СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методическая разработка по английскому языку по теме «Научно-технический прогресс» с изучением прямой и косвенной речи.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данная разработка предназначена для студентов НПО и СПО 1 и 2 курсов. 

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка по английскому языку по теме «Научно-технический прогресс» с изучением прямой и косвенной речи.»

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ МУРМАНСКОЙ ОБЛАСТИ

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ МУРМАНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ПОЛЯРНОЗОРИНСКИЙ ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

(ГАПОУ МО «ПЭК»)















МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

по выполнению

практических работ по английскому языку

по теме

«НАУЧНО-ТЕХНИЧЕСКИЙ ПРОГРЕСС»

с изучением прямой и косвенной речи.






















2020 г.

Методические рекомендации по выполнению практических работ по английскому языку разработаны с учетом Федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования.



Разработчик: Храмцова Т.В., преподаватель ГАПОУ МО «Полярнозоринский энергетический колледж».










































Пояснительная записка


Данная методическая разработка предназначена для студентов первого и второго курсов учреждений НПО и СПО.

Целью изучения данного модуляявляетсяформирование коммуникативной компетенции, позволяющей свободно общаться на английском языке в различных формах и на различные темы, с учетом приобретенного словарного запаса, а также условий, мотивов и целей общения;


В результате освоения данногомодуляобучающийся должен знать:

1. значения новых лексических единиц, связанных с тематикой «Научно-технический процесс» и с соответствующими ситуациями общения;

2.языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета;

3. грамматические средства и способы построения предложений в прямой и косвенной речи.


В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен уметь:


Говорение:

1. вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации), используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

2. рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

3. Передавать слова другого человека, пересказывать прочитанное.


Аудирование:

4. понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

5. понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов, выборочно извлекать из них необходимую информацию.


Чтение:

6. читать тексты, используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи.


Письменная речь:

6. описывать явления, события, излагать факты в письме;

7. использовать приобретенные знания и умения в практической и профессиональной деятельности, повседневной жизни.


Практическаяработа № 1.Do you use modern inventions in everyday life?


    1. Wonderful inventions have been made in science and technology recently. Theseadvances are changing the lifestyles of millions of people all over the world. These are some opinions about the things that modern technology can offer us.

1. What things are these people talking about?

2. Why do the people like to have these things in the home?

I am a couch potatо, and I am proud of it. Every time I have a spare minute you can always find me on my couch. From there I switch from channel to channel until I find my favourite soaps.










I really enjoy writing programs. It sounds difficult. But even an 11-year-old can write a simple program. One of my programs can play chess. It can beat me, but it can not beat my dad. He is an excellent chess player.











I think this is the most useful invention that I can imagine. I can take it anywhere I like. I have to keep in touch with my office whenever I travel. It is fantastic to be able to call them up as you are driving up the motorway. And they can even get in contact with me if they want!










If we feel like eating a hot meal, I just get our favorite pre-prepared food and put it into the maсhine, set the dial and it is ready in minutes!










I am excited about this bit of technology. When I speak I cannot only hear but also see the other person!










    1. Here are some of the modern inventions that are used in everyday life. Match the words from the two columns. Learn the words from the first column:


What gadgets and machines do people use?


  1. camera

  2. a microwave oven

  3. a mobile telephone

  4. an electronic game

  5. a TV set

  6. a vacuum cleaner

  7. a videophone

  8. a cordless phone

  9. a talking alarm clock

  10. a sewing machine

  11. a computer

  12. a solar powered calculator

  13. a TV remote-control unit

  14. a mower

  15. a fax machine

  16. roller blades

  17. a dishwasher

Why do people use them?


  1. to cut and collect the grass

  2. towashthedishes

  3. totakephotograghs

  4. to cook, defrost, reheat pre-prepared food

  5. to receive or make calls around the home etc

  6. to perform everyday cleaning tasks from vacuuming to cleaning up liquids, dust and waste and shampooing carpets

  7. to not only sew but do embroidery and appliqué and sew on buttons

  8. to wake up people and tell the time

  9. to record a programme even when watching another n a different channel

  10. tohavefunandentertain

  11. to send and receive urgent messages

  12. to operate the TV set from a distance

  13. to write programs, play games, find and use information.

  14. to do calculations in sunlight or daylight.




    1. Speak on the following topics:


  1. How often are these inventions used?

I think … is/ are seldom used. … is used more often than… And … is/are used very often.


  1. Why do people use all these things?

We can…more easily/quickly/efficiently with it


  1. Which thigs are the most or least useful in the home from your point of view? Why do you think so?

I think that … is the most important thing in the home.

We can …

Some of the inventions, for example … is/are less important.

We do not often…

And I’m sure we can do without …

We never…





    1. ROLE-PLAY. Imagine you are in a shop.


Student 1

Student 2

You want to buy some gadget. You don’t know the exact word for these things. Explain to the shop assistant what you need.

You are a shop assistant /

Help the customer.



    1. Which of the things have you got at home? Which ones do you think you need? What for?


    1. Learn the vocabulary:


camera – фотоаппарат

microwave oven – микроволновая печь

a TV set – телевизор

a sewing machine – швейная машина

a TV remote-control unit –пульт

дистанционного управления


a vacuum cleaner –пылесос

dishwasher –посудомоечная машина

to take photographs –фотографировать

urgent –срочный

couch potato –лентяй

cordless –беспроводной


Практическаяработа № 2. Haveyougot any technical problems with your gadgets?


    1. a. Match the problems (1-6) with the objects (a-f)(Look Spotlight 10, p.142, ex. 1).


  1. The paper is jammed.

  2. The signal is poor.

  3. The viewfinder is cracked.

  4. The headphones are missing.

  5. There is a virus on my hard drive.

  6. The lens is scratched.

  1. digital camera

  2. printer

  3. laptop

  4. mobile phone

  5. camcorder

  6. mp3 player


b. Think of any electronic equipment you/your family have had problems with. What was the problem? How did you solve it?

A: I once dropped my mobile phone and the screen cracked, so I had to buy a new one.

B: My dad’s computer printer recently broke…


    1. a. The sentences (A-F) below are from a dialogue between two people. Where do you think the dialogue takes place? What is it about? (Look Spotlight 10, p.142, ex. 2).


  1. Oh no.. I’m going on holiday in three weeks.

  2. No, it’s fully charged.

  3. Oh, that’s good. I’ve got my guarantee certificate here. How long do you think it will take?

  4. Well, when I press the “on” button, the LCD screen comes on but the viewfinder doesn’t open.

  5. Yes, I bought this digital cam coder from here a few months ago and now it’s not working properly.

  6. Oh, right. How much will that cost?


b. Complete the dialogue with the sentences A-F. Listen, read and check. Explain the words in bold.


c. Read the dialogue aloud.


Shop assistant: Good morning, can I help you?
Customer:……..

Shop assistant: Right. What seems to be the problem?
Customer: ……..

Shop assistant: Hmm ... perhaps the battery is flat?
Customer: ……..
Shop assistant: Well, let's try a new one, just in case. Maybe there's a problem with your charger. Just a moment, ... no, it still won't open. OK, well, we'll have to send it away to be repaired.
Customer: ……..

