СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Эмоции и чувства ( Эмоциялар жана сезимдер)

Нажмите, чтобы узнать подробности

План.

  1. Понятие об эмоциях и чувствах. Функции чувств и эмоций.
  2. Физиологические основы и внешнее выражение эмоций и чувств.
  3. Классификация чувств. Виды эмоциональных состояний.
  4. Высшие чувства как особая форма переживаний.

 

План.

  1. Эмоциялар жана сезимдер түшүнүгү. Сезимдердин жана эмоциялардын функциялары.
  2. Эмоциялардын жана сезимдердин физиологиялык негиздери жана сырткы көрүнүшү.
  3. Сезимдердин классификациясы. Эмоционалдык абалдын түрлөрү.
  4. Жогорку сезимдер тажрыйбанын өзгөчө формасы катары.

Просмотр содержимого документа
«Эмоции и чувства ( Эмоциялар жана сезимдер)»

 Эмоции и чувства.

План.

  1. Понятие об эмоциях и чувствах. Функции чувств и эмоций.

  2. Физиологические основы и внешнее выражение эмоций и чувств.

  3. Классификация чувств. Виды эмоциональных состояний.

  4. Высшие чувства как особая форма переживаний.

 

« Ничто – ни слова, ни мысли, ни даже поступки наши, не выражают так ясно и верно нас самих, как наши чувствования; в них слышен характер не отдельной мысли, не отдельного решения, а всего содержания души нашей…»

К.Д.Ушинский













«Как значимы эмоции и чувства! Это ветры, надувающие паруса корабля; они его иногда топят, но без них он не может плавать».

Вольтер (Франсуа́-Мари́ Аруэ́)







Понятие о б эмоциях и чувствах. Функции эмоций и чувств


На отдельные факты и явления, на все, что нас окружает, мы реагируем не бесстрастно, а относимся ко всему определенным образом. Радость, печаль, гнев, грусть, страх, удивление – все это разнообразные эмоции, выражающие наше отношение к действительности. Даже отдельные свойства – цвет, вкус, запах – не бывают для нас безразличными. Ощущая, мы испытываем удовольствие или неудовольствие. Все мы в различные моменты своей жизни то радуемся, то огорчаемся, то негодуем или восхищаемся, кого-то любим и пр.

Что же такое эмоции и чувства?

Термин «эмоция» (от лат. emovere – потрясаю, волную) означает неравнодушное отношение к различным событиям и ситуациям в жизни.

Понятия «эмоции» и «чувства» нередко употребляют как синонимы, хотя они и отличаются друг от друга. Эмоции – более простое, непосредственное переживание в данный момент. Говорят о разных эмоциональных состояниях человека в различных ситуациях. Чувство – более сложное, постоянное, устоявшееся эмоциональное отношение человека. Чувства выражаются в эмоциях, но они всегда предметны, т.е. мы испытываем чувства к чему-либо или кому-то, имеющим для нас постоянную мотивационную значимость.

 

 Чувства и эмоции – это переживаемые человеком отношения к миру и к самому себе.

 

Значение эмоций и чувств в психической деятельности человека и становлении его личности огромно. Они обогащают психику человека, яркость и разнообразие чувств делают его более интересным и для окружающих, и для самого себя. Богатство собственных переживаний помогает более глубоко и тонко понять происходящее, будь то произведения искусства – стихи, музыка, театр, или переживания других людей, или события, происходящие в мире.

 Чувства оказывают различное влияние на деятельность. Хорошее настроение усиливает желание работать, при равнодушии, безразличии ко всему человек вряд ли способен ставить и решать жизненно важные задачи.

 

        Эмоции и чувства имеют большое значение в учебной деятельности. Если ребенок испытывает на уроке приятные чувства – ему интересно, не страшно, он увлечен предметом познания, у него будет сформирована положительная мотивация к учению; если ребенку на уроке скучно или у него возникает чувство страха из-за возможной ошибки, он не уверен в себе и пр., проблем в его учебной деятельности будет много.

Л.С.Выготский писал: «Хотим ли мы достигнуть лучшего запоминания со стороны учеников или более успешной работы мысли – все равно мы должны позаботиться о том, чтобы и та и другая деятельность стимулировались эмоционально. Опыт и исследования показали, что эмоционально окрашенный факт запоминается крепче и прочнее, чем безразличный…

Прежде чем сообщать то или иное знание, учитель должен вызвать соответствующую эмоцию ученика и позаботиться о том, чтобы эта эмоция связалась с новым знанием. Только то знание может привиться, которое прошло через чувство ученика. Все остальное есть мертвое знание, убивающее всякое живое отношение к миру».

Рассмотрим специфические особенности чувств:

полярность: радость – грусть, любовь – ненависть, удовольствие – страдание и т.п.;

интегральность, т.е. исключительность по отношению к другим состояниям и другим реакциям. Чувства охватывают весь организм, они придают состоянию человека определенный тип переживаний;

связь с жизнедеятельностью организма: под влиянием чувств изменяется деятельность внутренних органов человека (органов кровообращения, дыхания, пищеварения, желез внутренней и внешней секреции). Излишняя интенсивность и длительность переживаний может вызвать нарушения в организме. Так, М.И.Аствацатуров считал, что сердце чаще поражается страхом, печень – гневом, желудок – апатией и подавленным состоянием;

личностный характер: в чувствах отражается значимость предметов и явлений для данного человека в конкретной ситуации. Так, пища, предложенная сытому и голодному человеку, вызовет у них разные чувства.

 

Чувства человека выполняют в жизни различные функции:

оценивающую: положительные и отрицательные эмоции показывают, как человек относится к чему-либо и оценивает это (недовольство, стыд и др., содержат те или иные оценки);

побуждающую: чувства могут побуждать человека к действию, а могут препятствовать этому;

направление внимания: то, что возбуждает наши чувства, мы воспринимаем более ясно и точно.

Физиологические основы и внешнее выражение чувств и эмоций


Физиология эмоций. Эмоции и чувства являются результатом деятельности мозга. Переживание человеком чувств обеспечивается совместной деятельностью коры и подкорковых центров: возникший в коре больших полушарий головного мозга процесс возбуждения (пари восприятии человеком какого-то объекта как приятного или неприятного) распространяется на подкорку, где находятся различные центры физиологической деятельности организма – дыхательный, сердечно-сосудистый и др. Возбуждение подкорковых центров вызывает усиление деятельности некоторых внутренних органов. По опыту известно, что сильные эмоции связаны с целым рядом физиологических изменений, например, изменения происходят в сердечной деятельности и состоянии кровеносных сосудов – при сильном испуге человек бледнеет, при смущении часто краснеет, от стыда «вспыхивает»; в дыхательной системе – дыхание ускоряется или замедляется, при испуге прерывается; в железах внешней секреции – усиление потоотделения, усиление деятельности слезных желез (при горе, а иногда и сильной радости).

