лидирующая роль в обучении любому иностранному языку.

Невозможно оторвать грамматику от речи. Систематическое использование мною лексико-грамматических тестовых заданий на уроках доказывает, что если применить тест при закреплении языковых явлений, то грамматический навык будет более прочным, а используя тесты при проверке уровня сформированности навыков можно получить полную и реальную картину обученности суворовцев, что даст возможность скорректировать и спланировать дальнейший учебный процесс в соответствии с индивидуальным уровнем знаний каждого учащегося.

Данное методическое пособие предназначено для преподавателей, осуществляющих обучение учащихся 5-6 классов, как источник дополнительных лексико-грамматических тестовых заданий по английскому языку по темам: «Предлоги времени in, at, on», «Словообразовательные суффиксы существительных –ist, ian, -er», «Притяжательный падеж существительных», «Употребление герундия после глаголов like, love, hate», «Степени сравнения прилагательных», «Present Simple», «Present Continuous», «Future Simple», «Past Simple», «Придаточные предложения с предлогом if». Предложенные лексико-грамматические задания активно использовались мною на практических и факультативных занятиях по английскому языку.



СОДЕРЖАНИЕ


Аннотация 2

Содержание 3

Основная часть 4

Заключение 9

Список использованных источников 10

Приложение 11






































ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ


1. Психолого-педагогическое обоснование тестов.

1.1 Целесообразность использования тестов в процессе обучения английскому языку.

К настоящему времени в современной практике проверки навыков учащихся сложились две основные формы контроля: устный опрос и письменная работа. Каждая из них, имея определенные положительные стороны, обладает и целым рядом существенных недостатков. Так, устный опрос является выборочной формой контроля знаний отдельных учащихся, отнимающей значительный объем драгоценного времени от урока. Письменная работа чрезвычайно трудоемка и не оперативна. Зачастую преподаватель, не успев справиться с проверкой работ учащихся, начинает следующий урок без информации о том, какие разделы предыдущего материала не были усвоены учениками в достаточной степени. К тому же оба этих метода не избавлены от негативных проявлений, связанных с необъективной оценкой знаний.

Свободной от этих недостатков является форма контроля в виде тестовых заданий. Она может с успехом применяться для текущей проверки знаний и навыков. Тогда, оперативно проверив работы, преподаватель сможет своевременно откорректировать изложение материала следующего урока, уделив больше внимания слабо усвоенным разделам. Отсутствие трудоемкой проверки письменных работ позволяет достаточно часто проводить контрольные мероприятия, создавая у учащихся ощущение тотального контроля знаний. Система тестовых заданий имеет и еще одно достоинство, так как позволяет избавиться от психологических проблем, связанных с личными отношениями ученика с преподавателем, которые не всегда могут быть положительными, неуверенностью в своих силах и т. д.

Мой опыт показывает, что в сочетании с другими видами проверки, использование тестовых заданий является весьма эффективным инструментом, стимулирующим подготовку суворовцев к каждому уроку и повышающим мотивацию к изучаемому предмету.

Стандартизированные тесты достижений обладают преимуществом объективности, единообразия и оперативности. Если они правильно сконструированы, то обладают и другими достоинствами, такими, как полнота охвата содержания, также для всех типов учащихся проведение правильно подобранных тестов может существенно облегчить процесс обучения, т.к. они выявляют недостатки прошлого обучения, задают направление последующего и мотивируют дальнейшие действия ученика

Рассматриваемые под другим углом зрения, тесты служат средством приспособления обучения к индивидуальным потребностям. Обучение может быть наиболее эффективным тогда, когда отвечает тому уровню, на котором находится учащийся. Выяснение того, что учащиеся уже умеют делать и что они знают о предмете, есть необходимый шаг к эффективному обучению.

Систематическое использования тестированного контроля грамматических навыков английского языка на всех этапах обучения позволит выделить следующие положительные моменты:

1.   Повысить объективность оценки знания.

2.   Стимулировать познавательную активность учащихся при изучении английского языка.

3.   Изменить роль преподавателя, который освободится от «карательных» функций, связанных с контролем знаний и навыков и проставлением оценок.

4. Улучшить психологическую атмосферу среди учащихся. Возникнет устойчивая обратная связь – преподаватель – учащийся – преподаватель. Преподаватель перестает быть источником отрицательных эмоций, связанных с оцениванием уровня сформированности грамматических навыков.

5. Преподаватель полностью освобождается от проверки контрольных работ и может, используя статистические данные, оперативно получить картину успеваемости, определить, какие грамматические правила учащиеся усвоили хуже всего и своевременно скорректировать учебный процесс.

6. Возрастает количество контрольных мероприятий, что позволяет осуществить своевременную проверку знаний, умений, навыков у всей группы учащихся по большинству разделов изучаемого курса.

Я утверждаю, что тестирование - наиболее эффективная форма проверки грамматических навыков, т. к. грамматический навык является непременным компонентом различных видов речевой деятельности и часто, концентрируясь на лексическом аспекте аудирования, говорения или письма, учащийся уделяет недостаточное внимание грамматике, а тестирование способствует абстрагированию именно грамматического аспекта языка, если мы имеем дело с грамматическими тестами.

1.2 Тестирование как метод педагогического контроля. Понятие теста. Виды тестов.

Тестирование является одним из важнейших методов контроля знаний умений навыков в обучении, особенно возросло его значение в последнее время, с развитием новейших технологий нашего времени. Однако тестирование и тесты скорее понятие психологическое, чем педагогическое. Итак, что же такое тест и чем он отличается от традиционной контрольной работы? В переводе с английского ‘test’ - проверка, контроль, упражнение. В зарубежной литературе по тестированию под педагогическим или психологическим тестом часто понимают процедуру, направленную на выявление конкретного образца поведения, из которого можно сделать выводы об определенных характеристиках личности, в нашем случае это уровень овладения грамматическими навыками, т. е. проще говоря тесты - это достаточно краткие, стандартизированные или не стандартизированные пробы, позволяющие за сравнительно короткие промежутки времени оценить преподавателями и учащимися результативность познавательной деятельности, т. е. оценить степень и качество достижения каждым учащимся целей обучения.

Тесты, направленные на контроль грамматических навыков, с психологической точки зрения их можно отнести к тестам достижений. Имея явное численное преимущество над всеми другими типами тестов, тесты достижений предназначены для измерения воздействия теоретического и практического курсов обучения, представляя собой «конечную оценку состояния индивидуума по завершении обучения». Главное значение в этих тестах придается тому, что конкретный человек может делать в настоящий момент.

Содержание этих тестов может быть соотнесено с образовательными стандартами. Их рассматривают как средство объективной оценки и инструмент корригирования учебных программ. Как правило, тесты достижений представляют собой тестовые «батареи», охватывают все учебные программы для целостных образовательных систем.

Тесты достижений предназначены для того, чтобы оценить успешность овладения конкретными знаниями, умениями, навыками и являются более объективным показателем обученности, чем оценка. Тесты достижений применяются для диагностики прошлого опыта, т.е. усвоения тех или иных разделов и в то же время они могут в определенной степени предсказывать темпы продвижения учащегося в изучении английского языка, т.к. имеющийся на момент тестирования высокий или невысокий уровень овладения знаниями не может не отразиться на дальнейшем процессе обучения.

Однако, говоря о тестах, нельзя не сказать и о традиционной контрольной работе, ведь контрольная работа также предполагает проверку уровня сформированности знаний, умений и навыков и до недавнего времени использовалась гораздо чаще, чем тесты. Но между ними есть одно существенное отличие - тест всегда предполагает измерение. Поэтому оценка, выставляемая по итогам тестирования, отличается большей объективностью и независимостью от возможного субъективизма учителя, чем оценка за выполнение традиционной контрольной работы, которая всегда субъективна, поскольку основана на впечатлении учителя, не всегда свободного от его личных симпатий или антипатий по отношению к тому или иному ученику. Таким образом, главная отличительная особенность теста – объективность, гарантируемая измерением, функция которого состоит в том, чтобы поставлять количественную информацию.

