Учитель: Добрынина Татьяна Вадимовна, учитель английского языка Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения "Верхне-Матигорская средняя школа" муниципального образования "Холмогорский муниципальный район" Архангельской области, Холмогорский район. Моб.: 89532691810, e-mail: [email protected]
Методическая разработка урока по английскому языку в 5 классе.
Тема: «День Рождения Мэри Поппинс».
Цель: поддерживать интерес к интеллектуальной деятельности, изучению английского языка с помощью изучения зарубежной литературы.
Предполагаемый результат урока: обучающиеся познакомятся с произведением Трэверс П. «Мэри Поппинс», смогут самостоятельно написать поздравительную открытку или сочинение о подарке для Мэри Поппинс.
Оснащение: карточки с заданиями, раздаточный материал, проектор, экран, компьютер, презентация в Power Point.
№ | Этап учебного занятия | Содержательная деятельность педагога | Содержательная деятельность обучающихся | Примечания |
1 | Организационный момент, приветствие. | Hello, students! Prepare for English lesson, put your copybooks with your homework and your pencil cases on the desks. Thank you. Say “Hello!” to our guests! Great! Sit down, please. | Приветствуют учителя и гостей. Выполняют команды учителя. | . |
2 | Определение темы и цели урока. | Today we are having an unusual lesson. It is about the book “Mary Poppins” by Pamela Lyndon Travers. The fact is that today is Mary Poppins’s birthday. This year marks the 85th anniversary of Travers P.'s book Mary Poppins». So I’ve brought a box. There is something in it. Try to guess what is it? Yes, this is an umbrella! (показывает зонтик со знаками вопроса на нем). What are they? (…) And our lesson is about… (questions and question words). Good! | Задают вопросы. Если долго не могут отгадать, учитель дает подсказку (It starts with letter “U”) Отвечают “They are question marks”. | Слайд 1 Зонтик с вопросами, пакет. |
3 | Фонетическая разминка. | Look at the screen. There is a tongue-twister . Repeat after me. Who, who, When, when, Who are you? When do we use a pen? What, what, Whose, whose, What is in the pot ? Whose is this goose? Where, where, Why, why, Where is my chair? Why don't the penguins fly? | Повторяют за учителем, потом самостоятельно. | Слайд 2 |
4 | Работа с текстом. | There is something else in my box. Oh, a note! There is a text on the paper with missing words. It is a new task for you! Work in pairs and fill the gaps with the words in bubbles. You have two minutes. (after the task) And now check your answer with the recording. Well, how many pluses have you got? (…) Excellent! ФИЗМИНУТКА! | Выполняют задание в распечатках. Затем проверяют под аудиозапись, выставляют плюсы и минусы | Аудио запись + слайд 3 6 листов с текстом и словами |
5 | «Блиц-турнир». | Now I’ll divide you into three groups. You should do two quick tasks in your group. The first task is: you must choose a question word in my umbrella and I’ll give you a piece of paper with a question. You have 30 seconds to choose the correct answer: “a”,” b” or “c”. Are you ready? OK, let’s start! Group one! (after the task) You know what does «a person-gift” mean? Yes, it is that who does their best in your group. Please, put your finger up and point at a person-gift in your group. One, two, three! The gifts stand up, please, and move to another group. Thanks. Let’s go on. Task two. You have some words and you must circle the odd one(…) Why have you chosen this world? (…) Finger up! Choose a new person-gift. Move to the other group. Great! Our quick tasks are over. | Переходят и объединяются в подгруппы по указанию учителя, слушают задание и выполняют его. | 1. Нарисованный на доске зонтик с шестью вопросительными словами 2. Распечатки с набором слов, где одно неподходящее по смыслу. 3. Картинки 1-6 с вопросами к заданию 1 |
6 | Говорение. | Now work in pairs. Speaking. I’ll hand out the papers with questions. Ask your partner about their birthdays. (Демонстрация в паре) (…). Thanks. Do you remember – today is Mary Poppins’s birthday? | Общаются в парах «вопрос-ответ» | Слайд 4 Распечатки с вопросами. |
7 | Проектная работа. | And now we will have the main task. «A gift for Mary Poppins”! You can see Aladdin on the screen. He sent a gift and a notice to Mary. The gift is the magic carpet. The notice is “Dear Mary, happy birthday! I give you the magic carpet as a present. It is very soft and beautiful. You can fly on it to any place where you like! Best wishes, Aladdin” . Have you got any questions to Aladdin ? Use the papers for speaking. You must draw your own gift for Mary Poppins and then present it to your class.(…) Please, ask some questions about the gift of the group (…) | Слушают задание, задают вопросы, рисуют «подарки», представляют его классу | 1. Слайд 5 2. Фломастеры, цветные карандаши, листы А3. |
8 | Домашнее задание. | Thanks. And your homework is to write a note like this about your gift for Mary Poppins. I’ll give you the example about the magic carpet. Use it when you do your homework. | Слушают задание, убирают листы в тетрадь. | Распечатки с д/з на каждого. |
9 | Рефлексия | What did you do on the lesson? What was the most difficult thing for you? The most interesting? Take the paper and circle the mark for yourself. | Отвечают на вопросы. Заполняют «Лист самооценки» | |