Shop assistant: Well, the product is still under guarantee so provided you have your receipt it will be repaired free of charge.
Customer: ………

Shop assistant: Well, we have to send it away to the manufacturer so it could take anything up to three weeks.
Customer: ……….
Shop assistant: Well, give us a call in two weeks and hopefully it will be ready by then!


    1. Use the language in the box and the vocabulary in Ex.1 to act out exchanges, as in the example(Look Spotlight 10, p.143, ex. 3).

A: There seems to be a problem with this digital camera. The viewfinder is cracked. Could I get a replacement, please?

B: Yes, of course. Let me see if we have another one in stock.


Reporting problems/requesting action

Responding

  • I’ve got/There seems to be a problem with this…

  • I think there’s sth wrong with the…

  • The … is broken, etc

  • Could I exchange it…/ get it repaired/get a replacement, please?

  • What’s the problem?

  • Let me see if we have one in stock.

  • Let me have a look at it.

  • Yes, of course.

  • I’m afraid we’ll have to send it away to be repaired.


    1. Listen to the speakers. For questions 1-4, choose A, B or C (Look Spotlight 10, p.143, ex. 4).

  1. You will hear a boy talking about which mobile phone to buy. What does he want it to be like?

  1. To look good and have a radio.

  2. To have a radio and a camera.

  3. To look good and have a camera.

  1. You will hear a woman talking to her friend. What is she talking about?

  1. Her radio.

  2. Her camera.

  3. Her mobile phone.


  1. You will hear a recorded message. What is the caller being asked to do?

  1. Hold the line.

  2. Call back later.

  3. Leave their name and number.


  1. You will hear a teenager talking to his friend. What annoyed him about the shop?

  1. The high prices.

  2. The bad service.

  3. The poor quality of the goods.


    1. a. Choose the correct response. Listen and check (Look Spotlight 10, p.143, ex. 5).


1. Would it be at all possible to speak to the manager?

a. Yes, just a moment, please.

b. Yes, he doesn’t mind.


2. Would you mind seeing if you’ve got another one in stock?

a. Yes, I think so.

b. No, of course not.


3. Do you think I could exchange it for another one.

a. That’s no problem at all.

b. Yes, I can.


  1. Use the ideas below and the phrases to practice polite requests.

A: Do you think I can have a bigger bag?

B: Yes, just a moment, please.


  • I/have a bigger bag?

  • you/ mend this for me?

  • you/ help me fix my car?

  • you/give me a hand for your minute?

  • Would you mind…?

  • Do you think...?

  • Would it be possible..?


    1. Play the parts of a shop assistant and a customer choosing a new electrical product. Ask and answer questions about(Look Spotlight 10, p.143, ex. 6):


works drawing board microscope rocket right


Use the idioms:


  1. Before I bought my new computer I really put it under ___ .

  2. John wasn’t able to fix my computer so it’s back to the ___ .

  3. I read in a computer magazine today that a new generation of software is in the ___ .

  4. I’ll buy a new iPod if the price is ___ .

  5. Designing your own computer games is easy. It’s not ___ science.



    1. Imagine: You recently bought a new piece of electronic equipment, but it had a problem. Write an e-mail to your English pen-friend telling him about it. Mention: when you bought it, the problem you had with it, what you did(Look Spotlight 10, p.143, ex. 7).



Практическаяработа № 3. Directandindirectspeech/ Прямая и косвенная речь. Обращение повествовательного предложения из прямой речи в косвенную.

Повествовательные предложения

При обращении повествовательного предложения из прямой речи в косвенную производятся следующие изменения:


1. Запятая, стоящая после слов, вводящих прямую речь, а также кавычки, в которые заключена прямая речь, опускаются. Косвенная речь вводится союзом thatчто, который, однако, часто опускается:


Прямая речь

Косвенная речь

Не says, "Mary will do it."
Он говорит: «Мария сделает это».

He says (that) Mary will do it.
Он говорит, что Мария сделает это.

2. Если в словах, вводящих прямую речь, употреблен глагол tosay без дополнения, обозначающего лицо, к которому обращаются с речью, то tosay сохраняется. Если же после tosay имеется такое дополнение, то tosay заменяется глаголом totell:

Прямая речь

Косвенная речь

Не says, "She will come in the evening."
Он говорит: «Она придет вечером».

Не says that she will come in the evening.
Он говорит, что она придет вечером.

Не has just said to me, "The negotiations have begun."
Он только что сказал мне: «Переговоры начались».

Не has just told me that the negotiations have begun.
Он только что сказал мне, что переговоры начались.


Примечание. Следует иметь в виду, что косвенное дополнение после tosay употребляется с предлогом to, а после totell— без предлога. Глагол totell перед прямой речью не употребляется.

3. Личные и притяжательные местоимения прямой речи заменяются по смыслу, как и в русском языке:

Прямая речь

Косвенная речь

My brother has just said, "I’ll come at five o'clock."
Мой брат только что сказал: «Я приду в пять часов».
Mary says, "Peter has taken my dictionary."
Марияговорит: «Петрвзялмойсловарь».

My brother has just said that he will come at five o'clock.
Мой брат только что сказал, что он придет в пять часов.
Mary says that Peter has taken her dictionary.
Марияговорит, чтоПетрвзялеесловарь.

4.Если глагол в главном предложении стоит в PresentIndefinite, PresentPerfect или FutureIndefinite, то глагол в косвенной речи (придаточном предложении) остается в том же времени, в каком он был в прямой речи:

Прямая речь

Косвенная речь

Не says (has said, will say), "I sent them the catalogue on Monday."
Он говорит (сказал, скажет): «Я послал им каталог в понедельник».
Не says (has said, will say), "We’ll ship the goods in May."
Он говорит (сказал, скажет): «Мы отгрузим товар в мае».

Не says (has said, will say) that he sent them the catalogue on Monday.
Он говорит (сказал, скажет), что он послал им каталог в понедельник.
Не says (has said, will say) that they will ship the goods in May.
Он говорит (сказал, скажет), что они отгрузят товар в мае.


5.Если глагол в главном предложении стоит в PastIndefinite, PastContinuous или PastPerfect, то время глагола прямой речи заменяется в косвенной речи (в придаточном предложении) другим временем, в соответствии с правилом последовательности времен. Согласноэтомуправилу, Present Indefinite, Present Continuous, Present Perfect и Present Perfect Continuous заменяютсясоответственноформами Past Indefinite, Past Continuous, Past Perfect и Past Perfect Continuous; Past Indefinite и Past Continuous заменяютсясоответственноформами Past Perfect и Past Perfect Continuous; Future Indefinite, Future Continuous и Future Perfect заменяютсясоответствующимиформами Future in the Past:

Прямая речь

Косвенная речь

Неsaid, "I get up at eight o'clock."
Он сказал: «Я встаю в восемь часов».
Неsaid, "I am reading an interesting book."
Онсказал: «Ячитаюинтереснуюкнигу».
Неsaid, "I have spoken to the manager about the terms of delivery of the machine."
Он сказал: «Я говорил с заведующим об условиях поставки машины».
Неsaid, "I have been waiting for you since five o'clock."
Он сказал: «Я жду вас с пяти часов».