Согласно форме проведения тесты могут быть индивидуальными и групповыми, устными и письменными, бланковыми, предметными, аппаратурными и компьютерными, вербальными и невербальными. Каждый тип тестов имеет свои достоинства и недостатки. Так преимуществом групповых тестов является возможность охвата больших групп учащихся, более единообразные условия проведения и т.д. Основным недостатком групповых тестов мы считаем «усреднение» учащегося, т.е. можно говорить об отсутствии дифференциального подхода в обучении иностранному языку.

2. Методическое использование тестов при формировании грамматических навыков.

2.1 Функции тестов. Основные требования к их проведению.

Являясь средством контроля, тест выполняет ряд функций в обучении. Необходимо говорить об этом, т.к. вопрос о роли, которую выполняют тесты в обучении английскому языку – это скорее вопрос практический. Прежде чем приступить к методической разработке тестов, нужно сформулировать цели использования и функции тестов.

Следует выделить следующие функции тестов:

  • контрольно-корригирующая,

  • контрольно-предупредительная, контрольно-стимулирующая,

  • контрольно-обучающая,

  • контрольно-диагностическая,

  • контрольно-воспитательная и развивающая,

  • контрольно-обобщающая.

Контрольно-корригирующая функция состоит в выявлении степени овладения отдельными группами учащихся новым материалом, знаниями, навыками и умениями с целью улучшения этого владения, т.е. внесение изменений в методику корригирования в соответствии с особенностями данного класса, уровнем обученности в конкретных видах речевой деятельности в соответствии с новыми данными методической теории и передового опыта.

Контрольно-предупредительная функция дает возможность обратить внимание учащихся на то, какой материал, умения и навыки подлежат проверке, какие требования предъявляются учителем, определить степень готовности учащихся к проверке. Она позволяет выявить пробелы в усвоении материала, отдельных умений, навыков и своевременно ликвидировать их.

Контрольно-обобщающая функция состоит в выявлении степени владения навыками и умениями по части курса обучения (в конце темы, четверти, полугодия, года).

Проведение контроля навыков и умений подчиняется определенным общедидактическим требованиям, которые также относятся и к тестированию как основному виду контроля.

Итак, согласно С.Ф.Шатилову существуют следующие требования к проверке грамматических навыков учащихся:

1.    Регулярность контроля уровня сформированности умений и навыков каждого учащегося и наблюдение за его успеваемостью в течение всего года. Регулярность проверки имеет важное значение для воспитания у учащихся необходимости систематической работы над языком, что, в свою очередь, непременным условием формирования устойчивых навыков и практических умений.

2.    Всесторонность проверки, предполагающая контроль уровня владения каждым учащимся всеми видами речевой деятельности. Всесторонний контроль возможен только при регулярной проверке всех учащихся группы.

3.    Дифференциальный подход в проведении контроля, проявляющийся в учете трудностей усвоения грамматического материала или овладения грамматическими умениями и навыками для данной категории учащихся или отдельного учащегося.

4.    Объективность контроля, что в полной мере обеспечивается использованием метода тестирования, и о чем уже неоднократно говорилось в данной работе.

2.2 Структура теста.

Любой тест имеет в своем составе несколько частей. Это руководство по работе с тестом, тестовую тетрадь с заданиями и, если необходимо, стимульный материал или аппаратуру, лист ответов, шаблоны для обработки данных.

В руководстве приводятся данные о целях тестирования, результатов проверки на надежность, способах обработки и оценки результатов. Задания теста, сгруппированные в субтесты, т.е. группы заданий, объединенных одной инструкцией, помещены в специальной тестовой тетради, которые могут быть использованы многократно.

Однако это что касается психологических экспериментальных тестов, тесты, направленные на выявление уровня сформированности грамматических, как впрочем, и других навыков, имеют более простую структуру: перечень заданий и ключи; в конце некоторых тестов дается шкала правильных ответов, предполагающая самопроверку учащимися. 

2.3 Трудности, возникающие при разработке и применении тестов и пути их преодоления. 

Трудности, связанные с выделением объектов тестирования, объясняются тем, что приходится условно разграничивать коммуникативные умения (т.е. виды речевой деятельности), хотя в реальном общении они чаще всего взаимодействуют.

Сложностью организационного характера часто представляется умение создать благоприятную психологическую обстановку. Многие методисты приводят аргументы в пользу того, что слагаемые успешного проведения теста – это доброжелательность преподавателя и понимание учащимся задания, которое отвечало бы его возрастным особенностям и интересам. Кроме того, интерпретация результатов тестирования не должна выходить за границы, установленные его целью.

Преодолеть указанные трудности, а также максимально повысить надежность измерения можно, если следовать трем основным этапам его создания:

1)            дать ясные и недвусмысленные теоретические, т.е. научно обоснованные определения навыков, которые нужно измерить;

2)            точно установить условия и операции, которых следует придерживаться при проведении теста и наблюдении за его выполнением;

3)            количественно определить результаты наблюдений, чтобы убедиться, что используемые измерительные шкалы обладают всеми необходимыми качествами.

 
































ЗАКЛЮЧЕНИЕ


Таким образом, подводя итог всему вышесказанному, можно сделать вывод, что тесты имеют большое значение при обучении английскому языку на этапе закрепления и контроля грамматических знаний, умений и навыков. В последнее время интерес к тестированию как эффективному методу проверки, который может с успехом применяться для тренировочного, промежуточного, итогового контроля неуклонно растет, о чем свидетельствует помимо всего прочего и то, что сейчас в Министерстве образования проводятся многочисленные дискуссии на тему того, стоит ли проводить государственный выпускной экзамен по английскому языку в виде общешкольного итогового теста.

Систематическое тестирование стимулирует активность и внимание учащихся на уроке, повышает их ответственность при выполнении учебных заданий.

Результаты проверки тестов анализируются преподавателями и служат для нас, с одной стороны, показателем уровня знаний учащихся, а с другой - самооценкой работы, самого преподавателя, что позволяет внести необходимые коррективы в процессе обучения и тем самым предупредить повторение ошибок учащихся.






























СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННЫХ ИСТОЧНИКОВ


1.   Гез Н.И., Лиховецкая М.В., Миролюбов А.А. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. – М.: Высшая школа, 2018.

2.   Климентенко А.Д., Миролюбова А.А. Теоретические основы методики обучения иностранным языкам в средней школе.- М.: Педагогика, 2015.

3.   Клементьева Т., Кауфман К. учебное издание «Счастливый английский 2» для 7-9 классов общеобразовательной школы.- Обнинск: Титул, 2016

4.   Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе.- М.: Просвещение,2018

5. Шатилов С.Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе.- М.: Просвещение, 1986.

6. Michael McCartny, Felicity P’Dell. – English Vocabulary in Use.: Cambridge University Press.: 2019.

7. Raymond Murphy. Essential Grammar in Use. - Cambridge University Press.: 2017.































ПРИЛОЖЕНИЕ


Приложение 1

1) Тема «Предлоги времени in, at, on»

Заполните пропуски предлогами at/ on /in:

  1. ……. December 9……… Sunday

  2. …….the evening 10. …….Thursday

  3. ……three o’clock 11……..the afternoon

  4. ……Tuesday morning 12. ……twelve o’clock

  5. …… night 13. …….spring

  6. …….October 14. ……Monday evening

  7. …….winter 15. ……May

  8. …….Saturday night 16……..Wednesday


Write at/ on /in:

  1. I hate having hot milk …...the morning.

  2. Buy! See you …. Friday.

  3. My friend gets up ….. 8 o’clock ….the morning.

  4. It’s cold….winter.

  5. Her birthday is …. April.

  6. I love playing on the computer ….Saturday evening.

  7. Jane likes listening to music …..the afternoon.

8. I help my granny ……Sunday morning.

9. James runs in the park …. o’clock.

10. We love dancing ….. night.

11. I often visit my grandad ….summer.

12. We go to school ….September.



















Приложение 2


2) Тема «Словообразовательные суффиксы существительных –ist, ian, -er»

What are the adjective for these countries?

