СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Бихевиоризм в психологии (психологиядагы бихевиоризм)

Категория: Психологу

Нажмите, чтобы узнать подробности

Бихевиоризм

План:

  • Бихевиоризм в психологии
  • Классический бихевиоризм Дж. Уотсона
  • Исследования Э. Торндайка в рамках бихевиоризма
  • Исследования Б. Скиннера в рамках бихевиоризма
  • Когнитивный бихевиоризм Э. Толмена

Бихевиоризм План: • Психологиядагы бихевиоризм • Дж.Уотсондун классикалык бихевиоризми • Бихевиоризмдин алкагында Э.Торндайктын изилдөөлөрү • Бихевиоризмдин алкагында Б.Скиннердин изилдөөлөрү • Э.Толмандын когнитивдик бихевиоризми

Просмотр содержимого документа
«Бихевиоризм в психологии (психологиядагы бихевиоризм)»

Бихевиоризм

План:

  • Бихевиоризм в психологии

  • Классический бихевиоризм Дж. Уотсона

  • Исследования Э. Торндайка в рамках бихевиоризма

  • Исследования Б. Скиннера в рамках бихевиоризма

  • Когнитивный бихевиоризм Э. Толмена



Бихевиоризм в психологии

Датой рождения бихевиоризма (от англ. behavior — поведение) считают публикацию в 1913 г. статьи Дж.Уотсона «Психология с точки зрения бихевиориста» в научном психологическом журнале «Психологическое обозрение».

Бихевиоризм — это направление в психологии ХХ века, основателем которого является Дж. Уотсон, рассматривающее поведение человека как реакцию на воздействие различных факторов внешней среды.
Основные представители бихевиоризма: Дж. Уотсон, Э. Торндайк, Б. Скиннер, Э. Толмен.
Методами исследования в бихевиоризме считаются наблюдение и поведенческий эксперимент.

До того момента, как бихевиоризм стал популярным направлением в психологии, активно использовался метод интроспекции, суть которого заключалась в наблюдении субъекта за процессами в своем сознании. Но данный метод перестал быть востребованным. Бихевиористы в своем учении отвергали представление о сознании, а так же полагали,  что любые психологические структуры и процессы, не наблюдаемые объективными методами, либо не существуют (так как нельзя доказать их существование), либо недоступны для научного исследования. Поэтому критики этой парадигмы часто называют бихевиоризм теорией «пустого организма». Естественно, что при таком представлении интроспекция не считалась действенным и достоверным методом. 

Представители бихевиористического направления в психологии считали, что поведение каждого человека определяется не какими-то внутренними процессами, а механическими воздействиями окружающей среды. Причем, данный процесс происходит по принципу «стимул-реакция»(S →R) .

Под реакциями (R) бихевиористы понимают движения человека (мышечная, сосудистая, железистая реакция и др.), совершаемые при выполнении того или иного действия. Под стимулами (S) — доступные внешнему наблюдению раздражения внешнего мира, вызывающие у человека те или иные реакции.

Рассмотрим данный принцип на примере.
Допустим, гуляю по городу, мы находим бродячую собаку. Чтобы скрасить ее участь, мы отдаем ей лежащий у нас кусочек печенья. Собака сразу же завиляла хвостом, почувствовав запах пищи. И у нее началось слюноотделение.
В данном случае, печенье, которое мы дали собаке, является стимулом (S), а слюноотделение является реакцией на стимул (R). Получается, что поведение собаки (слюноотделение) было вызвано воздействием внешней среды (печеньем), а не внутренними процессами. Значит, реакция собаки является следствием воздействия из внешней среды (S →R).

Изучая данное явление, бихевиористы пришли и к другому выводу. Если между стимулом и реакцией есть взаимосвязь, значит, зная причины этой связи и изучив, какие стимулы вызывают те или иные реакции, можно добиваться определенного поведения от человека или животного, воздействуя на них определенным образом (т.е. должен быть определенный стимул, который даст соответствующую реакцию). В таком случае, нет необходимости обращать внимание на внутреннее психическое состояние людей.

Предмет психологии, с точки зрения бихевиоризма, — поведение, понимаемое как совокупность наблюдаемых мышечных, сосудистых, железистых реакций (R) на внешние стимулы (S).
Задача психологии состоит в том, чтобы выявить закономерности связей между стимулами и реакциями (S →R), а цель — предсказание поведения субъекта и управление им.

Данное направление исследует только внешне наблюдаемое поведение, а все психические явления сводит к реакциям организма. Бихевиористы рассматривают поведение человека и животного как сходного, считая, что в них нет различий.