Существенную роль в эмоциональных переживаниях человека играет вторая сигнальная система. Переживания могут возникнуть не только при непосредственных воздействиях внешней среды, но могут быть вызваны словами, мыслями.

 

Внешнее выражение эмоций и чувств.

 Об эмоциональных состояниях других людей человек судит по особым выразительным движениям, мимике, изменению голоса и т.п. Определенным чувствам соответствуют свои специфические формы выражения. Например, страх выражается в расширении зрачков, в дрожи, в бледности. Радость выражается в блеске глаз, в покраснении лица, в ускорении движений и т.д. Ч.Дарвин рассматривал внешние проявления эмоций, как рудименты (остатки) действий нападения и обороны, которые были у наших предков – обезьян. Им установлено много сходного во внешних проявлениях эмоций у обезьян и человека. Так, при силоном гневе у человека могут невольно сжаться кулаки, а при страхе он как бы съеживается, опускает голову, точно хочет спрятаться или обратиться в бегство.

Особенно полно отражаются чувства в речи, которая содержит не только определенные мысли , но и отношение к ним говорящего. Большую роль играет здесьинтонация. Даже слушая незнакомую иностранную речь, нетрудно понять, в каком настроении находится говорящий человек.

Выражение чувств, как и сами чувства, общественно обусловлено. В каждом обществе существуют нормы выражения чувств, отвечающие представлениям о приличии, скромности, воспитанности. Избыток выразительных средств может рассматриваться с одном обществе как недостаток воспитания, в то время как в другом он может свидетельствовать о скрытности, недостаточной искренности.



Классификация чувств. Виды эмоциональных состояний

Классификация чувств. 

Человеческие чувства имеют очень разнообразные проявления, в силу чего рассматривается несколько классификаций их по определенным основаниям:

- по степени интенсивности: слабые (например, печаль) и сильные (например, радость);

- по степени продолжительности: длительные (например, любовь) и кратковременные (например, волнение);

- по субъективному переживанию: положительные (связанные с удовлетворением жизненных потребностей и потому доставляющие удовольствие) и отрицательные (связанные с неудовлетворением жизненных потребностей и потому доставляющие неудовольствие);

- по содержанию (в зависимости от того, какого уровня потребности удовлетворяются): простые (гнев, страх, радость и др.) и сложные (моральное чувство, эстетическое чувство).

 

Виды эмоциональных состояний. По форме протекания все эмоциональные состояния делятся на чувственный тон, настроение, эмоции, аффект, стресс, фрустрацию, страсть, высшие чувства. Рассмотрим каждое из них.

Чувственный тон – простейшая форма эмоционального переживания, эмоциональная окраска, своеобразный качественный оттенок психического процесса, побуждающий субъект к их сохранению или устранению. Так, хорошая музыка, запах розы, вкус апельсина приятны, имеют положительный эмоциональный тон. Благодаря своей обобщенности чувственный тон помогает принять хотя и предварительное, но зато быстрое решение о значении нового раздражителя, вместо сравнения его со всей информацией, хранимой в памяти. Чувственный тон нередко носит субъективную окраску: интересная книга, приятный собеседник, веселая кинокомедия и т.д. для одного человека могут вызвать у другого совсем противоположные переживания.

Настроение – общее эмоциональное состояние, окрашивающее в течение длительного времени все поведение человека. Настроение очень разнообразно и может быть радостным или печальным, веселым или угнетенным, бодрым или подавленным, спокойным или раздраженным и т.д. Настроение, во-первых не предметно, а личностно, и, во-вторых, это не специальное переживание, приуроченное к какому-то частному событию, а разлитое, общее состояние.

Настроение существенно зависит от общего состояния здоровья, от работы желез внутренней секреции и, особенно, от тонуса нервной системы. Причины того или иного настроения не всегда ясны переживающему их человеку, а тем более окружающим его людям.

Настроения могут различаться по продолжительности. Устойчивость настроения зависит от многих причин: возраста человека, индивидуальных особенностей характера и т.д. Длительное настроение может окрашивать поведение человека в течение нескольких дней, недель (даже может стать устойчивой чертой личности). В то же время, настроение может носить кратковременный характер, что особенно ярко выражено в детском возрасте.

Настроение накладывает существенный отпечаток на поведение, стимулирует или подавляет деятельность человека. Одна и та же работа при разных настроениях может казаться то легкой и приятной, то тяжелой и удручающей. Человек способен управлять своим настроением.

Эмоции в узком значении слова – это непосредственное, временное переживание какого-нибудь чувства. Так, если рассмотреть чувства, испытываемые болельщиками на трибуне стадиона, чувство любви к футболу, хоккею нельзя назвать эмоцией. Эмоции будут представлены состоянием восхищения при наблюдении хорошей игры или состоянием негодования при неопытном судействе.

Сточки зрения влияния на деятельность человека эмоции делятся на стенические и астенические. Стенические эмоции стимулируют деятельность, увеличивают энергию и напряжение сил, побуждают его к поступкам, а астенические – характеризуются своеобразной скованностью, пассивностью. В зависимости от ситуации и индивидуальных особенностей эмоции могут по-разному влиять на поведение. Так, у одного человека чувство страха может вызвать повышение мускульной силы, он может броситься навстречу опасности, а у другого, наоборот, -полный упадок сил, от страха у него могут «подгибаться колени».