Неsaid, "Thesteamerloaded5,000 tonsofbarleyinOdessa."
Он сказал: «Пароход погрузил 5 000 тонн ячменя в Одессе».
Неsaid, "Iwasworkingatfiveo'clock."
Онсказал: «Яработалвпятьчасов».
Неsaid, "Thecontractwillbesignedintheevening."
Онсказал: «Контрактбудетподписанвечером».
Неsaid, "Theywillhaveunloadedthesteamerbysixo'clock."
Онсказал: «Ониразгрузятпароходкшестичасам».

Неsaid that he got up at eight o'clock.
Он сказал, что встает в восемь часов.
Неsaid that he was reading an interesting book.
Онсказал, чточитаетинтереснуюкнигу.
Неsaid that he had spoken to the manager about the terms of delivery of the machine.
Он сказал, что говорил с заведующим об условиях поставки машины.
Неsaid that he had been waiting for me since five o'clock.
Онсказал, чтождетменяспятичасов.
Неsaid that the steamer had loaded 5,000 tons of barley in Odessa.
Он сказал, что пароход погрузил 5 000 тонн ячменя в Одессе.
Не saidthathehadbeenworkingatfiveo'clock.
Онсказал, чтоработалвпятьчасов.
Неsaid that the contract would be signed in the evening.
Онсказал, чтоконтрактбудетподписанвечером.
Неsaidthattheywouldhaveunloadedthesteamerbysixo'clock.
Он сказал, что они разгрузят пароход к шести часам.

ВременаPastPerfectиPastPerfectContinuousостаютсябезизменения:
Неsaid, "Wehadfinishedourworkbysixo'clock."
Онсказал: «Мыокончилисвоюработукшестичасам».
He said that they had finished their work by six o'clock.
Он сказал, что они окончили свою работу к шести часам.

6.PastIndefinite и PastContinuous при обращении прямой речи в косвенную могут оставаться без изменения, когда указано время совершения действия:

Прямая речь

Косвенная речь

Не said, "I began to learn English in 1945."
Он сказал: «Я начал изучать английский язык в 1945 году».
Не said, "The goods were delivered yesterday".
Онсказал: «Товарыбылидоставленывчера».
She said, "I met him when I was crossing the road."
Она сказала: «Я встретила его, когда я переходила через улицу».

Не said that he began to learn English in 1945.
Он сказал, что начал изучать английский язык в 1945 году.
Не said that the goods were delivered yesterday.
Онсказал, чтотоварыбылидоставленывчера.
She said that she met him when she was crossing the road.
Она сказала, что встретила его, когда переходила через улицу.

Однакостакимиобозначениямивремени, как the day before, two years before ит. п., употребляется Past Perfect:
She said that she had been there the day before.
Она сказала, что была там накануне.

Примечание. Употребление времен в косвенной речи, зависящей от глагола в прошедшем времени, отличается от русского языка, как и во всяком дополнительном предложении, зависящем от глагола в прошедшем времени.

7. Глагол mustзаменяется в косвеннойречиглаголомhad, когдаmustвыражает необходимость совершения действия в силу определенных обстоятельств.

Прямая речь

Косвенная речь

She said , "Imustsend him a telegram at once."
Она сказала: «Я должна послать ему телеграмму немедленно».

She said that she had tosend him a telegram at once.
Она сказала, что должна послать ему телеграмму немедленно.

Когда же глагол mustвыражает приказание или совет, тоmust остается без изменения:

Прямая речь

Косвенная речь

He said to me, "You must post the letter at once."
Он сказал мне: «Вы должны отправить письмо немедленно».

He said to her, "You must consult a doctor."
Он сказал ей: «Вы должны проконсультироваться с врачом».

Не told me that I mustpost the letter at once.
Онсказалмне, чтоядолженотправить письмо немедленно,

Неtoldherthatshemustconsultadoctor.
Онсказалей, чтоонадолжнапроконсультироватьсясврачом.

8.Глаголы shouldиoughtв косвенной речи не изменяются:

Прямая речь

Косвенная речь

She said to him, "You should (ought to) send them a telegram at once:"
Онасказалаему: «Вамследуетпослатьимтелеграммунемедленно».

She told him that he should (ought to) send them a telegram at once.
Она сказала ему, что ему следует послать им телеграмму немедленно.

9. Указательные местоимения и наречия времени и места в прямой речи заменяются в косвенной речи по смыслу другими словами, как и в русском языке:

thatтот, этот
those те, эти
thenтогда
thatdayв тот день
thenextdayна следующий день
twodayslaterчерез два дня, два дня спустя
thedaybefore накануне
twodaysbeforeза два дня до этого, двумя днями раньше
beforeраньше
thenextyear, thefollowingyearв следующем году
thereтам

thisэтот
these эти
now теперь
todayсегодня
tomorrowзавтра
thedayaftertomorrowпослезавтра

yesterdayвчера
thedaybeforeyesterdayпозавчера

agoтому назад
nextyearв будущем году

hereздесь

 


Прямая речь

Косвенная речь

Не said, "I’ll write the letter tomorrow.
Он сказал: «Я напишу письмо завтра».

Не said, "Iwashereyesterday."
Он сказал: «Я был здесь вчера».

Не said that he would write the letter the next day.
Он сказал, что напишет письмо на следующий день.
Не said that he had been there the day before.
Он сказал, что был там накануне.


Следует, однако, иметь в виду, что замену нельзя производить механически, а только в тех случаях, когда этого требуют обстоятельства, при которых передается косвенная речь:


9.1. Неsaid, "Mybrotherworkshere."Он сказал: «Мой брат работает здесь».


При обращении в косвенную речь следует сохранить here, если косвенная речь передается в том же месте, где работает брат:


Неsaidthathisbrotherworkedhere.Он сказал, что его брат работает здесь.


Если же косвенная речь передается в другом месте, то hereзаменяетсяthere:


Не said that his brother worked there.Онсказал, чтоегобратработаеттам.

9.2. He said, "I like this book.” Он сказал: «Мне нравится эта книга».


Если в момент передачи косвенной речи книга имеется налицо, то в косвенной речи сохраняется this:


He said that he liked this book. Он сказал, что ему нравится эта книга.
Если же книги нет налицо, то this заменяется that:


Неsaidthathelikedthatbook. Он сказал, что ему нравится эта книга.


9.3. Неsaid, "Isawheryesterday."Он сказал: «Я видел ее вчера».


Если косвенная речь передается в тот же день, когда была произнесена прямая речь, то в косвенной речи сохраняется yesterday:

Не said that he saw her yesterday. Он сказал, что он ее видел вчера.


Если же косвенная речь передается на следующий день или позже, то yesterday заменяется thedaybefore:
Не saidthathehadseenherthedaybefore.Он сказал, что он ее видел накануне.


Практическаяработа № 4.Directandindirectspeech/ Future-in-the-Past./Прямаяикосвеннаяречь. Обращение вопросительных и повелительных предложений из прямой в косвенную речь. «Будущее время в прошедшем».


Вопросительные предложения


4.1. Если прямая речь является вопросительным предложением (прямым вопросом), то при обращении в косвенную она становится дополнительным придаточным предложением (косвенным вопросом). Существует два типа прямых вопросов:


1. Вопросы, начинающиеся с вопросительного слова или вопросительной группы слов: who, which, whose, when, why, howmany, howmuch, howlongи т. д. (специальные вопросы).
2. Вопросы, начинающиеся с вспомогательного или модального глагола (общие вопросы).