Russia ______________ England ____________ Spain ______________

Italy ________________ Africa ______________ China ______________

Poland ______________ Japan ______________ Britain _____________

France ______________ India _______________ Scotland ____________

Canada _____________

Make up nouns using -er, -or, -ist:

art __________ clean ____________ run ____________ play ____________

act __________ drive ____________ love ___________ wash ___________

football _______ bike _____________ bake ___________ swim __________

shop _________ go ______________ visit ____________ speak __________

cook ________ count ___________ skate ____________ piano __________


Look at the pictures and fill in the blanks:

Hi! My name is Sam. I’m 8 years old. I am from and I speak . I’m a and I go to school 5 days a week. I’m a good sportsman. People say I’m a good , and . We are four in our family: a father, a mother and a little brother Jimmy. My father is a , my mother is a . My brother is a noisy . We like playing on the computer and watching television in the evening. And I have a cousin. He is 25. He is a good and I love listening to the classical music too.





Приложение 3


3) Тема «Употребление герундия после глаголов like, love, hate.»

Make –ing form:

1. cook - ____________ 6. go - ______________ 11. dance - _____________

2. ride - _____________ 7. play - ____________ 12. wash - _____________

3. fly - ______________ 8. have - ___________ 13. skate - _______________

4. drive - ____________ 9. speak - ____________ 14. swim- ______________

5. sit - ______________ 10. run - ____________ 15. get up - _____________


Complete the sentence:

(play, drive, ride, go to, get up, have, listen to, wash, cook, meet)

  1. Our friend loves __________________pop music.

  2. Her mum likes __________________the fish on Sundays.

  3. His brother likes ________________ on the computer in the afternoon.

  4. Kim likes _________________ her bike.

  5. He hates ________________ school in summer.

  6. Billy loves _______________ cold tea with ice.

  7. Jimmy likes ________________his car.

  8. Nick hates __________________the floor.

  9. Her sister loves __________________with new boys and girls.

  10. My sister hates ____________________ at seven o’clock six days a week.

Complete the sentence: “!” – love “ +” - like “--“ - hate:

  1. Mrs Smith (-)_____________ washing the plates in the morning.

  2. Dick (+) ________________playing on the computer on Saturday afternoon.

  3. Harry and I (-)______________ jumping in the park.

  4. My friend (!) ________________ listening to rock music.

  5. They (+) ____________playing baseball in the park in the evening.

  6. He (!)______________ driving his new jeep.

  7. A schoolboy (!) ____________ getting up at nine o’clock on Sundays.

  8. Mr Barker (-) _________swimming in the pond in autumn.

  9. Dave (!) ____________going to school.

  10. My little dog (+) ___________sitting at the door.


Complete these sentences:

(play, drive, dance, go, get up, have, listen to, wash, cook, skate)

1. Dan hates ______________the plates.

2. Her mum likes _____________the pies on Tuesdays.

3. Our teacher loves ____________the songs.

4. Dick likes _____________ his car.

5. I hate ____________ to school in May.

6. Willy loves ____________ hot tea with cakes.

7. Little Jimmy likes ___________in winter.

8. Their dad loves _____________chess on Sunday evening.

9. My brother hates ______________ at seven o’clock six days a week.

10. This pretty girl likes ____________ in the club at night.











































Приложение 4


4) Тема «Притяжательный падеж существительных»


These sentences are not OK. Change them:

1. I stayed at the house of my sister. my sister’s house_______

2. What is the name of your mother? ___________________________

3. Do you know the phone number of Simon? ____________________________

4. The job of my brother is very interesting. ____________________________

5. The favourite colour of Paula is blue. ____________________________

6. When is the birthday of your father? ____________________________

7. The house of my parents isn’t very big. ____________________________

8. Are you going to the party of Silvia next week? ____________________________

9. The hair of Kate is wavy and black. ____________________________

10. The bones of the dogs are big and white. ____________________________


Translate from Russian into English:

  1. дом моих друзей ________________________________________

  2. машина моего отца ______________________________________

  3. краски художника _______________________________________

  4. велосипед моих детей____________________________________

  5. мышкин хвост ___________________________________________

  6. день рождения моего кузена ______________________________

  7. торты пекаря ___________________________________________

  8. ручки студентов ________________________________________

  9. ботинки суворовцев _____________________________________

  10. попугай Джейн _________________________________________



















Приложение 5



5) Тема «Степени сравнения прилагательных»

Write the comparative and the superlative:

  1. strong -____________________________ 16. thin ______________________________

  2. old _______________________________ 17. hot -______________________________

  3. fat _______________________________ 18. light ______________________________

  4. long -_____________________________ 19. nice _______________________________

  5. dark _____________________________ 20. short ______________________________

6. cold ______________________________ 21. green _____________________________

7. clever ____________________________ 22. bad ____________________________

  1. red _____________________________ 23. low _______________________________

  2. happy____________________________ 24. large ______________________________

  3. tall______________________________ 25. windy ____________________________

  4. fast _____________________________ 26. young _____________________________

  5. pretty ___________________________ 27.black ______________________________

  6. high _____________________________ 28. wide ______________________________

  7. good _____________________________ 29. weak __________________________ .

  8. noisy ____________________________ 30. slow______________________________



Write the opposite:

1. younger ________________ blacker _________________ the coldest __________________

2. better __________________ the highest ______________ thinner _____________________

3. taller ________________ the worst _________________ the smallest _______________

4. the darkest ______________ longer __________________ weaker _____________________

5. angrier _________________ the saddest ______________ the largest __________________


Write the comparative and the superlative:

beautiful _____________________________ sociable ___________________________________

hospitable _____________________________ interesting ________________________________

friendly _____________________________ handsome __________________________________


Translate from Russian into English:

старый, старше, самый старый, самый старший, мой старший брат, мой старый друг, самый длинный, короче, счастливый, счастливее, самый счастливый, самый лучший, самый черный, длиннее, самый общительный, худший, лучше, ее лучший друг, жарче, его младший сын, самый интересный фильм, слабее, ее старший сын, самая плохая песня, самая высокая вершина, красивее, общительнее, самая дружелюбная девочка, самая быстрая лошадь, холоднее, самый умный ребенок, его старший сын.


Complete the sentences. Use a comparative:

1. Helen’s car isn’t very big. She wants a ____________ car.

2. You’re not very tall. My brother is ____________________.

3. David doesn’t study well. I study _____________________.

4. My chair isn’t very high. Your chair is _________________.

5. These tulips are not very beautiful. The yellow tulips are ______________________________.

6. I’m 14 years old. My friend is 16. He is _________________.

7. It isn’t very hot today. It was ___________________ yesterday.

8. This film isn’t very interesting. I don’t like it. “The dogs” is_____________________________.

9. Mary isn’t very friendly. Kate is a __________________________ girl.

10. These apples are very bad. Those are _________________.


Complete the sentences. Use a superlative:

  1. My granddad is 97 years old. He is ___________________ man in our family.

  2. It’s a very good film. It’s _______________________film.

  3. Jane is a very hospitable girl. She is __________________girl in our school.

  4. It is a very cold day today. It’s ____________________ day in autumn.

  5. He is a very bad singer. He sings _____________________ songs.

  6. Don is a very fast horse. He is __________________ horse on my parent’s farm.

  7. Ted is a very handsome boy. He is ___________________ boy at school.

  8. Bill is a very tall man He is _____________________ in our town.

  9. It is a very happy day today. It’s ___________________ day of my life.

  10. The Nile is __________________ river in Africa.



Complete the sentences:


Пример: This cat is ...., but that cat is .... (fat)
               This cat is fat, but that cat is fatter.