                Американский исследователь К.Изард выделил следующие основные, «фундаментальные эмоции»:        

интерес (как эмоция) – положительное эмоциональное состояние, способствующее развитию навыков и умений, приобретению знаний, мотивирующее обучение;

радость – положительное эмоциональное состояние, связанное с возможностью достаточно полно удовлетворить актуальную потребность, вероятность чего до этого момента была невелика или во всяком случае неопределена;

удивление – не имеющая четко выраженного положительного или отрицательного знака эмоциональная реакция на внезапно возникшие чувства;

страдание – отрицательное эмоциональное состояние, связанное с полученной достоверной или кажущейся таковой информацией о невозможности удовлетворения важнейших жизненных потребностей, которое до этого момента представлялось более или менее вероятным;

гнев – эмоциональное состояние, отрицательное по знаку, как правило, протекающее в форме аффекта и вызываемое внезапным возникновением серьезного препятствия на пути удовлетворения исключительно важной для субъекта потребности;

отвращение – отрицательное эмоциональное состояние, вызываемое объектами (предметами, людьми, обстоятельствами и др.), соприкосновение с которыми вступает в резкое противоречие с идеологическими, нравственными, эстетическими принципами и установками субъекта;

презрение – отрицательное эмоциональное состояние, возникающее в межличностных взаимоотношениях и порождаемое рассогласованием жизненных позиций, взглядов и поведения субъекта с жизненными позициями, взглядами и поведением объекта чувства;

страх – отрицательное эмоциональное состояние, появляющееся при получении субъектом информации о возможной угрозе его жизненному благополучию, о реальной или воображаемой опасности;

стыд – отрицательное состояние, выражающееся в осознании несоответствия собственных помыслов, поступков, внешности не только ожиданиям окружающих, но и собственным представлениям о подобающем поведении и внешнем облике.

Из соединения фундаментальных эмоций возникают такие комплексные эмоциональные состояния, как например, тревожность, которая может сочетать в себе страх, гнев, вину и интерес-возбуждение.

Аффект (от лат. affectuctus – «душевное волнение», «страсть») – сильное и относительно кратковременное эмоциональное состояние, связанное с резким изменением важных для субъекта жизненных обстоятельств и сопровождаемое резко выраженными двигательными проявлениями и изменением в функциях внутренних органов. Любое чувство может переживаться в аффективной форме. Сюда относятся и случаи аффективного восторга на выступлении любимой группы, и аффективный гнев болельщиков на стадионе и т.д. Аффект возникает в виде вспышки, порыва, продолжается иногда всего несколько минут, но оставляет после себя в некоторых случаях длительный след в виде общего нервного потрясения. Отличительная черта аффекта – ослабление сознательного контроля, узость сознания. Аффект сопровождается сильной и беспорядочной двигательной активностью, происходит своего рода разрядка в действии.





Стресс (от англ. stress – «давление», «напряжение») – эмоциональное состояние, возникающее в ответ на разнообразные экстремальные воздействия.

 Это понятие было введено Г.Селье для обозначения неспецифической реакции организма на любое неблагоприятное воздействие. Его исследования показали, что в различные неблагоприятные факторы – усталость, страх, обида, холод, боль, унижение и многое другое вызывают в организме однотипную комплексную реакцию вне зависимости от того, какой именно раздражитель действует на него в данный момент. Г.Селье выделил в развитии стресса 3 этапа:

1. Реакция тревоги – фаза мобилизации защитных сил организма, повышающая устойчивость по отношению к конкретному травмирующему воздействию.

2. Стабилизация – все параметры, выведенные из равновесия в первой фазе, закрепляются на новом уровне. Внешне поведение мало отличается от нормы, но внутренне идет перерасход адаптационных резервов.

И если стрессовая ситуация продолжает сохраняться, то наступает третий этап:

3. Истощение – значительное ухудшение самочувствия, возможны различные заболевания и даже смерть.

Люди с разными особенностями нервной системы по-разному реагируют на одинаковые психологические нагрузки. У одних людей наблюдается повышение активности, мобилизация сил, повышение эффективности деятельности. Это так называемый «стресс льва». С другой стороны, стресс может вызвать дезорганизацию деятельности, резкое падение ее эффективности, пассивность и общее торможение – «стресс кролика».

Фрустрация (от лат. frustratio – «обман», «расстройство», «разрушение планов») – состояние человека, вызываемое объективно непреодолимыми (или субъективно так воспринимаемыми) трудностями, возникающими на пути к достижению цели.

Фрустрация сопровождается целой гаммой отрицательных эмоций, способных дезорганизовать сознание и деятельность. В состоянии фрустрации человек может проявлять озлобленность, подавленность, чувство безысходности, внешнюю и внутреннюю агрессию.

  Страсть – сильное, стойкое, всеохватывающее чувство, определяющее направление мыслей и поступков человека.

По интенсивности эмоционального возбуждения страсть приближается к аффекту, а по длительности и устойчивости напоминает настроение. Она органически связана с потребностями и другими свойствами личности. Страсть захватывает все мысли человека, заставляет вспоминать все обстоятельства, связанные с предметом страсти, всесторонне обдумывать пути достижения потребности. Все остальное, не связанное с предметом страсти, кажется второстепенным (например, страсть ученых к науке).

Наиболее важной характеристикой страсти является ее связь с волевой сферой. Страсть выступает одним из существенных побуждений к деятельности, обладая большой силой. 

Высшие чувства как особая форма переживаний

Особую форму переживания представляют собой высшие чувства, в которых заключено все богатство подлинно человеческих отношений. В зависимости от предметной сферы, к которой они относятся, чувства подразделяются на нравственные, эстетические, интеллектуальные.

Нравственными (моральными) называются чувства, переживаемые людьми при восприятии явлений действительности и сравнении этих явлений с нормами, выработанными обществом.

Проявление этих чувств предполагает, что человеком усвоены нравственные нормы и правила, он знает, что нужно считать хорошим, а что плохим; что добрым, а что злым; что справедливым, а что нет. Нравственные нормы складываются и изменяются в процессе исторического развития общества в зависимости от его традиций, обычаев, религии, господствующей идеологии и т.д.

К нравственным чувствам относят чувство долга, гуманность, доброжелательность, любовь, дружбу, патриотизм, сочувствие и т.д. Отдельно можно выделить морально-политические чувства как проявление эмоциональных отношений к различным общественным учреждениям и организациям, а также государству в целом. 

Действия и поступки людей, которые не соответствуют взглядам на нравственность в данном обществе, считаются безнравственными (аморальными). К ним можно отнести жадность, эгоизм, жестокость, злорадство и пр.

Интеллектуальными чувствами называют переживания, возникающие в процессе познавательной деятельности человека.

Интеллектуальные чувства не только сопровождают познавательную деятельность, но и стимулируют, усиливают ее, влияют на скорость и продуктивность мышления, на содержательность и точность знания. К ним относятся: удивление, любопытство, любознательность, чувство радости по поводу сделанного открытия, чувство сомнения в правильности решения, чувство уверенности в правильности доказательства, обобщенное чувство нового и др.

Эстетические чувства представляют собой эмоциональное отношение человека к прекрасному в природе, в жизни людей и в искусстве.