4.2. Когда прямой вопрос начинается с вопросительного слова или вопросительной группы слов, то при обращении его в косвенный вопрос производятся следующие изменения:
Вопросительный знак опускается, и вопросительный порядок слов в прямом вопросе заменяется порядком слов повествовательного предложения, т. е. сказуемое (как вспомогательный или модальный, так и смысловой глагол) ставится после подлежащего. Вопросительное слово или группа слов, стоящая в начале вопроса, служит для присоединения косвенного вопроса к главному предложению. Далее производятся те же изменения, как и при обращении в косвенную речь повествовательных предложений:


Прямая речь Косвенная речь

Не asked me, "Where do you live?"
Он спросил меня: «Где вы живете?»
Неaskedme, "Whereyourbrother?"
Онспросилменя: «ГдетоварищПетров?»
I asked him, "Why have you come so late?"
Яспросилего: «Почемувыпришлитакпоздно?»
Не asked us, "When will they send you the Bill of Lading?"
Он спросил нас: «Когда они пришлют вам коносамент?»
Heaskedher, "Whoshowedyoumywork?"
Он спросил ее: «Кто показал вам мою работу?»
Не askedme, "Wherewereyouyesterday?"
Он спросил меня: «Где вы были вчера?»

 

Не asked me where I lived.
Он спросил меня, где я живу.
Не asked me where my brother was.
Онспросилменя, гдетоварищПетров.
I asked him why he had come so late.
Яспросилего, почемуонпришелтакпоздно.

Не asked us when they would send us the Bill of Lading.
Он спросил нас, когда они пришлют нам коносамент.
Heaskedherwhohadshownherhiswork.
Он спросил ее, кто показал ей его работу.
He asked me where I had been the day before.
Он спросил меня, где я был накануне.

 

4.3. Только в том случае, когда в прямом вопросе, относящемся к подлежащему или именной части сказуемого, имеется глагол-связка tobe, в косвенном вопросе может применяться как порядок слов вопросительного, так и повествовательного предложения:


Не asked me, "Who is the owner of this car?"
Он спросил меня: «Кто владелец этого автомобиля?»
Не asked me who was the owner of that car.
He asked me who the owner of that car was.
Он спросил меня, кто владелец этого автомобиля.

Неaskedme, "Whatisthepriceofthiscar?"
Он спросил меня: «Какова цена этого автомобиля?»
Не asked me what was the price of this car.
He asked me what the price of this car was.
Он спросил меня, какова цена этого автомобиля.


Примечание. Учащиеся иногда ошибочно употребляют в косвенном вопросе порядок слов вопросительного предложения вместо порядка слов повествовательного предложения, поскольку в русском языке в косвенных вопросах глагол часто стоит перед подлежащим:


Где работает ваш брат? (прямой вопрос).
Он спрашивает меня, где работает мой брат (косвенный вопрос).
Следует иметь в виду, что в английском языке в косвенных вопросах применяется порядок слов повествовательного предложения:
Не asksmewheremybrotherworks.


4.4. Когда прямой вопрос начинается с вспомогательного или модального глагола, то косвенный вопрос присоединяется к главному предложению при помощи союзов whether или if, имеющих значение частицы ли. Далее производятся те же изменения, как и при обращении в косвенную речь вопроса, начинающегося с вопросительного слова или вопросительной группы слов:


Прямая речь

Косвенная речь

Не asked me, "Have you received our invoice?"
Он спросил меня: «Вы получили нашу фактуру?»
Не askedme, "Willyoubeheretomorrow?"
Он спросил меня: «Вы будете здесь завтра?»

Не asked me whether (if) I had received their invoice.
Он спросил меня, получил ли я их фактуру.
Не asked me whether (if) I’d be there the next day.
Он спросил меня, буду ли я там на следующий день.


Примечания:
Следует отличать ifвзначенииеслив условных предложениях от ifв значении ли в косвенных вопросах. После ifеслибудущее время заменяется настоящим, а после ifлитакая замена не производится:
I’llaskhimifhewillcome.
Яспрошуего, придетлион.
I’ll ask him about it if he comes.
Я спрошу его об этом, если он придет.

При обращении в косвенную речь ответов на общие вопросы слова yesиno опускаются (как и словадаинет в русском языке):


Прямая речь

Косвенная речь

Не asked her, "Do you want to see the new film?"
Он спросил ее: «Вы хотите посмотреть новый фильм?»

Не asked her whether she wanted to see the new film.
Он спросил ее, хочет ли она посмотреть новый фильм.

She answered,
"Yes, I do."
"No, I don't"
Она ответила:
«Да, хочу».
«Нет, не хочу».

She answered that
she did.
shedidn't
Онаответила,
чтохочет.
чтонехочет.

I asked him, "Will you go there?"
Я спросил его: «Вы пойдете туда?»
He answered,
"Yes, I will."
"No, I won't."
Онответил:
«Да, пойду».
«Нет, не пойду».

I asked him whether he would go there.
Я спросил его, пойдет ли он туда.
Не answeredthat
hewould.
hewouldn't.
Он ответил,
что пойдет.
что не пойдет.


В официальной и книжной речи употребляется более формальный способ передачи в косвенной речи таких ответов, а именно:
Не answeredintheaffirmative.
Он ответил утвердительно.
Не answeredinthenegative.
Он ответил отрицательно.


Повелительные предложения


4.5. Когда прямая речь представляет собой повелительное предложение, то при обращении ее в косвенную речь производятся следующие изменения:


1. Если прямая речь выражает приказание, то глагол tosayсказатьв словах, вводящих прямую речь, заменяется глаголом totellвелеть, сказать или toorderприказывать. Если же прямая речь выражает просьбу, то глагол tosayзаменяется глаголом toaskпросить.


2. Повелительное наклонение заменяется в косвенной речи инфинитивом. Отрицательная форма повелительного наклонения заменяется инфинитивом с частицей not.


3. Личные, притяжательные и указательные местоимения, а также наречия времени и места заменяются по смыслу:


Прямая речь

Косвенная речь

She said to him, "Come at five o'clock."
Она сказала ему: «Приходите в пять часов».

She told him to come at five o'clock.
Она велела ему придти в пять часов.

I said to her, "Please give me a glass of water."
Я сказал ей: «Пожалуйста, дайте мне стакан воды».

I asked her to give me a glass of water.
Я попросил ее дать мне стакан воды.

Неsaid to me, "Don't go there."
Он сказал мне: «Не ходите туда».

Неtold me not to go there.
Он велел мне не ходить туда.
Он не велел мне ходить туда.


В русском языке повелительное наклонение заменяется в косвенной речи либо инфинитивом, либо придаточным предложением с союзом чтобы. В английском языке повелительное наклонение заменяется в косвенной речи только инфинитивом.


Прямая речь

Косвенная речь

Она сказала ему: «Закроите дверь».
She said to him, "Close the door."

Она велела ему закрыть дверь.
Она сказала, чтобы он закрыл дверь.
Shetoldhimtoclosethedoor.