1) This monkey is ………., but that monkey is … (funny)
2) This shirt is ……..…, but that shirt is ………… (nice)
3) This house is …….…, but that house is ……..… (big)
4) This milk is ……..…, but that milk is ……….… (hot)
5) This boy is ……….., but that boy is …………… (lazy)
6) This puppy is …….., but that puppy is ……… (small)
7) This book is ……..…, but that book is …………. (better)
8) This pig is …………, but that pig is ………… (dirty)
9) This ball is ……..…, but that ball is ………… (bad)
10) This girt is ………..…, but that girl is ……..… (tall)


Откройте скобки, используя сравнительную степень прилагательных.

Пример: This cat is ...than that cat. (big)
               This cat is bigger than that cat.
1) This monkey is ……..….… than that monkey. (funny)
2) This cat is …………..…..… than that cat. (lazy)
3) This woman is ………..……… than that woman. (busy)
4) This book is ………….….… than that book. (bad)
5) This pig is …………….… than that pig. (fat)
6) This tomato is ………..…….… than that tomato. (small)



Открой скобки, используя превосходную степень прилагательных.

Пример: Jane is … girl in our class. (tall)
               Jane is the tallest girl in our class.
1) This house is ………..… house in our town. (big)
2) This classroom is …………… classroom in my school. (large)
3) This book is ……………… book in this library. (bad)
4) Peter is ……………….… boy in her class. (short)
5) Ann is …………….. girl in their class. (lazy)
6) This film is ……………… (good)































Приложение 6


6) Тема «Present Simple / Present Continuous»


Write these words with -s or -es:

1. (read) she _________ 3. (fly) it____________ 5. (have) she _________

2. (think) he _________ 4. (dance) he __________ 6. (finish) it __________


Complete the sentence. Use Present Simple:

(cook, close, cost, cost, like, like, meet, open, speak, teach, wash)

    1. Maria __________ French well.

    2. The shops usually __________ at 9 o’clock in the morning.

    3. The Zoo ___________ at 5 o’clock in the evening.

    4. Tina is a teacher. She ______________ English to young children.

    5. My job is very interesting. I __________ a lot of people.

    6. Peter’s car is always dirty. He never ___________ it.

    7. Food is expensive. It _____________ a lot of money.

    8. Boots are expensive. They ____________ a lot of money.

    9. My mother __________ very well.

    10. Julia and I are good friends. I _____________ her and she ________ me.


Make questions with these words:

  1. (is/ at home/ your mother) ______________________________________?

  2. (your father/ is/ well)___________________________________________?

  3. (interesting/ your job/ is)________________________________________?

  4. (drive/ his sister/ can/ new jeep/ her)_______________________________?

  5. (from/ where/ you/ are)_________________________________________?

  6. (the shops/ are/ open today)______________________________________?

  7. (stand/ baby/ can/ your)_________________________________________?

  8. (interested in sport/ you/ are)____________________________________?

  9. (at school/ are/ your children)___________________________________?

  10. (is/ your friend/ who)__________________________________________?



Complete these sentences:

help(s) hate(s) can / can’t live(s) listen(s) wash(es) play(s) go(es) have / has sing(s) meet(s) drive(s) love(s)


Tim Green: his family and friends

Tim is fourteen. He and his family l_________ in Glasgow. Tim g______ to a boy’s school. He l_______ his mum, dad, and his sister. His sister h_______ their mum: she g_______ to the shops and w_________ the plates. Bill, his dad, d_________ Tim to school in the morning: Tim h_________ buses. Tim h_________ a lot of friends at school. They m________ at school in the morning and they m_________ in the evening too. They l_________ to music. Tim c__________ play the piano very well. He p__________ the piano to his friends and s________ beautiful English songs.


Зачеркни в каждом предложении ту форму глаголов, которую ты считаешь неверной:

Liz Stone (don’t / doesn’t) live in Moscow. She (live / lives) in Boston. She (have / has) a small house. It (am / is / are) old but very good. Her friends (love / loves) her a lot and (help / helps) her with cooking. Liz (am / is / are) young and pretty. She can (paint / paints) very well. She can (drive / drives) a car, but she can’t (ride / rides) a horse.


Write questions with Do ……..? and Does……….?

  1. I like chocolate. How about you? Do you like chocolate ?

  2. I play tennis. How about you? ____________________________________________?

  3. You live near here. How about Lucy? ______________________________________?

  4. Tom plays hockey. How about his friends? __________________________________

_______________________________________________________________________?

  1. You speak Spanish. How about your brother? ________________________________

______________________________________________________________________?

  1. I do yoga in the morning. How about you? __________________________________?

  2. Sue often goes to the cinema. How about Kathie? _____________________________

_______________________________________________________________________?

  1. I visit my parents at weekends. How about your sister? ________________________

_______________________________________________________________________?

  1. Jimmy washes his hair every day. How about you? ____________________________

______________________________________________________________________ ?

  1. Chris often phones me. How about Tim? ___________________________________?


Write short answers (Yes, he does. / No, I don’t…………):

  1. Do you watch television a lot? _________________ .

  2. Do you live in a big city? ______________________.

  3. Do you often ride a bike? ______________________.

  4. Does your friend play the piano? ________________.

  5. Do your parents love rock music? _______________.

  6. Does Lizzy speak French? _____________________.

  7. Do they read in Chinese? ______________________.

  8. Does your sister live in Boston? _________________.

  9. Do you like swimming? _______________________.

  10. Does your parrot speak Russian? ________________.


Make questions from these words + do/does. Put the words in the right order:

  1. (where/ live/ your parents) ________________________________________________

  2. (you/ early/ always/ get up) _______________________________________________

  3. (how often/ television/ your brother/ watch) __________________________________

  4. (she/ have/ what/ for lunch)_______________________________________________

  5. (like/ Andrew/ why/ football)______________________________________________

  6. (like/ you/ why/ football)_________________________________________________

  7. (what/ you/ do/ in your free time)__________________________________________

  8. (your cousin/ work/ where)_______________________________________________

  9. (to the cinema/ often/ Kate/ go)____________________________________________

  10. (go/ usually/ to bed/ what time/ you)________________________________________


Complete the questions. Use these verbs:

do enjoy have English classes go teach get up work

1. Where _______________________? I work in the bookshop.

2. What time ____________________? I get up at 9 o’clock.

3. __________________________ in the morning? To school.

4. What _______your wife__________to schoolchildren? Music.

5. _________________________his job? Yes, she does.

6. What _________________________ ? We walk in the street.

7. How often _____________________? Three times a week.


Complete the dialogues:

  1. Tim: ______________________________________, Bess?

Bess: I live in a big American city.

Tim: __________________________________________?

Bess: Yes, I do. I am a University student.


2. John: Do you like driving a car, Mark?

Mark: ___________ . I can’t drive.

John: _______________________________________________?

Mark: I go to the cinema every Friday. I like comedies.


3. Harry: Do you love getting up early?

Andrew: ________________ I like running in the park at 6 o’clock.

Harry: ______________________________ or __________________________?

Andrew: I like having a cold shower. It’s so nice.

4. Peter: _____________________________________?

Sam: David is my friend.


Дополните предложения данными в скобках глаголами. Используйте Present Continuous:

  1. He ____________________ his hair at the moment. (мыть)

  2. The children are tired. They ___________________. (спать)

  3. I’m Tim. I___________________ my yellow car now. (водить)

  4. Look! Mary __________________ an apple. (есть)

  5. My mum and I ___________________ chick for dinner. (готовить)

  6. They _____________________ by bikes now.(путешествовать)

  7. The lady ______________________ with him. (танцевать)

  8. The dog _______________________ under the bench.(лежать)

  9. I _________________ a letter to my friend now. (писать)

  10. Listen! Don and Dick _____________________ in English. (петь)

Поставь глаголы в скобках в настоящее продолженное время. Будь внимателен! Некоторые глаголы не используются в этом времени.