Наблюдая окружающие нас предметы и явления действительности, человек может испытывать особое чувство восхищения их красотой. Эстетические чувства также включают в себя чувство героического, возвышенного, трагического, комического. Они проявляются в соответствующих оценках, в художественных вкусах, например, одним нравится серьезная музыка, другим – легкая.

Следует отметить, что рассмотренное деление чувств является достаточно условным. Обычно чувства, испытываемые человеком, так сложны и многогранны, что их трудно отнести к какой-либо одной категории.

 Эмоции и чувства, какими бы разными они не казались, неотделимы от человека. Со всеми его особенностями и проявлениями они образуют сложную систему – психический облик человека.











Вопросы и задания для самоконтроля

1. Чем отличаются друг от друга эмоции и чувства?

2. Какое значение имеют эмоции и чувства в жизни людей? В педагогической деятельности?

3. Выделите особенности чувств.

4. Что является физиологической основой эмоций?

5. По каким выразительным средствам человек судит об эмоциональных состояниях других людей?

6. Объясните, почему

когда мы повторяем слово «лимон»,во рту становится кисло?

Чтобы подавить вспышку гнева, неплохо сосчитать до десяти?

К.С.Станиславский советовал своим студентам в драматических сценах думать о чем-то грустном и плохом, чтобы вызвать вполне реальные слезы?

7.  Назовите самую «холодную» и самую «горячую» эмоции человека, самую «громкую» и самую «тихую», самую «сильную» и самую «слабую».

8. * Попытайтесь продолжить следующие изречения.

1) Зло не в страстях вообще, а … (Белинский)

2) Что началось гневом, кончается … (Франклин)

3) Ничто великое в мире не совершалось без… (Гегель)

4) Ничто не возникает так быстро, как чувство… (Мюссе)

5) Нигде так не полезно промедление, как в… (Публий Сир)



Литература

 

  1. Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений. М., 1976.

  2. Выготский Л.С. Эмоции и их развитие в детском возрасте // Собр. соч.: В 6 т. М., 1982. Т. 2. С. 416-436.

  3. Додонов Б.И. В мире эмоций. Киев, 1987.

  4. Ладанов И.Д. Управление стрессом. М., 1989.

  5. Психология эмоций: Тексты. М., 1984.

  6. Чистякова М.И. Психогимнастика. М., 1990.

  7. Эмоциональные нарушения в детском возрасте и их коррекция. М., 1990.























 Эмоциялар жана сезимдер.

План.

  1. Эмоциялар жана сезимдер түшүнүгү. Сезимдердин жана эмоциялардын функциялары.

  2. Эмоциялардын жана сезимдердин физиологиялык негиздери жана сырткы көрүнүшү.

  3. Сезимдердин классификациясы. Эмоционалдык абалдын түрлөрү.

  4. Жогорку сезимдер тажрыйбанын өзгөчө формасы катары.

 

« Эч нерсе - сөздөр да, ойлор да, жада калса биздин иш-аракеттерибиз да бизди сезимдерибиздей так жана чындап билдирбейт; аларда өзүнчө ойдун, өзүнчө чечимдин эмес, биздин жан дүйнөбүздүн бүтүндөй мазмунунун мүнөзү угулуп турат...».

К.Д.Ушинский













«Эмоциялар жана сезимдер кандай гана маанилүү! Булар кеменин желкенин соккон шамалдар; кээде аны чөктүрүшөт, бирок аларсыз ал сүзө албайт».

Вольтер ( Франсуа-Мари Аруэ )







түшүнүгү б эмоциялар жана сезимдер. Эмоциялардын жана сезимдердин функциялары


Жеке фактыларга жана кубулуштарга, бизди курчап турган бардык нерселерге биз кайдыгерлик менен мамиле кылбайбыз, бирок бардыгына белгилүү бир түрдө байланышабыз. Кубануу, кайгыруу, ачуулануу, кайгыруу, коркуу, таң калуу - мунун баары биздин чындыкка болгон мамилебизди билдирген ар кандай эмоциялар. Ал тургай, жеке касиеттери - түсү, даамы, жыты - бизге кайдыгер эмес. Сезим, биз ырахат же нааразычылыкты сезебиз. Ар бирибиз жашообуздун ар кандай учурларында кээде кубанабыз, кээде капа болобуз, кээде ачууланабыз же суктанабыз, бирөөнү сүйөбүз ж.б.

Эмоциялар жана сезимдер деген эмне?

«Эмоция» термини (латын тилинен emovere – чайкоо, толкундануу) жашоодогу ар кандай окуяларга жана кырдаалдарга кайдыгер мамилени билдирет.

«Эмоциялар» жана « сезимдер» түшүнүктөрү бири-биринен айырмаланып турса да, көбүнчө синонимдер катары колдонулат. Сезимдер - бул жөнөкөй, түз тажрыйба. Алар ар кандай кырдаалдарда адамдын ар кандай эмоционалдык абалы жөнүндө сүйлөшөт. Сезим – адамдын бир кыйла татаал, туруктуу, калыптанып калган эмоционалдык мамилеси. Сезимдер эмоцияларда чагылдырылат, бирок алар ар дайым объективдүү , б.а. биз үчүн туруктуу мотивациялык мааниге ээ бир нерсеге же кимдир-бирөөгө болгон сезимдерибиз бар.

 

Сезимдер жана эмоциялар - бул адамдын дүйнөгө жана өзүнө болгон мамилеси .

 

Адамдын психикалык ишмердигинде жана анын инсандыгын калыптандырууда эмоциянын жана сезимдин мааниси өтө чоң. Алар адамдын психикасын байытат, сезимдердин жаркындыгы жана ар түрдүүлүгү аны башкаларга да, өзүнө да кызыктуураак кылат. Адамдын өз тажрыйбасынын байлыгы эмне болуп жатканын тереңирээк жана кылдат түшүнүүгө жардам берет, мейли ал көркөм чыгармалар болсун - поэзия, музыка, театр же башка адамдардын башынан өткөн окуялар, же дүйнөдө болуп жаткан окуялар.

Сезимдер активдүүлүккө башкача таасир этет. Жакшы маанай эмгекке болгон умтулууну күчөтөт, кайдыгерлик, бардык нерсеге кайдыгерлик менен, адам турмуштук маанилүү милдеттерди коюп, чече албайт.