Примечание. Следует иметь в виду, что после глаголов toaskпросить, totellсказать, велеть, toorder, tocommandприказыватьв английском языке всегда следует косвенное дополнение, обозначающее лицо, к которому обращена просьба или приказание:
I askedhimtosendofftheletter.
Япросилегоотослатьписьмо.
The captain ordered the sailors to unload the steamer.
Капитан приказал матросам разгрузить пароход.


В русском языке после соответствующих глаголов такое дополнение может отсутствовать:
Я попросил отослать письмо. Капитан приказал разгрузить пароход. Ванглийскомжеязыкетакиепредложения, какIaskedtosendofftheletter, Thecaptainorderedtodischargethesteamerневозможны.


Будущеевремявпрошедшем.


FutureIndefiniteinthePastTense


4.6.ОбразованиеFutureIndefiniteinthePastTense


  FuturendefiniteinthePast образуется так же, как и FutureIndefinite, с той лишь разницей, что вместо shall и will употребляются соответственно should и would:

 

Утвердительная форма

Отрицательная форма

I should work
Не (she, it) would work
We should work
You would work
They would work

I should not work
He (she, it) would not work
We should not work
You would not work
They would not work

 В разговорной речи обычно употребляются следующие сокращения:

В утвердительной форме

В отрицательной форме

I`d [aid]
He`d [he:d]
She`d [Si:d]                work
We`d [wi:d]
You`d [ju:d] They`d []

I shouldn`t
I`d not
He wouldn`t
He`d not
She wouldn`t
She`d not
It wouldn`t                work
We shouldn`t
We`d not
You wouldn`t
You`d not
They wouldn`t
They`d not

    1. Употребление Future Indefinite in the Past Tense

 FutureIndefiniteinthePast выражает будущее действие по отношению к прошедшему моменту, в отличие от формы FutureIndefinite, выражающей будущее действие по отношению к моменту речи. FutureIndefiniteinthePastупотребляется поэтому в придаточных предложениях, когда сказуемое главного предложения выражено глаголом в прошедшем  времени.

   FutureIndefiniteInthePast, как и FutureIndefinite, переводится на русский язык будущим временем глагола совершенного или несовершенного вида:

I said that I should go there the next day.                                   Я сказал, что пойду туда на следующий день.

Heknewthatshewouldreturnnextweek.                Он знал, что она вернется на будущей неделе.

He asked them whether they                                                      Онспросилих, примутлиониwould take part in that work.                                                      участиевэтойработе.


Future Continuous in the Past Tense


    1. Образование Future Continuous in the Past Tense

 

  FutureContinuousinthePast образуется так же, как и FutureContinuous, с той лишь разницей, что вместо shall и will применяются соответственно should и would:

 

Утвердительная форма

Отрицательная форма

I should be working
Не (she, it) would be working
We should be working
You would be working
They would be working

I should not be working
He (she, it) would not be working
We should not be working
You would not be working
They would not be working

 

   Вразговорнойречиупотребляютсятежесокращения, чтоив Future Indefinite in the Past: I'd be working, he'd be working; I shouldn't be working, I'd not be working, he wouldn't be working, he'd not be working ит. д.

 

    1. Употребление Future Continuous in the Past  Tense

 

 FutureContinuousinthePast заменяет FutureContinuous в придаточных предложениях, когда глагол в главном предложении стоит в прошедшем времени (стр. 185). FutureContinuousinthePast, как и FutureContinuous, переводится на русский язык будущим временем глагола несовершенного вида:

   

She said that she would be giving an English                                          Онасказала, чтоонабудетдавать английскийурок

lesson at five o'clock.                                                                                в пять часов.

Не thought that I should be working all day.                                       Он думал, что я буду работать весь день.


FuturePerfectinthePastTense


    1. Образование Future Perfect in the Past Tense

 

  § FuturePerfectinthePast образуется так же, как и FuturePerfect, с той лишь разницей, что вместо shall и will употребляются соответственно should и would:

 

Утвердительная форма

Отрицательная форма

I should have worked
Не (she, it) would have worked
We should have worked
You would have worked
They would have worked

I should not have worked
He (she, it) would not have worked
We should not have worked
You would not have worked
They would not have worked

 Вразговорнойречиупотребляютсятежесокращения, чтоив Future Indefinite in the Past (стр. 123): I'd have worked, he'd have worked; I shouldn't have worked, I'd not have worked, he wouldn't have worked, he'd not have worked ит. д.

    1. Употребление Future Perfecl in the Past Tense

 

 FuturePerfectinthePast заменяет FuturePerfect в придаточных предложениях, когда глагол в главном предложении стоит в прошедшем времени. FuturePerfectinthePast, как и FuturePerfect, переводится на русский язык будущим временем глагола совершенного вида:

I said that I should have copied the                                            Ясказал, чтоя (уже) перепишу

text by five o'clock.                                                                                тексткпятичасам.

He said that he would have taken his                                           Онсказал, чтоон (уже) сдаст

examinations by the first of July.                                                         экзамены к первому июля.

TheFuturePerfectContinuousinthePastTense (Будущее совершенное длительное время в прошедшем)


Future Perfect Continuous in the Past  Tense


    1. Образование Future Perfect Continuous in the Past  Tense

 

   Future Perfect Continuous in the Past образуетсятакже, каки Future Perfect Continuous, стойлишьразницей, чтовместо shall и will употребляютсясоответственно should и would: I should have been working, he would have been working, we should have been working, 1 should not have been working, he would not have been working ит. д.

 

    1. Употребление Future Perfect Continuous in the Past  Tense 

 

 FuturePerfectContinuousinthePast заменяет FuturePerfectContinuous в придаточных предложениях, когда глагол в главном предложении стоит в  прошедшем   времени. Как и FuturePerfectContinuous, эта форма употребляется очень редко:


HesaidthatbythefirstofJunehewouldhavebeen working at that plant for twenty years.          

Онсказал, чтокпервомуиюняонбудетработать на этом заводе уже двадцать лет.



Практическаяработа № 5. Directandindirectspeech.GrammarExercises/Прямаяикосвеннаяречь.Выполнение грамматических упражнений.


    1. Yesterday you met a friend of yours, Steve. Here are some of the tings Steve said to you:




Later that day you tell another friend what Steve said. Use reported speech.

  1. Stevesaid that he was living in London.

  2. He said that___________________________.

  3. He __________________________________.

  4. _____________________________________.

  5. _____________________________________.

  6. _____________________________________.

  7. _____________________________________.

  8. _____________________________________.

  9. _____________________________________.

  10. _____________________________________.

  11. _____________________________________.

  12. _____________________________________.


5.2Somebody says something to you which is the opposite they have said earlier to you. Compete the answers.


1.A: That restaurant is expensive.

B: Is it? I thought you said it was cheap.

2. A: Sue is coming to the party tonight.

B: Is she? I thought you said it she____________.

3. A: Sarah likes Paul.

B: Does she? Last week you said _____________.

4. A: I know lots of people.

B: Do you? I thought you said ______________.

5. A: Jane will be here next week.

B: Will she? But didn’t you say ______________?

6. A: I’m going out this evening.

B: Are you? But you said ___________________.

7. A: I can speak a little French.

B: Can you? But earlier you said _____________.