  1. ( run) He__________________________ near the park.

  2. ( like) He_____________cakes a lot.

  3. ( go) They_____________________________ to the theatre now.

  4. ( hate) She_________________________________ cooking.

  5. ( have ) Our classroom is big. It____________________ four windows.

  6. ( sit) They___________ at the desks.

  7. ( swim) We___________________in the cold river at the moment.

  8. (read) He________________________________ an English book.

  9. (believe) They______________________________ us.

  10. ( understand) We______________________________ .


Put the verbs in Present Simple or Present Progressive:

  1. Where is John? He ____________________ (play) football.

  2. We ______________ (write) tests at our school three times a week.

  3. I _____________ (listen) to my teacher now.

  4. Look! Mandy and Susan _________________ (watch) TV.

  5. Olivia ________________ (visit) her uncle every week.

  6. What a nice weather today! The sun ______________ (shine).

  7. They sometimes ____________ (read) the poems in the lessons.

  8. Listen! Tom _________________ (play) his new guitar.

  9. First, I _______________ (have) a shower, then I dress.

  10. Every morning my mother _______________ (get up) at six o’clock.


Read and play in pairs.

1) - How's your sister?                                           
- She's fine.
- What ………..she…………. (do) now? ……….she……..……. (work)?
- No, she is in Wales at the moment with two friends. They…………………….. (travel) round the world.
- What………. you (do)………… now?
- I……………….……. (not/work) at the moment but I…………………….…. (look) for a job.


2) -What can you see?

- There are three men downstairs.
- What……….they……….. (do)?
- I think they………………….. (count) money. No, sorry. They……… not…………….. (count) money. They………………………. (play) cards.
- Can you see Jim?
- Yes, he's upstairs.
- What……… he………….. (do)?
- He………………………….. (look) at us!



Present Simple or Present Continuous

1. “Excuse me, (you / to speak) English?

  • do you speak

  • are you speaking

2. “Where's Andrew?” - “I (to know).”

  • don't know

  • am not knowing

3. What (you / to laugh at )?

  • do you laugh at

  • are you laughing at

4. "Where (you / to come from)?" - "Russia".

  • do you come from

  • are you coming from

5. Anna is a good golf player but she (to play) very often.

  • doesn't play

  • isn't playing

6. I am sorry but I (not to understand). Can you speak louder?

  • don't understand

  • am not understanding

7. Listen! Sue (to sing).

  • sings

  • is singing

8. You can turn the TV off. I (not to watch) it.

  • don't watch

  • am not watching

9. I usually (to leave) my house at 8 p.m.

  • is leaving

  • leave

10. Misha is tired. He (to want) to go home now.

  • wants

  • is wanting


Put the verbs in brackets into the Present Simple or Present Continuous.

Example:

She is a smoker but she (to smoke/not) _____ much. (Key = does not smoke)

  1. He usually (to watch) _____________ TV on Sundays.

  2. I never (to go) _____________ out on Friday evening.

  3. They usually (to have) _____________ dinner at 7 o'clock.

  4. She (to look) _____________ for a new house to live in.

  5. He (do) _____________ Spanish this year.

  6. She (not/ to work) _____________ very hard. She was better last year.

  7. Lucy (to work) _____________ on her project now.

  8. Ann often (not/ to eat) _____________ fish.

  9. Look! The children (to drink) ______________ juice!

  10. He (to come) ______________ to visit my mother every day.

  11. How often (you/ to cook) _________________ lunch?

  12. The shop (to open) ______________ at 8 a.m.

  13. I (not/ to listen) _________________ to the radio very often.

  14. He sometimes (to go) ______________ to the sports club.

  15. The lesson (to begin) ______________ at 8 every morning.

  16. Listen? Mandy (to sing) ______________ .

  17. I usually (to do) ______________ my homework after dinner.

  18. Hello! Where (you/ to go) ________________?

  19. Ann (to look for) __________________ a new job.

  20. I (not/ to understand) _________________ it.

  21. I (to do) ________________ Spanish. My friend is teaching me.

  22. 'What (your parents/ to do) ____________________?' 'They are teachers.'

  23. My brother usually (to go) ____________________ to work by train.

  24. My sister Sonia (to live) ________________ in London.

  25. Can you hear those girls? What (they/ to talk) _________________ about?

  26. Usually I get up at 8, but this week I (to get up) ________________ at 7.

  27. Lucy is not in London at the moment. She (to stay) ____________ in Paris.

  28. How is your father? Is he ill? No, he (to get) _______________ better.

  29. Let's go jogging. It (not/ to rain) _______________ at the moment.

  30. The earth (to go) _________________ round the sun.

  31. Why (you/ to look) ___________________ at me like that?

  32. She (to love) ___________________ coffee with milk.

  33. Do not put the spoon away I (to use) _________________ them.

  34. Paul (not/ to like) ____________________ history.

  35. Are you thirsty? (you/ to want) _________________ something to drink?


Answer the questions

1. Are your best friends sitting next to you? - No, they _________________________next to me.


2. Does your father get up at nine every day? - No, he ___________________ at nine every day.


3. Are you drinking hot water right now? - No, I ______________________hot water right now.


4. Are your parents going on holiday at 2 o'clock? - No, they _________on holiday at 2 o'clock.


5. Does your friend's grandpa love you? - No, he __________________________me.


6. Do your friends play cricket on Fridays? - No, they ___________________cricket on Fridays.


7. Does your mother come from Glasgow? - No, she _____________________from Glasgow.


8. Is your brother painting you? - No, he ___________________________me.


9. Am I writing this test with you? - No, you ____________________________this test with me.


10. Do all people in your country speak English? - No, they _______________________English.


Put the verbs in brackets into Present Simple or Present Continuous.

  1. Let's go out. It ______________________(not/rain) now.

2. Julia is very good at languages. She ______________(speak) four languages very well.

3. Hurry up! We _______________________________(wait) for you.

4. ' ___________________________(you/listen) to the radio?' 'No, you can turn it off.

5. ' _______________________(you/listen) to the radio every day?' 'No, just occasionally.

6. The River Nile _______________________(flow) into the Mediterranean.

7. Look at the river. It ____________________(flow) very fast today - much faster than usual

8. 'Can you drive?' 'I ______________________(learn). My father _______________(teach) me.

9. Normally I ________(finish) work at 5.00, but this week I__________(work) until 6.00.

10. Sonia __________________________(look) for a house to live.

11. The train is never late. It __________________________(always/leave) on time.

12. Who is that man? What___________________? (he/want)

13. Who is that man? Why ________________________________at us? (he/look)

14. George says he's 80 years old but we ___________________________him. (believe)


Complete the sentences with the verbs in brackets.

1. Look. He__________________________________to us. (listen)

2. We ___________________________________at a hotel this week. (stay)

3. I _______________________________________to bed early on Sundays. (go)

4. My mother is at the shop. She ________________________________a new dress. (buy)

5. Jill _______________________________a lot of money. (have)

6. The bus _____________________________on Sunday night. (leave)

7. Please, stop! You __________________________________so fast! (drive)

8. We_____________________________ in Berlin each year. (meet)

9. We ______________________________to the disco on Friday. (go)

10. He usually __________________________on time. (come)

Make statements or questions.

1. (make/lunch/she/now).

2. (my car/I/on Saturdays/wash).

3. (travel/London/every week/they)?

4. (I/at Oxford/study/this summer).

5. (eat/at Christmas/fish/we).

6. (you/what/do/tonight)?

7. (where/your brother/work)?

8. (want/who/this book)?

9. (we/next week/move).

10. (at the moment/Jim and Susan/watch TV).