 

Окуу иш-аракетинде сезимдер жана сезимдер чоң мааниге ээ. Эгерде бала сабакта жагымдуу сезимдерди баштан кечирсе - ал кызыкдар, коркпойт, билим предметине күйсө, окууга оң мотивация пайда болот; бала сабакта зериксе же мүмкүн болгон катадан улам коркуу сезими пайда болсо, өзүнө ишенбесе ж.б.у.с., анын билим берүү ишмердүүлүгүндө көптөгөн көйгөйлөр жаралат.

Л.С.Выготский мындай деп жазган: «Окуучулар тарабынан жакшыраак жаттап калууга жетишүүнү каалайбызбы же ой жүгүртүүнүн ийгиликтүү иштешине жетишүүнү каалайбызбы, баары бир, биз эки иш тең эмоционалдык жактан стимулдаштырылышына кам көрүшүбүз керек. Тажрыйба жана изилдөөлөр көрсөткөндөй, эмоционалдык түстөгү факт кайдыгерге караганда күчтүүрөөк жана бекемирээк эсте калат...

Тигил же бул билимди айтуудан мурда мугалим окуучунун тиешелүү эмоциясын козгоп, бул эмоция жаңы билим менен байланышта экендигине ынанышы керек. Окуучунун сезиминен өткөн билимди гана сиңирүүгө болот. Калганынын баары дүйнө менен болгон ар бир тирүү мамилени өлтүргөн өлүк билим.

конкреттүү өзгөчөлүктөрүн карап көрөлү сезимдер:

- полярдуулук : кубаныч - кайгы, сүйүү - жек көрүү, ырахат - азап ж.б.;

- бүтүндүк , б.а. башка мамлекеттерге жана башка реакцияларга карата эксклюзивдүүлүк. Сезимдер бүт организмди камтыйт, алар адамдын абалына белгилүү бир тажрыйба түрүн берет;

- организмдин тиричилик активдүүлүгү менен байланышы : сезимдердин таасири астында адамдын ички органдарынын (кан айлануу, дем алуу, тамак сиңирүү органдары, ички жана тышкы секреция бездери) иши өзгөрөт. Тажрыйбалардын ашыкча интенсивдүүлүгү жана узактыгы денеде бузулууларга алып келиши мүмкүн. Ошентип, М.И.Аствацатуров жүрөк көбүрөөк коркунучтан, боор – ачуудан, ашказан – апатиядан жана депрессиядан көп жабыркайт деп эсептеген;

- жеке мүнөз : сезимдер белгилүү бир кырдаалда берилген адам үчүн предметтердин жана кубулуштардын маанисин чагылдырат. Демек, ток жана ачка адамга сунушталган тамак ар кандай сезимдерди пайда кылат.

 

Адамдын сезимдери жашоодо ар кандай функцияларды аткарат :

- баалоо : оң жана терс эмоциялар адамдын кандайдыр бир нерсеге кандай мамиледе экендигин жана ага кандай баа берерин көрсөтөт (канааттанбоо, уялуу ж.б. белгилүү бир баалоолорду камтыйт);

- шыктандыруу : сезимдер адамды иш-аракетке түртүшү мүмкүн, же алар аны алдын алат;

- көңүл буруу багыты : сезимдерибизди козгогон нерсени биз так жана так кабыл алабыз.

Сезимдердин жана эмоциялардын физиологиялык негиздери жана сырткы көрүнүшү


Сезимдердин физиологиясы. Сезимдер жана сезимдер мээнин ишинин натыйжасы. Адамдын сезүү тажрыйбасы кортекс менен кабык астындагы борборлордун биргелешкен активдүүлүгү менен камсыз кылынат: мээнин мээ кабыгында пайда болгон дүүлүгүү процесси (адамдын кандайдыр бир нерсени жагымдуу же жагымсыз деп кабыл алуусунун ортосунда) кабык астындагы катмарга чейин тарайт. организмдин физиологиялык активдүүлүгүнүн ар кандай борборлору жайгашкан – дем алуу, жүрөк-кан тамыр жана башкалар.Коркалдык борборлордун козголушу кээ бир ички органдардын активдүүлүгүн жогорулатат. Тажрыйбадан белгилүү болгондой, күчтүү эмоциялар бир катар физиологиялык өзгөрүүлөр менен байланышкан , мисалы, жүрөктүн иш-аракетинде жана кан тамырлардын абалында өзгөрүүлөр болот - катуу коркуу сезими менен адам кубарып, уялганынан кызарып, "жаркылдайт". уят менен; дем алуу системасында - дем алуу тездейт же жайлайт, коркуп калганда үзүлөт; сырткы секреция бездеринде - тердөө күчөп, көз жашы бездеринин активдүүлүгү күчөйт (кайгы менен, кээде чоң кубаныч менен).

Адамдын эмоционалдык тажрыйбаларында маанилүү ролду экинчи сигнал системасы ойнойт . Тажрыйбалар тышкы чөйрөнүн түздөн-түз таасири астында гана пайда болбостон, сөз, ойлор менен шартталышы мүмкүн.

 

Сезимдердин жана сезимдердин тышкы көрүнүшү.

Адам башка адамдардын эмоционалдык абалын өзгөчө экспрессивдүү кыймылдар, мимика, үнүн өзгөртүү ж.б. Кээ бир сезимдер алардын конкреттүү билдирүү формаларына туура келет. Мисалы, коркуу каректери кеңейгенде, титиреп, кубарып жатканда көрүнөт. Кубаныч көздүн учкунунда, беттин кызаруусунда, кыймылдын тездешинде ж.б. С.Дарвин эмоциянын сырткы көрүнүштөрүн ата-бабаларыбыз - маймылдар болгон чабуул жана коргонуу аракеттеринин калдыктары (калдыктары) катары караган. Ал маймылдар менен адамдардагы эмоциялардын тышкы көрүнүштөрүндө көптөгөн окшоштуктарды белгилеген. Демек, катуу ачууланганда адам эрксизден муштумун түйүп алат да, коркконунан жашынгысы келген же качкысы келгендей жыйрылып, башын ылдый түшүргөндөй сезилет.

Сезимдер кепте өзгөчө толук чагылдырылат, анда белгилүү бир ойлор гана эмес, сүйлөөчүнүн аларга болгон мамилеси да камтылган. Бул жерде интонация чоң роль ойнойт . Чет элдик бейтааныш сөздү укканда деле спикер кандай маанайда экенин түшүнүү кыйын эмес.