8. A: I haven’t been to the cinema for ages.

B: Haven’t? I thought you said _______________.


    1. Here are some things that Sarah said to you:



ButlaterSarah said something different to you. What do you say?


    1. Complete the sentences with say or tell (in the correct form). Use only one word each time.

  1. Ann said goodbye to me and left.

  2. _______ us about your holiday. Did you have a nice time?

  3. Don’t just stand here! ____________ something!

  4. I wonder where Sue is. She _____ she would be here at 8 o’clock.

  5. Dan _____me that he was bored with his job.

  6. The doctor _____ that I should rest for at least a week.

  7. Don’t _______ anybody what I _______. It’s a secret just between us.

  8. “Did she _______ you what happened?” “No, she didn’t ________ anything to me.”

  9. Gary couldn’t help me. He __________ me to ask Caroline.

  10. Gary couldn’t help me. He __________ to ask Caroline.


    1. The following sentences are direct speech:

Nowchooseone of these to complete each of the sentences below. Use reported speech.

  1. Bill was taking a long time to get ready, so I told him to hurry up.

  2. Sarah was driving too fast, so I asked _____________________.

  3. Sue was nervous about the situation. I told _________________.

  4. I couldn’t move the piano alone, so I _____________________.

  5. The customs officer looked at me suspiciously and __________.

  6. Tom was going to the shop, so I _________________________.

  7. The man started asking me personal questions, so I __________.

  8. John was very much in love with Mary, so he ______________.

  9. I didn’t want to delay Helen, so I ________________________.



Практическаяработа № 6. Technology and its influence on our life.Advantages and disadvantages.


    1. Learn the words:


laptop – ноутбук

digital camera –цифровой фотоаппарат

camcorder –видеокамера

voice recorder (dictaphone) –диктофон

headphones – наушники

device – устройство

gadget – приспособление

to be keen on something – интересоваться,

увлекаться чем-либо

to edit – редактировать

to record – записывать

tiny – крошечный

handy – удобный; портативный




    1. a. Look at the words. What does each item do? Which one(s) would you use to (Spotlight 10, pp 140 ex1):


camcorder laptop MP3 player digital camera Walkman video mobile phone

PDA (personal digital assistant) radio cassette player Dictaphone TV



  1. record your lessons at school?

  2. tell the time?

  3. send a picture message to a friend?

  4. film a friend’s birthday party?

  5. listen to music?

  6. send emails?

  7. keep a record of your spending?

  8. watch a DVD?

  9. look up a friend’s address

  10. edit your essay on the bus?

  11. do some Internet research for a project?

  12. Show photos to your friends?

  13. burn songs onto a CD?

  14. listen to the news?

  15. plan your day/week?


b. What kinds of high tech gadgets do you own, e.g. PDA, iPod, portable DVD player, PlayStation, mobile phone, etc? What do you use them for?


A: I’ve got a PDA. I mainly use it to plan my week or keep a record of my spending.

B: I’ve got a PDA too, which I mainly use to look up my friends’ addresses.



    1. Look at the profiles of the three people in the article. What interests and hobbies do they have? What gadgets do you think they couldn’t live without? Listen, read and say(Spotlight 10, pp 140 ex2).


3 THINGS I COULD LIVE WITHOUT

Sarah Tyson (New Zealand), age 16, high school student, likes: shopping & friends


"I'm not really into computers, gadgets and things like that, but I have to admit I really can't imagine life without my iPod®! It's amazing being able to store the whole of your music collection on one tiny device. I like to listen to it when I'm walking to and from school. Also, I'd find it almost impossible to be without my mobile phone. I just couldn't organise my social life without it, and my parents only allow me to stay out late on Saturday if I keep calling them. They want to know where I am. I've just bought a digital camera with my birthday money. It's fantastic. I've taken so many photos of my friends. In fact, I'm even considering a career as a photographer."

Andy Cooper (UK), age 19, Physics student, likes: music & video games


"I'm a complete techno freak, so it's hard to pick just three things I couldn't live without! Firstly, though, I guess no one these days can survive without their mobile. Mine has got quite a good voice recorder on it so I often use it to record my university lectures so that I can listen to them again at home. It's really handy. The second thing I really love is the portable DVD player that I won in a competition last year. I'm studying at a university far away from my home town so it's really nice to be able to put on my headphones and watch movies on the long bus journey back. I'm a bit ashamed to admit it but I'm totally hooked on my PlayStation 2®! I know I'm 19 but I am still very keen on it. I can play for hours!

Tina Appleby (USA), age 33, accountant, likes: cinema & photography


"I'm a businesswoman so I suppose it goes without saying that I really couldn't live without my laptop and PDA. I'm not a naturally organised person so my PDA in particular really helps me out. I use it as a diary, I change documents on it when I'm on the move and yes, I even play games on it on the underground on my way to work! It keeps my whole life together to the extent that I would feel quite lost without it! And my laptop allows me to store all the information my clients need. I don't have to carry lots of heavy files when I visit them.
Apart from work, I've always had a passion for photography, so my absolute favourite gadget at the moment is my new digital camcorder. I'm having so much fun making home movies. I edit them using software on my laptop. It's a greatpastime."


    1. Read the text again. Who (Andy, Tina or Sarah)(Spotlight 10, pp 140 ex3a):

  1. Needs a particular gadget for his/her hobby?

  2. Values something that they didn’t buy themselves?

  3. Isn’t very keen on technology.

  4. Uses a gadget to help with his/her studies?

  5. Would feel disorganized without a particular gadget?

  6. Feels embarrassed about something he/she likes?

  7. Is allowed more freedom because of a gadget?


    1. Work in groups of four. Take the roles of an interviewer and the people in the text. Conduct an interview about their favouritegadgets(Spotlight 10, pp 141 ex5).

    2. Discuss the quotation;

“Technological progress has merely provided us with two more efficient means for going backwards” (Aldous Huxley, English author)


Практическаяработа № 7.. Do mobile phones give us more freedom or enslave us?History of inventions.

    1. Learn the words:


to distract –отвлекать

distraction – отвлечение (внимания)

to interrupt – перебивать

interruption – помеха, перебой

safety – безопасность

welfare – благосостояние

to show off – хвастаться

to rob somebody of something – ограбить

кого-либо, украсть что-либо у кого-либо

possessions –имущество, собственность

in case of an emergency –в случае крайней

необходимости


7.2. Match each of the statements (A-C) with a reason (1-3). Which do you: agree with? Disagree with? What other reasons can you think of? Can you think of any opposing viewpoints?(Spotlight 10, p 148 ex 1).

B: Put more computers in schools!




A: Banmobile phones in schools!



C: Technology destroys jobs!