11. (teach/she/in New York/these days).

Complete the questions to get more details.

1. Her brother gets up very early every day. - What time _______________________every day ?

2. I am working at a hotel now. - Why __________________________________at a hotel now?

3. She does English. – Where____________________________________________ English?

4. They want to go to London. - When ______________________________________to go?

5. His grandparents are watching a film. - What film___________________________________?

6. I paint pictures. - What pictures_________________________________________________?

7. He is washing the floor. – What_________________________________________________?

Make these sentences negative.

1. Susan looks very good. - Susan _____________________________________very good.


2. Why do you read such books? - Why ____________________________such books?


3. I am doing housework at the moment. - I ________________________housework at the moment.


4. We go swimming on Tuesdays. - We _____________________________swimming on Tuesdays.


5. My penfriend writes me letters. - My penfriend _______________________me letters.


6. Why are you listening to us? - Why __________________________________to us?

Choose the correct tense.

1. Oh, no! Look! What (is he doing/ does he do)?

2. She (wears/ is wearing) a new jumper this week.

3. (Do/ Does) your father and mother speak Japanese?

4. Don't give him this book. I (read/ am reading) it.

5. Who (wants/ does want) this ticket?

6. (Is your girlfriend having/ Does your girlfriend have) a party tomorrow?

7. We (are spending/ spend) a month at the seaside every year.

8. Excuse me. What times (do the morning trains leave/ are the morning trains leaving) on Fridays?

9. I can see Jane over there. She (talks/ is talking) to Bill.

Insert the Present Indefinite or Present Continuous.
1. "Where is Kitty?" "Susan _______________ her to bed." (to put) (Collins)
  1. Light __________________ more quickly than sound. (to travel)

  2. I should like to know why you ___________ always ______________ (to read) (Maugham)

  3. "Sorry, Ted. I must go. I'm late." "Where ________ you _______________ ?"

  4. "I ______________________ to have tea with Nurse Hopkins." (to go, to go) (Christie)

  5. He _______________ best, who ________________ last, (to laugh, to laugh)

  6. I don't interrupt people when they _______________________ (to read) (Collins)

  7. Actions _____________________ louder than words, (to speak)

  8. Robert ___________just now ___________________ to my uncle, and they ___________________ hands, (to speak, to shake) (Ch. Bronte)

  9. "Why ________________ you ______________ ?" she cried. "Because you ____________________ nonsense." (to answer — negative, to talk) (Maugham)

  10. Every star _____________________ its own orbit, (to have)

  11. This is Mr. Slush's latest book. It ________________________ a wonderful sale, (to have) (Leacock)

  12. A stitch in time _______________ nine, (to save)

  13. That's the way she always ___________________ (to talk) (Twain)

  14. I'm so careless. I always _____________ my bag about, (to leave) (Maugham)

  15. "Hallo, darling. You __________________ very tragic." (to look) (Christie)

  16. I _____________________ to you house next Thursday, (to come) (Hilton)











































Приложение 7


7) Тема “Future Simple”

Make positive sentences. Use Future Simple:

Example: The weather ______ nice at the weekend. (be)

Answer: The weather will be nice at the weekend.


1) It is sunny today. I _____________ my sunglasses. (wear)

2) My friend __________ in Ussuriysk next Monday. (be)

3) It’s too hot! I ____________ the window. (open)

4) She__________ her boss next week. (phone)

5) I think you__________ this book in a day. (finish)

6) They __________ at home about 6 pm. (be)

7) My father __________ this film tonight. (watch)

8) He __________ to the book shop in an hour. (go)

9) I’m afraid It ________________ in two days. (rain)

10) I’m sure, his sister__________ my present. (like)


Make Negative sentences. Use Future Simple:

Example: The rain __________ in the afternoon. (not/to stop)

Answer: The rain will not stop in the afternoon. / The rain won't stop in the afternoon.

1) Tim __________to the teacher. (not/to listen)

2) I hope I __________ the train to London. (not/to miss)

3) She __________ this horror film. (not/to enjoy)

4) He __________ breakfast tomorrow morning. (not/to cook)

5) The child__________ to bed early. (not/to go)

6) Melissa __________ the blue blouse to school. (not/to wear)

7) My friends __________ in a city. (not/to live)

8) We__________ have breakfast today. (not/to have)

9) I__________ in this lake. (not/to swim)

10) I believe he __________ the plates. (not/to wash)


Make Questions. Use Future Simple.

1) you/ football/ tomorrow evening/play/ will?

2) go/ where /you / will / next month?

3) rain/ will/ it / tomorrow?

4) 7 o’clock a.m. / you/ will/ at/ get up?

5) she/ in three years/ will/ live/ where?

6) be/ in October/ your mother/ how old/ will?

7) the door/ will/ open/ you/ please?

8) have/ will/ your friend/ when/ lunch?

9) you/ phone/ me/ will/ in a week?

10) tomorrow/ when/ your school/ begin/ will?



Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple или в Future Simple:

1. Tomorrow I __________________ (be) in Moscow.

2. Where _______(be) your son John?

3. My elder sister Mary usually ______________ (get up) at half past six a.m.

4. _______ you ________(read) this sentence, please?

5. I don’t think the film ______________ (begin) in time.

6. My father hopes I ____________ (be) a pianist.

7. We never ____________ (go) to the skating rink on Tuesday.

8. Don’t drink coffee before you go to bed. You ____________ (sleep).

9. I’m afraid Harry _________________ (enjoy) the musical.

10. Sometimes Sue ________________(like) having picnic in the open air.


Переведите предложения, употребляя глаголы в Present Simple или в Future Simple:

1). Мой младший брат живет в Италии. 2). Холодно! Я надену ботинки. 3). Я думаю, вы будете вовремя. 4). Он часто ложится спать поздно. 5). Иногда они приходят вовремя. Где ты будешь жить в следующем году? Я буду жить в Москве. 6). Моя мама не завтракает по утрам. 7). Через несколько часов будет дождь. 8). Спой, пожалуйста! 9). Я уверен, мой брат будет актером. 10). Она любит пить крепкий чай на обед. 11). Боюсь, он опоздает. 12). Ты пойдешь в кино завтра? Нет. 13).Она дочитает книгу через неделю? Да. 14). Он мой лучший друг. 15). Поезд не остановится. 16). Он будет дома в 6 часов вечера. 17). Мы всегда гуляем в парке по воскресеньям. 18). Жарко! Открой окно, пожалуйста! 19). Ее день рождения будет в Мае. 20). Мне не нравятся фильмы о войне.


Дополните предложения данными в скобках глаголами. Образуйте утвердительные или отрицательные предложения. Используйте Future Simple:

1) I’m not sure, his mother_____________ my present. (love)

2) I hope I ______________ the plane to New York. (not/to miss)

3) My elder sister __________ lunch tomorrow. (not/to cook)

4) I think I__________ my school at half past seven p.m. (finish)

5) I__________ in this river. (not/to swim)

6) It’s too cold! I ____________ the window. (close)

7) We__________ to bed late. (not/to go)

8) She__________ you in a minute. (phone)


Составьте вопросительные предложения в Future Simple. Помните о порядке слов в вопросительном предложении:

  1. today/ when/ your classes/ begin/ will?

__________________________________________________

2. nine o’clock a.m. / Paul/ will/ at/ go home?

__________________________________________________

3. Chase/ in two hours/ will/ have/ where/ a picnic?

___________________________________________________

4. Nell/ football/ play/ will/ when?

_________________________________________________

5. the door/ will/ close/ you/ please?

__________________________________________________

6. at home/ will/ your friend/ what time/ be?

__________________________________________________

7. you/ go/ will/ in a week/ to London?

___________________________________________________

8.in the afternoon/ you/ have/ what/ will/ for lunch?