Сезимдердин көрүнүшү, сезимдердин өзү сыяктуу эле, социалдык жактан шартталган . Ар бир коомдо адептүүлүк, жөнөкөйлүк, жакшы тарбиялоо идеяларына туура келген сезимдерди билдирүүнүн ченемдери бар. Экспрессивдүү каражаттардын ашыкча болушу бир коомдо билимдин жетишсиздиги катары каралышы мүмкүн, ал эми экинчисинде бул сырдуулукту, жетишсиз ыкластуулукту көрсөтөт.



Сезимдердин классификациясы. Эмоционалдык абалдын түрлөрү

Сезимдердин классификациясы.

Адамдын сезимдери өтө ар түрдүү көрүнүшкө ээ, ошондуктан алардын бир нече классификациясы белгилүү бир себептерден улам каралат:

- интенсивдүүлүк даражасы боюнча: алсыз (мисалы, кайгы) жана күчтүү (мисалы, кубаныч);

- узактык даражасы боюнча: узак мөөнөттүү (мисалы, сүйүү) жана кыска мөөнөттүү (мисалы, толкундануу);

- субъективдүү тажрыйба боюнча: позитивдүү (турмуштук керектөөлөрдү канааттандыруу менен байланышкан, демек, ырахат тартуулоо) жана терс (турмуштук муктаждыктарды канааттандырбоо менен байланышкан, демек, нааразычылыкты пайда кылуучу);

- мазмуну боюнча (кандай деңгээлдеги муктаждыктар канааттандырылганына жараша): жөнөкөй (ачуу, коркуу, кубаныч ж.б.) жана татаал (моралдык сезим, эстетикалык сезим).

 

Эмоционалдык абалдын түрлөрү. Агымдын формасы боюнча бардык эмоционалдык абалдар сенсуалдык тон, маанай, эмоция, аффект, стресс, фрустрация, кумарлануу, жогорку сезимдерге бөлүнөт. Келгиле, алардын ар бирин карап көрөлү.

Сезимдик тон – эмоционалдык тажрыйбанын эң жөнөкөй түрү, эмоционалдык боёк, субъектти аларды сактоого же жок кылууга түрткү берүүчү психикалык процесстин сапаттык көлөкөнүн бир түрү. Демек, жакшы музыка, роза жыты, апельсиндин даамы жагымдуу, позитивдүү эмоционалдык тонго ээ. Сезүү тон өзүнүн жалпылыгынан улам жаңы стимулдун маанисин эс тутумда сакталган бардык маалыматтар менен салыштыруунун ордуна, алдын ала болсо да, бирок тез чечим кабыл алууга жардам берет. Сенсуалдык тон көбүнчө субъективдүү болот : кызыктуу китеп, жагымдуу шерик, күлкүлүү комедия ж. Анткени бир адам экинчисинде таптакыр карама-каршы окуяларды жаратышы мүмкүн.

Маанай – адамдын бардык жүрүм-турумун көпкө боёп турган жалпы эмоционалдык абал. Маанай абдан ар түрдүү жана кубанычтуу же кайгылуу, шайыр же көңүлү чөккөн, шайыр же көңүлү чөккөн, тынч же кыжырданган ж.б. Маанай, биринчиден , объективдүү эмес, жеке мүнөздө болсо, экинчиден, бул кандайдыр бир окуяга арналган атайын тажрыйба эмес, таралган, жалпы абал.

ден соолуктун жалпы абалына, ички секреция бездеринин ишине жана өзгөчө нерв системасынын тонусуна көз каранды . Тигил же бул маанайдын себептери аларды башынан өткөргөн адамга, ал тургай, анын айланасындагы адамдарга дайыма эле түшүнүктүү боло бербейт.

Маанай узактыгы боюнча ар кандай болушу мүмкүн . Маанайдын туруктуулугу көптөгөн себептерден көз каранды: адамдын жаш курагы, мүнөзүнүн индивидуалдуу өзгөчөлүктөрү ж.б. Узакка созулган маанай адамдын жүрүм-турумун бир нече күн, жума бою түстөй алат (ал тургай, туруктуу инсандык касиетке айланышы мүмкүн). Ошол эле учурда, маанай кыска болушу мүмкүн , бул өзгөчө бала кезинде айкын көрүнүп турат.

Маанай жүрүм-турумга олуттуу из калтырат, адамдын иш-аракетине түрткү берет же бөгөт коёт. Ар кандай маанайдагы бир эле иш же жеңил жана жагымдуу, же оор жана көңүл чөктүрүүчүдөй сезилиши мүмкүн. Адам өзүнүн маанайын башкара алат.

Сезимдер сөздүн тар маанисинде кандайдыр бир сезимдин түздөн-түз, убактылуу тажрыйбасы болуп саналат. Демек, стадион трибунасында күйөрмандардын башынан өткөргөн сезимдерин эске алсак, футболго, хоккейге болгон сүйүү сезимин эмоция деп айтууга болбойт. Эмоциялар жакшы оюнду көргөндө суктануу же тажрыйбасыз калыстын ачуусу менен көрсөтүлөт.

тийгизген таасири боюнча эмоциялар стеникалык жана астеникалык болуп бөлүнөт . Стеникалык эмоциялар активдүүлүктү стимулдайт, энергияны жана чыңалууну жогорулатат, аны иш-аракетке үндөйт, ал эми астеникалык эмоциялар кандайдыр бир катуулугу, пассивдүүлүгү менен мүнөздөлөт. кырдаалга жана жеке өзгөчөлүктөрүнө жараша, сезимдер ар кандай жолдор менен жүрүм-туруму таасир этиши мүмкүн. Ошентип, бир адамда коркуу сезими булчуңдардын күчүнүн көбөйүшүнө алып келиши мүмкүн, ал коркунучка шашыла алат, ал эми экинчисинде, тескерисинче, күчү толугу менен төмөндөп, коркуудан улам тизе бүгүшү мүмкүн.