1. Technology is a part of modern life and children need to be familiar with it from an early age.

2. Fewer and fewer people are needed as more and more tasks are carried out by machines.

3. They cause disturbances in class.


7.3. Read the text. (Spotlight 10, p 148 text)


MOBILE PHONES IN SCHOOLS


1. For several years now, schools have debated whether or not pupils should be allowed to bring their mobile phones to school. While there are some advantages to having mobiles at school, I personally believe that it is better for students to leave them at home.
2. First of all, they can be a serious distraction in classrooms. It is impossible for teachers and students to focus on classwork if there are constant interruptions from mobile phones ringing. Moreover, students cannot listen to the teacher and concentrate fully on their work if they are sending text messages or playing games.
3. Secondly, there are possible risks to the safety and general welfare of students if they are allowed to bring their mobiles to school. There have been quite a few cases, for instance, of students being attacked and robbed of their phones on their way to and from school. In addition, the classroom should not be used as a place to show off possessions.
4. On the other hand, however, there are times when it can be useful for students to have mobiles at school. For example, some parents prefer their children to have their phones with them so that they can contact each other during the day in case of an emergency. All in all, although allowing mobiles in schools can be beneficial to a certain extent, it seems to me that they are an unnecessary distraction, especially in class.


7.4. Match the paragraphs (1-5) in the text to the correct description (A-E) below (Spotlight 10, p 149 ex. 3). What is the writer’s opinion? Which paragraph(s) show(s) this?


A. Restate the writer’s opinion.

B. Introduce the topic and opinion.

C. First viewpoint and reasons, examples.

D. Opposing viewpoint(s)

E. Second viewpoint and reasons, examples.


7.5. Read extracts 1-4 at the top of p. 149. Which are beginnings and which are endings? Which of the techniques (A-C) below have been used in each(Spotlight 10, p 149 ex. 6)?


A Addressing the reader directly

B Asking a rhetorical question

C Using direct speech/a quotation


1. All things considered, it seems to me that we place too much emphasis on technologies achievement in our educational systems. Wouldn't it be awful if more traditional lessons were totally removed from the curriculum?

2. You get on the bus just wanting to enjoy a relaxing journey before your busy day. but all you can hear around you are silly ringtones and loud conversations on mobile phones. Does this sound familiar? To my mind, the best solution to this would be to totally ban the use of mobile phones on public transport.

3. To sum up, while I agree that technology is taking over our lives to a certain extent, in my opinion humans will never be replaced by machines completely. As Elbert Hubbard once said "One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man".

4. George Orwell once said “Men are only as good as their technical development allows them to be.” It seems to me that this supports the argument that a good knowledge of technology is now essential for success in the world of work.


Deciding on your opinion. Before you write an opinion essay, decide how you feel about the issue. Do you strongly/partly agree/ disagree? Do you accept both sides of the argument? This will affect the way you structure your essay.


7.6. a. Read the advert below. What new invention is it advertising? What does it claim that it can do?

b. Can you guess when it was invented? By whom? Look at the timeline below and check (ex. 7.6). (Spotlight 10, p 151 ex. 1)


'...The Baird Company presents to the public the very latest marvel - Television - the science of seeing through wire and wireless. It is amazing that a person sitting before the Baird transmitter can be seen thousands of miles away. Not a photograph, but an actual moving image of the subject can be seen and heard in any home fitted with the Baird Televisor receiving apparatus.'

7.7. Learn the words:


to invent – изобретать

invention – изобретение

to draw – рисовать, чертить

drawing – рисунок, чертеж

to take something for granted – принимать что-либо как должное



7.8. Read the timeline and complete the gaps (1-12) with the correct form of the words in brackets. Listen and check.(Spotlight 10, p 151 ex. 2)?


1821: Michael Faraday is 1._____ (invent) of the electric motor. Without this, we would not have 2. ______ (technology) appliances we take for granted today. Faraday's face used to be on the British £20 note from 1991 to 2001.

1829: George Stephenson 3._______(design) a steam train locomotive called the 'Rocket'. It was a great success and encouraged the 4. ______(grow) of railways, which played a very important part in the 5.________(Industry) Revolution in the late 18th and early 19th centuries. Many of the items we use today were invented during that time.

1837: Charles Babbage is considered by most to be the 'Father of Computing'. By 1834, he had invented the 'analytical engine' which established the 6. _________(base) principles of computing.Although he never completed any of his 7. __________(computer) machines, his detailed 8. ________ (draw) were used to build a model of his Difference Engine No. 2 at the London Science Museum. It was completed in 1991, and it performed mathematical 9. _________ (calculate) very accurately.

1925: John Logie Baird worked hard to transmit the first real television images, a dream of many 10. ________(science) for decades before. His first 'TV set' could be made from everyday objects such as a biscuit tin, cardboard and string! Later, others 11. ________(take) Baird's ideas and 12. ________(slow) developed TV as we know it today.


7.9. Collect information about an inventor from your country using the Internet. Write a short text. Write(Spotlight 10, p 151 ex. 4)?:

  • Name of person

  • What he/she was

  • What he/she invented and when (40-60 words).


Практическаяработа № 8. Internet and Modern Life.


8.1. Study the vocabulary, learn the words:


Vocabulary:


network — сеть
to embrace — охватывать, окружать
user — юзер, пользователь
to design — задумывать, придумывать, разрабатывать
to survive — выжить
nuclear war — ядернаявойна
to pollute — загрязнять
dangerous — опасный
path — путь, маршрут
available — доступный, имеющийсявраспоряжении, наличный
the net — интернет, сеть
packet switching — пакетноепереключение
invention — изобретение
accurate — точный
to count — считать, сосчитать
approximately— приблизительно, примерно
to receive — получать
message — послание
to provide — снабжать, доставлять, обеспечивать
reliable — надежный
alternative — альтернативный
provider — провайдер, поставщик
security — безопасность
router — маршрутизатор
to intercept — перехватить (сигналит. д.)
to encode — кодировать, шифровать
notwithstanding — темнеменее, однако, всеже
to crack — взломать
huge — большой, гигантский, громадный, огромный
to circulate — передвигаться/двигатьсявпределахчего-то
tremendous —разг. огромный, гигантский, громадный; потрясающий

    1. Read and translate the text.



Internet and Modern Life.


The Internet has already entered our ordinary life. Everybody knows that the Internet is a global computer network, which embraces hundred of millions of users all over the world and helps us to communicate with each other.
The history of Internet began in the United States in 1969. It was a military experiment, designed to help to survive during a nuclear war, when everything around might be polluted by radiation and it would be dangerous to get out for any living being to get some information to anywhere. Information sent over the Internet takes the shortest and safest path available from one computer to another. Because of this, any two computers on the net will be able to stay in touch with each other as long as there is a single route between them. This technology was called packet switching.
Invention of modems, special devices allowing your computer to send the information through the telephone line, has opened doors to the Internet for millions of people.
Most of the Internet host computers are in the United States of America. It is clear that the accurate number of users can be counted fairly approximately, nobody knows exactly how many people use the Internet today, because there are hundred of millions of users and their number is growing.
Nowadays the most popular Internet service is e-mail. Most of the people use the network only for sending and receiving e-mail messages. They can do it either they are at home or in the internet clubs or at work. Other popular services are available on the Internet too. It is reading news, available on some dedicated news servers, telnet, FTP servers, etc.
In many countries, the Internet could provide businessmen with a reliable, alternative to the expensive and unreliable telecommunications systems its own system of communications. Commercial users can communicate cheaply over the Internet with the rest of the world. When they send e-mail messages, they only have to pay for phone calls to their local service providers, not for international calls around the world, when you pay a good deal of money.
But saving money is only the first step and not the last one. There is a commercial use of this network and it is drastically increasing. Now you can work through the internet, gambling and playing through the net.
However, there are some problems. The most important problem is security. When you send an e-mail, your message can travel through many different networks and computers. The data is constantly being directed towards its destination by special computers called routers. Because of this, it is possible to get into any of the computers along the route, intercept and even change the data being sent over the Internet. But there are many encoding programs available. Notwith-standing, these programs are not perfect and can easily be cracked.
Another big and serious problem of the net is control. Yes, there is no effective control in theInternet, because a huge amount of information circulating through the net. It is like a tremendous library and market together. In the future, the situation might change, but now we have what we have. It could be expressed in two words— an anarchist's dream.