____________________________________________________


Complete positive sentences. Use Future Simple:

  1. He __________ to the cinema in two hours. (go)

  2. I’m afraid It ________________ the day after tomorrow. (rain)

  3. My friend __________ in Rome in a month. (be)

  4. She__________ you in a minute. (phone)

  5. I think I__________ my school at half past seven p.m. (finish)

  6. They __________ at home about 9 pm. (be)

  7. It’s too cold! I ____________ the window. (close)

  8. My father __________ this war film in an hour. (watch)

  9. I’m not sure, his mother__________ my present. (love)

  10. It is rainy today. I _____________ my coat. (wear)

Complete negative sentences. Use Future Simple:

  1. I hope I __________ the plane to New York. (not/to miss)

  2. I’m afraid she __________ this present. (not/to enjoy)

  3. My elder sister __________ lunch tomorrow. (not/to cook)

  4. Paul __________to his mother. (not/to listen)

  5. Bess __________ these black sunglasses. (not/to wear)

  6. My friends __________ in a country. (not/to live)

  7. We__________ English classes next Saturday. (not/to have)

  8. I__________ in this river. (not/to swim)

  9. I believe she __________ the cooker. (not/to wash)

  10. We__________ to bed late. (not/to go)

Complete these sentences. Use Present Simple, Present Continuous or Future Indefinite:

  1. I __________________________________(to play) chess tomorrow.

  2. I __________________________________(to play) chess tomorrow.

  3. ___________________________________You (to play) chess tomorrow?

  4. He ________________________________(to play) chess every day.

  5. He _________________________________(not to play) chess every day.

  6. ____________________________________He (to play) chess every day?

  7. They ________________________________(to play) chess now.

  8. They _________________________________(not to play) chess now.

  9. ______________________________________They (to play) chess now?

  10. Nick_________________________________ (to walk) in the park now.

  11. Nick __________________________________(to go) to school at 8 a.m.

  12. Nick __________________________________(to go) to school in two hours.

  13. I ______________________________(to miss) your excellent cooking!

  14. ______________________________________You ever (to buy) presents?

  15. You __________________________(to think) it _________________________(to be) easy or different to choose the right presents for people?

  16. What presents your mother (to receive) for her next birthday?__________________________________________________________

  17. You (to come) to my place next Sunday?___________________________________

  18. You (to read) this book next week?_______________________________________

  19. You (to read) books every day?__________________________________________

  20. You (to read) a book now?_________________________________________________

  21. I _________________________________________(to see) him the day after tomorrow.

  22. What you (to do) tomorrow?_______________________________________________

  23. What your friend (to do) tomorrow?_________________________________________

  24. Where you (to go) next summer?___________________________________________

  25. Where you (to go) every morning?__________________________________________

  26. Where you (to go)?_____________________________________________________

  27. Look! Mary (to dance).___________________________________________________

  28. She usually (to dance) in the club.___________________________________________

  29. She (to dance) on Saturday night?___________________________________________

  30. He (to go) to the theatre in three weeks.______________________________________

  31. We (to go) to school in the morning._________________________________________

  32. Look! Kate (to go) to school.______________________________________________

  33. You (to help) your mother tomorrow?_______________________________________

  34. I (not to play) the guitar now._______________________________________________

  35. My brother (to play) the guitar every evening.__________________________________

  36. You (to like) apples?______________________________________________________

  37. You (to eat) apples tomorrow?_____________________________________________

  38. Nick (to read) a lot of books._______________________________________________

  39. Mother (to work) six days a week.__________________________________________

  40. Listen! They (to come).___________________________________________________

  41. Your brother (to go) to the food shop next Monday?_____________________________________________________________

  42. I (not to learn) the poem now._____________________________________________

  43. She (to live) in San Francisco.____________________________________________

  44. My father (to shoot) very well.____________________________________________

  45. What you (to look) at?____________________________________________________

  46. He is very strong. Look! He (to carry) a very heavy box.___________________________________________________________________

  47. My sister (to like) black coffee.___________________________________________

  48. When you (to go) to bed every day?________________________________________

  49. What he (to do) now?___________________________________________________

  50. What he (to read) every day?_____________________________________________

  51. What he (to read) next month?______________________________________________

  52. You (to give) me that book tomorrow?________________________________________

  53. Where she (to be) next Wednesday?_________________________________________

  54. Where she (to go) tomorrow?______________________________________________

  55. She (to go) to the town with us in an hour?____________________________________

  56. They (to stay) at home tomorrow.____________________________________________

  57. What you (to do) now? I (to see) that you are not (to read).__________________________________________________________________

  58. When you (to finish) your homework? It (to be) very late, it (to be) time to go to bed.___________________________________________________________________

  59. How you usually (to spend) your evenings?___________________________________

  60. What you (to do) in the country next summer?_________________________________

  61. They (not to drink) juice. I think they (to watch) TV.____________________________

  62. What your father (to drink) in the evening?____________________________________

  63. When you always (to get up)? –I (to get up) at half past six.______________________

  64. My brother usually (not to get up) at 7 o’clock. As a rule, he (to get up) at six, but tomorrow he (to get up) at eight._____________________________________________________

  65. Why she (to come) home so late tomorrow?___________________________________

  66. Our friends often (to go) to the country for weekends.______________________________________________________________

  67. Look! The kitten (to play) with its tail._______________________________________

  68. We (to go) to the cinema next Sunday.______________________________________

  69. Where your parents (to travel) now? ________________________________________

  70. My sister (not to have) dinner now. She (to help) her mum in the kitchen. She (to help) mother in the kitchen every morning.__________________________________________

























Приложение 8


8) Тема «Past Simple»

Write the Past Simple of these verbs:

  1. have ______ 5. feed _______ 9. meet ________ 13. eat _________

  2. fall _______ 6. answer _____________ 10. beat _________ 14. cook _______

  3. go ________ 7. sleep __________ 11. jump ________ 15. take ________

  4. visit ______ 8. write ___________ 12. run _________ 16. work ________

Write sentences about the past (yesterday/ last week etc.)

  1. James always goes to work by car. Yesterday __________________________________

  2. Rachel often has porridge with milk for breakfast. She __________________________ ____________last Monday.

  3. Kate meets her friends every evening. She ____________________________yesterday evening.

  4. I usually run in the park. Last Sunday ______________________________________

  5. We often visit our grandparents on weekends. Last weekend ______________________

_______________________________________________________________________

  1. Our pussy cat sometimes sleeps on the windowsill. Last night _____________________

_______________________________________________________________________

7. My father always takes me to the Zoo on Saturdays. He ___________________________

_____________last Saturday.

  1. We write dictations every Wednesday. ______________________________the day before yesterday.

  2. Our mother cooks tasty vegetable pizza and we eat it every Sunday.

_____________________________________________________________ last Sunday.

He works in the office. Last year ________________________________________.

Complete these sentences. Use was/were:

  1. ________you in class yesterday?

  2. 'Mozart was a painter.' 'No, he________

  3. Susan and Jill __________at the gym on Monday.

  4. When_________ their holiday?

  5. 'Were you late for work this morning?' 'Yes,_________ .'

  6. ____________Vincent's paintings popular during his life?

  7. Where____________ you on Sunday?

  8. ___________ your sister happy when she was little?

  9. ____________________John born? - In Oxford.

  10. ____________________he born? - In 1967.

  11. ____________________you yesterday? - At the office.

  12. __________________ he absent? – Sick.

  13. __________________you so tired yesterday? - Because it was a very busy day.

  14. ___________________there men on the moon? - In 1969.

  15. ___________________that book about? - Love.

  16. ____________________your children? - At school.

  17. ___________________your first teacher? - Maria Ivanovna.

  18. ____________________you so angry yesterday? - I failed the test.

  19. Why_______he so angry about the teacher's words?

  20. Vasya and Kolya _______absent from the lesson.

  21. Mother________ ready to tell us the truth.

  22. Who__________ at the party with you? - Jason and Mike.

  23. I__________ at school yesterday.

  24. ________you glad to go to the cinema with your friends?