Америкалык изилдөөчү К. Изард төмөнкүдөй негизги, «фундаменталдык эмоцияларды» аныктады:

o кызыгуу (эмоция катары) - көндүмдөрдү жана жөндөмдөрдү өнүктүрүүгө, билимге ээ болууга, окууга түрткү берүүчү оң эмоционалдык абал;

o кубаныч - бул учурга чейин ыктымалдыгы аз же жок дегенде белгисиз болгон шашылыш муктаждыкты жетиштүү түрдө канааттандыруу жөндөмдүүлүгү менен байланышкан оң эмоционалдык абал ;

о сюрприз - күтүлбөгөн жерден пайда болгон сезимдерге так айтылган оң же терс белгиге ээ болбогон эмоционалдык реакция;

о азап - эң маанилүү турмуштук керектөөлөрдү канааттандыруу мүмкүн эместиги жөнүндө алынган ишенимдүү же көрүнгөн маалымат менен байланышкан терс эмоционалдык абал , ал ушул убакка чейин аздыр-көптүр көрүнгөн;

o ачуулануу - терс белгиси боюнча, эреже катары, аффект түрүндө жүрүүчү жана предметке болгон өтө маанилүү муктаждыкты канааттандырууга капысынан олуттуу тоскоолдуктун пайда болушу менен шартталган эмоционалдык абал;

о жийиркенүү - субъекттин идеялык, адеп-ахлактык, эстетикалык принциптерине жана мамилелерине кескин карама-каршы келген объекттерден (объекттер, адамдар, жагдайлар ж.б.) келип чыккан терс эмоционалдык абал;

o жек көрүү - инсандар аралык мамилелерде пайда болгон жана субъекттин турмуштук позицияларынын, көз караштарынын жана жүрүм-турумунун турмуштук позицияларына, сезим объектинин көз карашына жана жүрүм-турумуна дал келбегендигинен келип чыккан терс эмоционалдык абал;

о коркуу - субъект өзүнүн жашоосуна мүмкүн болуучу коркунуч жөнүндө, реалдуу же ойдон чыгарылган коркунуч жөнүндө маалымат алганда пайда болгон терс эмоционалдык абал;

о уят - адамдын өзүнүн ой-пикири, кыймыл-аракети, сырткы келбетинин башкалардын күтүүлөрү менен гана эмес, ошондой эле туура жүрүм-туруму жана сырткы көрүнүшү жөнүндөгү өз ойлору менен дал келбестигин сезүү менен туюнтулган терс абал.

коркуу, ачуулануу, айыптоо жана кызыгуу менен толкунданууну айкалыштыра ала турган тынчсыздануу сыяктуу татаал эмоционалдык абалдар келип чыгат .

Аффект (лат. аффектустан - "психикалык толкундануу", "кумарлануу") - субъект үчүн маанилүү турмуштук жагдайлардын кескин өзгөрүшү менен байланышкан жана айкын кыймылдаткыч көрүнүштөр жана ички органдардын функцияларынын өзгөрүшү менен коштолгон күчтүү жана салыштырмалуу кыска мөөнөттүү эмоционалдык абал. Ар кандай сезим аффективдүү формада өтүшү мүмкүн. Бул сүйүктүү топтун аткаруусунда аффективдүү ырахат алуу жана стадиондо күйөрмандардын аффективдүү ачуулануу учурларын камтыйт. Аффект жаркылдоо, шашмалоо түрүндө пайда болот, кээде бир нече мүнөткө созулат, бирок кээ бир учурларда жалпы нервдик шок түрүндө узак из калтырат. Аффекттин айырмалоочу өзгөчөлүгү – аң-сезимдүү башкаруунун начарлашы, аң-сезимдин тардыгы . Аффект күчтүү жана туруксуз кыймыл аракети менен коштолот, аракетте кандайдыр бир разряд пайда болот.





Стресс (англис тилинен стресс - "кысым", "чыңалуу") ар кандай экстремалдык таасирлерге жооп катары пайда болгон эмоционалдык абал.

Бул түшүнүктү Г.Селье организмдин кандайдыр бир терс таасирге спецификалык эмес реакциясын белгилөө үчүн киргизген. Анын изилдөөлөрү көрсөткөндөй, ар кандай терс факторлор - чарчоо, коркуу, таарыныч, суук, оору, басынтуу жана башка көптөгөн нерселер организмде ошол эле түрдөгү татаал реакцияны пайда кылат, учурда ага кандай стимул таасир эткенине карабастан. Г.Селье стресстин өнүгүшүнүн 3 стадиясын белгилеген:

1. Тынчсыздануу реакциясы – организмдин коргонуу күчтөрүн мобилизациялоо фазасы, ал белгилүү бир травматикалык таасирге туруктуулукту жогорулатат.

2. Турукташтыруу - биринчи фазада баланстан чыккан бардык параметрлер жаңы деңгээлде бекитилет. Сыртынан караганда жүрүм-турум нормадан анча айырмаланбайт, бирок ички көнүмүш резервдердин ашыкча чыгымдалышы байкалат.

Ал эми стресстик кырдаал улана берсе, анда үчүнчү этап башталат:

3. Чарчап- чаалыгуу - жыргалчылыктын олуттуу начарлашы, ар кандай оорулар, ал тургай өлүмгө дуушар болушу мүмкүн.

Нерв системасынын ар кандай өзгөчөлүктөрү бар адамдар бир эле психологиялык стресске ар кандай жооп беришет. Кээ бир адамдарда активдуулуктун жогорулашы, кучтердун мобилизация-ланышы, активдуулуктун жогорулашы байкалат. Бул "арстан стресси" деп аталат. Башка жагынан алып караганда, стресс ишмердүүлүктүн дезорганизациясына, анын эффективдүүлүгүнүн кескин төмөндөшүнө, пассивдүүлүктү жана жалпы бөгөт коюуга алып келиши мүмкүн - "коендук стресс ".

Фрустрация (латын тилинен frustratio – “алдоо”, “тартипсиздик”, “пландарды бузуу”) максатка жетүү жолунда келип чыккан объективдүү жеӊилгис (же субъективдүү кабыл алынган) кыйынчылыктардан келип чыккан адамдын абалы .

Фрустрация аң-сезимди жана активдүүлүктү тартипке келтирүүчү терс эмоциялардын бүтүндөй спектри менен коштолот. Фрустрация абалында адам ачууланууну, депрессияны, үмүтсүздүк сезимин, тышкы жана ички агрессияны көрсөтө алат.

  Passion – адамдын ой-пикирин жана иш-аракетинин багытын аныктоочу күчтүү, туруктуу, бардыгын камтыган сезим.

Эмоционалдык дүүлүктүрүүнүн интенсивдүүлүгү боюнча пассионардык ыкмалар таасир этет , ал эми узактыгы жана туруктуулугу боюнча маанайды элестетет. Бул муктаждыктар жана башка инсандык сапаттар менен органикалык түрдө байланышкан. Кумар адамдын бардык ойлорун камтып, кумарлануу предметине байланышкан бардык жагдайларды эстеп калууга, муктаждыкка жетүү жолдорун ар тараптуу ойлонууга мажбурлайт. Кумар предметине тиешеси жок калган нерселердин баары экинчи даражадагыдай сезилет (мисалы, илимпоздордун илимге болгон ышкысы).