9.3. Answer the questions:
1. What is the Internet?
2. When and where did the history of Internet begin?
3. Why was the Internet designed?
4. What is modem?
5. Where are most of the Internet host computers?
6. What is the accurate number of internet users?
7. What is the most popular Internet service today?
8. What are other popular services available on the Internet?
9. What is the most important problem of the Internet?
10. Why is there no effective control in the Internet today?
11. Is there a commercial use of the network today?


Практическаяработа № 9. Sources of Alternative Energy.


9.1.Learn the words:


friction –трение

nuclear reaction –ядерная реакция

to exchange energy –обмениваться энергией

flow – поток

measurement – измерение

average –средний

substance –вещество

degrees – градусы


9.2. What is the difference between heat and temperature? Discuss. Listen and read the text A and check your answers(Spotlight 10, p 152 ex. 1)?:.


HEATING THINGS UP


Heat. We make things hotter by adding energy to them. This energy can come from electricity, friction, light or chemical and nuclear reactions. When two objects come into contact, they exchange energy until they are as hot as each other. Heat is the flow of energy between objects.

Temperature. It's easy to imagine that hot objects contain heat, but we can only understand how hot something is by how it affects other things. You know a fire is hot because it warms your cold house, and you realise your soup is hot when it burns your tongue. Generally speaking, temperature is a measurement that we use to describe the sensation of feeling warm or cold from an object. The molecules inside most things are constantly moving and when something gets hotter, the molecules move faster. So, the temperature of an object depends on the average energy of the movement of the molecules within it. We experience temperature every day. When it is hot outside we feel hot, when it is cold outside we feel cold. Temperature does not depend on the size or type of the object. It is a measure of the average energy of molecular motion in a substance.

Heat Vs Temperature
Heat is a form of energy that flows from something that's hot to something that's cold, whereas temperature is a measurement of how hot or cold something is. Heat is measured in joules, while temperature is usually measured in degrees (Celsius or Fahrenheit).

9.3. Learn the words:


mercury – ртуть

to affect – влиять

to expand –расширяться

to contract –сжиматься

scale –шкала

the freezing point –точка замерзания

the boiling point –точка кипения

motion – движение


9.4. a. Think of two questions you can ask about thermometers. Listen and see if you can answer

your questions.(Spotlight 10, p 152 ex. 2)?:

b. Read the text and decide if sentences a-d T (true) or F (false). Compare with your partner.

Explain the words in bold.


a. Thermometers measure heat.

b. The liquid becomes bigger when it is cooled.

c. The Celsius scale was invented before the Fahrenheit scale.

d. Boiling point on the Fahrenheit scale is 212 degrees.


Thermometers measure temperature by using materials that change in some way when they are heated or cooled. In a mercury or alcohol thermometer, the liquid expands as it is heated and contracts when it is cooled, so the length of the liquid column increases or decreases depending on the temperature.
Temperature is measured in both Celsius and Fahrenheit. In the early years of the 18th century, Gabriel Fahrenheit created the Fahrenheit scale. He set the freezing point of water at 32°F and the boiling point at 212°F. Later, in 1743, Anders Celsius invented the Celsius scale, determining the freezing temperature for water to be 0°C and the boiling temperature to be 100°C. This scale is used throughout science and in most countries.


9.5. Make factual statements using the two scales.(Spotlight 10, p 152 ex. 3):



˚F

˚C

Water boils

212

100

Room temperature

72

23

Water freezes

32

0

Absolute zero

-459

-273


  • Water boils at 100˚C or 212˚F


9.6. Learn the words:


dam – плотина

steam – пар

to convert – превращать, трансформировать

solar cell – солнечная батарея, солнечный элемент

fossil fuel–ископаемое (органическое) топливо


9.7. a. Look at the title and subtitles in the text. Think of two questions you would like to ask about alternative energy. Read the text and see if you can answer them. What else did you learn from the text? (Spotlight 10, p 153 ex. 2)

b. Read again and complete the gaps (1-10) with the correct word formed from the words in brackets. Listen and check, then explain the words in bold.


ALTERNATIVE ENERGY


64% of the electricity we need comes from 1. ______(burn) fossil fuels such as oil, gas and coal. These resources pollute and are not 2. _______(renew), so once we have burned 3. _______(they) all up, there will be no more. This means that the world MUST find and use alternative sources of energy ... FAST! This alternative energy needs to use no fuel and create no waste or 4. ______(pollute).

Sun (solar power):
Enough of the sun's energy 5_______(hit) the Earth every minute to power the world for a whole year! In sunny countries, solar cells can be put on rooftops to convert sunlight 6 _______ (direct) into electricity. We could even build solar power stations like Solar One in California. This uses the sun's heat to make steam, which then drives 7 _______ (generate) to produce electricity.

Wind (wind power):
We can use the power of the wind by 8 ________(build) wind turbines. These are tall towers with a big propeller on top. The wind blows the propeller, which turns a generator in order to create electricity. If we build a number of wind turbines together in a 9 ______(wind) place, we can make a 'wind farm' and produce quite a lot of electricity!

Water (hydroelectric power):
A dam can be used to trap a large area of water, like a reservoir or a lake. This water then flows through tunnels in the dam, turns turbines and drives generators to create electricity. Hydro-electric power stations can produce a lot of power very 10 _________(cheap).


9.8. Make notes on the text, then use them to give a two-minute talkabout alternative energy. (Spotlight 10, p 153 ex. 4)


9.9. Homework: Work in groups. Collect information about sources of energy used to make electricity in your country/area using the Internet. Present your findings to the class.


Практическаяработа № 10. Alternative energy.


Present your findings about different sources of alternative energy to the class. (Look at Exercise 9.7., практическаяработа № 9.)
















































Списоклитературы


  1. Афанасьева О.В. Английский язык. 10 класс (Комплект с CD). - М.: ExpressPublishing: Просвещение, 2015 – 248 c.

  2. Афанасьева О.В. Английский язык. 10 класс (Комплект с CD). - М.: ExpressPublishing: Просвещение, 2014 – 244 c.

  3. К.Н.Качалова, Е.Е.Изралевич. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами. – М.: Издательство «ЮНВЕС», 1998 – 717с.

  4. В.П. Кузовлев, Лапа Н.М. Английский язык 10-11 кл. –М.: Просвещение, 2011 – 351 c.

  5. R.Murphy. English Grammar in Use. Second Edition – Oxford: Oxford University press, 2003 – 350p.

  6. R.Murphy. English Grammar in Use. Third Edition – Oxford: Oxford University press, 2004 – 379p.

  7. R.Murphy. Essential Grammar in Use. Second Edition – Oxford: Oxford University press, 2007 – 300p.



Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!