  25. Unfortunately the news __________bad.

  26. What _________your favourite subjects at school?

  27. Who_________ you with on holiday?

  28. _____________it difficult to win this game?

Complete these sentences. Use was/were:

  1. My brother………. born last year.

  2. Polly and Jim …….. born in 2002.

  3. He …….. born in Africa in May.

  4. We …….. born in Russia in December.

  5. Our teacher …….. born in Rome in July.

  6. Alice …….. born ten months ago.

  7. Lucy and Bob …….. born last autumn.

  8. Jerry …….. born in Paris in August.

  9. They …….. born in 1989.

  10. You …….. born in spring.

  11. It _________very cold in the evening.

  12. John__________ with Mary on Saturday.

  13. We__________ tired after work.

  14. I really____________ busy yesterday.

  15. My grandfather and grandmother________ doctors.

  16. The mice _________really nice.

  17. You all __________born in the USSR.

  18. His lectures_________ boring.

  19. The data _________very important.

  20. My friends and I _________at school yesterday.

Complete the sentences with the Past simple of be, positive or negative.

1. Where _____________ you at 8.00 this morning?

2. I wasn't at work yesterday. I __________ ill.

3. Sandra__________ in class this morning. Where was she?

4. There_________ any good programmеs on TV last night.

5. The weather's good now. It ____________terrible last week.

6. 'Why ______________you at the gym this morning?' 'I was in bed!'

7. My hair ___________wavy before, but now it's straight.

8. That boy was good-looking! What ____________his name?

9. The lesson was very long but I _____________bored.

10.Who____________Dan and Amy out with last night?

Fill in the blanks. Use Past Simple.

  1. It ___________ very warm last spring. (be)

  2. We ____________ a new film yesterday evening. (watch)

  3. Where _________ you last Friday night? (be)

  4. Last weekend they _____________ near the river. (walk)

  5. He ______________ me for my help. (thank)

  6. Mother ___________ chicken soup for dinner two hours ago. (cook)

  7. ___________ there any pineapples in the food shop yesterday? (be)

  8. My father _____________ in the office last year. (work)

  9. Lucy __________ me to translate English text last week. (help)

  10. I ___________ the plants in the pots and ___________ my room. (water, clean)

Put the verbs in Past Simple:

On Monday we have five lessons. The first lesson is Russian. At this lesson we write a dictation and translate text. Nick goes to the blackboard. He answers well. Pete writes sentences in the blackboard. After the lessons I go to the cafe. I usually have lunch at the café. I meet a lot of friends there. We are so happy. I eat a cheese sandwich. In the afternoon I often go to the library. I run and jump in the park. And I take lessons in the driving school on Friday. I usually work in our garden in the evening. Then I go to bed.

Write positive sentences in simple past.

  1. you / the question / answer ___________________________________

  2. John / a question / me/ ask ____________________________________

  3. dance /last weekend/ she / in the night club_______________________

  4. they / us / in the evening/ call ________________________________

  5. we / a mountain / climb ______________________________________

  6. John / stamps / collect_______________________________________

  7. we / in London / live/ last month ______________________________

  8. I / an hour ago/ hungry / be ___________________________________

  9. yesterday/ they / a house / paint ______________________________

  10. he / in 2009 / New York / visit/ _______________________________


Put the verbs in brackets into the Past Simple:

Hello Mary,

Tom and I ____________ (to go) to Paris last weekend and I ___________ (to want) to tell you about it. Our hotel _____________ (to be) great so on our first night we __________ (to eat) there. The next day we ________________ (to decide) to visit the Eiffel Tower. There _________ (to be) a lot of people, but the view ____________ (to be) wonderful. Then we _______ (to go) shopping and I ___________ (to see) a very beautiful jacket! On Sunday we __________ (to have) breakfast at the hotel and then we ____________ (to visit) a nice park. Everything __________ (to be) wonderful.

Please write back soon,

Rachel

Complete these sentences. Use Past Simple.

  1. We _______________ home by train yesterday. (to go)

  2. He ___________________ to go to Madrid by car. (to decide)

  3. I ________________ in the river last summer. (to swim)

  4. Susan ___________ porridge with butter for breakfast last Tuesday. (to eat)

  5. My granny ____________________ us last week. (to visit)

  6. My classes ___________________ at 9 o’clock last Saturday. (to begin)

  7. I ____________________ a call to my friend three hours ago. (to give)

  8. Last morning I _______________ a cup of white coffee. (to drink)

  9. My best friend ________________ a wonderful story about Great Britain yesterday. (to read)

  10. He is a famous English writer. He __________ an interesting book last year. (to write)

  11. Rachel __________ at the café last night. (to be)

  12. We __________________ five lessons yesterday. (to have)

  13. They __________________ a beautiful kite in the blue sky. (to see)

  14. Ted _____________ to Spain by plane last year. (to travel)

  15. Suvorovites ________________and _____________ in the park last afternoon. (to run, to jump)

Write what the people did yesterday, …………            

  1. I clean my room after breakfast.

  2. He swims in the sea.

  3. We live in Rome.

  4. You cook very tasty meals

  5. We jump in the park in the morning.

  6. You send a letter to your parents every week..

  7. They stay in a Moscow hotel.

  8. He plays the guitar very well.

  9. She wants a nice new car.

  10. They walk near the river in summer.

  11. You thank your friend for his help.

  12. He makes his bed in the morning.

  13. She reads different magazines.

  14. We write dictations on Mondays.

  15. Our lessons usually began early.

  16. I plan to visit some friends in different countries

  17. I drink a cup of white coffee for breakfast.

  18. I get up early, then I eat my breakfast and go to school.

















Приложение 9


9) Тема «Придаточные условия с предлогом if»

Write sentences beginning with if. Choose from the boxes:

you don’t take a taxi we will have lunch now.

you are thirsty she will have it.

If + you are late I will wait for you.

he doesn’t clean his room they’ll go to the cinema.

you need those flowers you will be late for a train.

she wants this car you can drink some water or juice.

you are busy it will be in a mess.

you are hungry I’ll buy them for you.

we need this book I can phone later.

they want to watch a new film our teacher will give it to us.


1.___________________________________________________________________

2.___________________________________________________________________

3.___________________________________________________________________

4.___________________________________________________________________

5.___________________________________________________________________

6.___________________________________________________________________

7.___________________________________________________________________

8.___________________________________________________________________

9.___________________________________________________________________

10.____________________________________________________________________


Use your own ideas to complete these sentences:

  1. I will go to the concert if ________________________________

  2. If you don’t hurry, _____________________________________

  3. I won’t go to school if___________________________________

  4. If you go to bed early tonight, _____________________________

  5. Turn the television off if ________________________________

  6. Tina won’t pass her exams if _____________________________

  7. If I have free time tomorrow, ______________________________

  8. We can go to the swimming bath tomorrow if ___________________

  9. If I’m tired, ______________________________________________

  10. He’ll travel to Moscow next month if________________________

  11. If you’re sad, ____________________________________________


Translate from Russian into English:

  1. Если завтра пойдет снег, мы будем кататься на коньках.

  2. Тим поедет в Рим, если у него будут деньги.

  3. Если ты опаздываешь, мы подождем тебя.

  4. Если на следующей неделе будет жарко, то они будут купаться в реке.

  5. Он не будет играть в компьютерные игры, если не наведет порядок в комнате.

  6. Ты пойдешь завтра на вечеринку, если у тебя будет свободное время?

  7. Если она не выполнит домашнее задание, то ей нельзя будет смотреть фильм.

  8. Если ты не поторопишься, то опоздаешь.

  9. Если я не увижу тебя завтра утром, я позвоню тебе вечером.

  10. Ты позвонишь мне, если я дам тебе свой номер телефона?









38



Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!