Кумардын эң негизги өзгөчөлүгү - анын эрк чөйрөсү менен байланышы . Кумар – чоң күчкө ээ, ишмердүүлүктүн негизги мотивацияларынын бири.

Жогорку сезимдер тажрыйбанын өзгөчө формасы катары

Тажрыйбанын өзгөчө формасын чыныгы адамдык мамилелердин бардык байлыгын камтыган жогорку сезимдер чагылдырат . Кайсы предметтик чөйрөсүнө жараша сезимдер моралдык, эстетикалык, интеллектуалдык болуп бөлүнөт .

Моралдык (моралдык) – адамдардын чындыктын кубулуштарын кабыл алуусунда жана бул кубулуштарды коом тарабынан иштелип чыккан ченемдер менен салыштырганда башынан өткөргөн сезимдери.

Бул сезимдердин көрүнүшү адам адеп-ахлак нормаларын жана эрежелерин үйрөнгөндүгүн, эмнени жакшы, эмнени жаман деп эсептеш керек экенин билет; эмне жакшы, эмне жаман; эмне адилет жана эмне эмес. Адеп-ахлак нормалары коомдун тарыхый өнүгүү процессинде анын салттарына, үрп-адаттарына, динине, үстөмдүк кылган идеологиясына ж.б. жараша калыптанат жана өзгөрөт.

Адеп-ахлактык сезимдерге милдет, адамгерчилик, боорукердик, сүйүү, достук, мекенчилдик, тилектештик ж.б. Өзүнчө моралдык жана саясий сезимдерди ар кандай коомдук мекемелерге жана уюмдарга, ошондой эле бүтүндөй мамлекетке болгон эмоционалдык мамиленин көрүнүшү катары бөлүп көрсөтүүгө болот.

Белгилүү бир коомдогу адеп-ахлак жөнүндөгү көз караштарга туура келбеген адамдардын иш-аракеттери жана жоруктары адеп- ахлаксыз (адепсиз ) деп эсептелет. Аларга ач көздүк, өзүмчүлдүк, ырайымсыздык, кара ниеттик ж.б.

Интеллектуалдык сезимдер адамдын таанып-билүү иш-аракетинин процессинде пайда болгон тажрыйбалар деп аталат.

Интеллектуалдык сезимдер таанып-билүү ишмердүүлүгүн коштоп гана тим болбостон, аны стимулдайт, күчөтөт, ой жүгүртүүнүн ылдамдыгына жана өндүрүмдүүлүгүнө, билимдин байлыгына жана тактыгына таасирин тийгизет. Аларга: таң калуу, кызыгуу, изденүү, жасалган ачылышка кубаныч сезими, чечимдин тууралыгына шектенүү сезими, далилдин тууралыгына ишенүү сезими, жаңыны жалпыланган сезүү ж.б.

Эстетикалык сезимдер – адамдын жаратылыштагы, эл турмушундагы, искусстводогу сулуулукка болгон эмоционалдык мамилеси.

Айланабыздагы реалдуулуктун объектилерин жана кубулуштарын байкап, адам алардын сулуулугуна суктануу өзгөчө сезимин сезе алат. Эстетикалык сезимдерге баатырдык, бийиктик, трагедиялык, күлкүлүү сезимдер да кирет. Алар тиешелүү баа берүүдөн, көркөм табиттен көрүнүп турат, мисалы, кээ бирөөлөр олуттуу музыканы жактырса, башкалары - жарык.

Сезимдердин каралып жаткан бөлүнүшү шарттуу экенин белгилей кетүү керек. Адатта, адам башынан өткөргөн сезимдер ушунчалык татаал жана көп кырдуу болгондуктан, аларды кандайдыр бир категорияга кошуу кыйын.

Сезимдер жана сезимдер канчалык башкача көрүнбөсүн, адамдан ажырагыс. Бардык өзгөчөлүктөрү жана көрүнүштөрү менен алар татаал системаны – адамдын психикалык образын түзөт.



Өзүн өзү башкаруу үчүн суроолор жана тапшырмалар

1. Сезимдер менен сезимдер бири-биринен эмнеси менен айырмаланат?

2. Адамдардын жашоосунда эмоциялардын жана сезимдердин мааниси кандай? Педагогикалык ишмердүүлүктө?

3. Сезимдердин өзгөчөлүгүн белгилеңиз.

4. Сезимдердин физиологиялык негизи эмнеде?

5. Адам башка адамдардын эмоционалдык абалын кандай экспрессивдүү түрдө баалайт?

6. Эмне үчүн экенин түшүндүр

- Лимон деген сөздү кайталаганыбызда оозго кычкыл болуп калабы?

- Ачууну басуу үчүн онго чейин санаган жакшыбы?

- К.С.Станиславский окуучуларына абдан реалдуу көз жашты пайда кылуу үчүн драмалык көрүнүштөрдөгү кайгылуу жана жаман нерсе жөнүндө ойлонууну кеңеш кылган?

7. Адамдын "эң муздак" жана "эң ысык" сезимдерин, "эң катуу" жана "тынч", "эң күчтүү" жана "эң алсыз" сезимдерин атаңыз.

8. * Төмөнкү сөздөрдү улантууга аракет кылыңыз.

1) Жамандык жалпы кумарларда эмес, бирок ... (Белинский)

2) Ачуу менен башталган нерсе бүтөт ... (Франклин)

3) Дуйнодо эч бир улуу нерсе ансыз ишке ашкан эмес... (Гегель)

4) Эч нерсе сезимдей тез пайда болбойт... (Муссет)

5) Кечиктирүүнүн эч бир жеринен пайдалуураак ... (Publius Syr)



Адабият

 

  1. Вилюнас В.К. Эмоционалдык кубулуштардын психологиясы. М., 1976.

  2. Выготский Л.С. Сезимдер жана алардын балалык чактагы өнүгүүсү // Собр. ц.: V 6 т. М., 1982. Т. 2. С. 416-436.

  3. Додонов Б.И. Сезимдер дүйнөсүндө. Киев, 1987.

  4. Ладанов И.Д. Стресс башкаруу. М., 1989.

  5. Сезимдердин психологиясы: Тексттер. М., 1984.

  6. Чистякова М.И. Психогимнастика . М., 1990.

  7. Балалыктагы эмоционалдык бузулуулар жана аларды коррекциялоо. М., 1990.














Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!