Несмотря на все достижения психологов-бихевиористов, данное направление подвергалось критике. Под сомнения ставились моменты, касательно отказа от внутреннего мира человека, т.е. сознания, чувственных и душевных переживаний; трактовки поведения как совокупности ответных реакций на раздражители, которые опускали человека до уровня робота; неспособности объяснить яркие творческие достижения в науке и искусстве и др.




Классический бихевиоризм Дж. Уотсона

Джон Уотсон — американский психолог, основатель бихевиоризма. Он пытался сделать психологию естественной наукой, которая пользовалась бы объективными методами.

Уотсон уделял огромное внимание классическому научению, при котором организм ассоциирует разные стимулы (звук колокольчика — условный раздражитель, а слюноотделение у собаки в ответ на звук этого колокольчика — условный рефлекс). Такой вид научения ориентирован на непроизвольные, автоматические действия.

Организм как человека, так и животного приспосабливается к своему окружению посредством врождённого и приобретённого набора актов, т.е. поведения. Всю психическую деятельность Уотсон трактовал как поведение. Он рассматривал его как совокупность реакций организма на стимулы, т.е. поведение по принципу «стимул-реакция» (S →R). Дж. Уотсон считал, что подобрав верный стимул, можно формировать нужные навыки и качества в человеке или животном.



На работы Уотсона и основные идеи бихевиоризма сильно повлияло открытие русским физиологом И.П. Павловым классических условных рефлексов. Во многом под влиянием работ Павлова, хотя сам Павлов полагал, что они поняли его неверно, Уотсон заявил, что наблюдение над поведением может быть описано в форме стимулов (S) и реакций (R).

В доказательство правоты бихевиористической теории, Джон Уотсон и Розали Рейнер ставят эксперимент, который стал известен под названием «маленький Альберт».

Уотсон и Рейнер выбрали для экспериментов 11-месячного младенца «Альберта Б.», который был вполне нормально развитым ребенком. Сначала экспериментаторы проверили реакции маленького Альберта, показывая ему белую крысу, маски, горящую газету и хлопковую пряжу. Ничего из этого не выявило страха у мальчика.

Затем они приступили к формированию реакции страха. Одновременно с тем, как Альберту давали поиграть с белой крысой, экспериментатор бил молотком по стальной полосе так, чтобы малыш не видел молотка и полосы. Громкий звук пугал Альберта. Таким образом, ребенок стал пугаться и самой крысы (без удара). На данном этапе условный рефлекс страха на крысу закрепился у маленького Альберта.

Через пять дней Альберт снова оказался у экспериментаторов. Они проверили его реакцию: обычные игрушки не вызывали негативной реакции. Крыса же всё еще пугала малыша. Экспериментаторы проверили, не случился ли перенос реакции страха на других животных и похожие предметы. Выяснилось, что ребенок действительно боится некоторых животных и предметов, не связанных с крысой (например, кролика (сильно), собаки (слабо), мехового пальто и др.).

Исследования Э. Торндайка в рамках бихевиоризма

Эдвард Торндайк  – выдающийся американский психолог, основатель теории научения, автор таких трудов как «Интеллект животных», «Основы обучения», «Педагогическая психология» и др.
Торндайк не считал себя бихевиористом, хотя его законы и исследования часто характеризует его как сторонника этого направления.



Еще в Гарвардском университете, под присмотром своего наставника У. Джеймса, Э. Торндайк занялся опытами над животными. Он стал обучать цыплят навыкам прохождения лабиринта, причем это происходило в подвале дома Джеймса, т.к. в университете не было место для лаборатории. Фактически это была первая в мире экспериментальная лаборатория по зоопсихологии.

В своих экспериментах в Колумбии он изучал закономерности адаптации организма к необычным условиям, с которыми он не может справиться, когда располагает только набором программ поведения. Для исследования он изобрел специальные «проблемные ящики», которые представляют собой экспериментальные устройства различной степени сложности. Животное, помещенное в такой ящик, должно было, преодолевая различные препятствия, самостоятельно найти выход и решить проблему.

Опыты ставились в основном над кошками, но имелись также ящики для собак и обезьян. Помещенное в ящик животное могло выйти из него и получить угощение, лишь приведя в действие специальное устройство — нажав на пружину, потянув за петлю и т. п. Результаты исследований отображались на графиках, которые он назвал «кривые научения»Таким образом, целью его исследования было изучение двигательных реакций животных.




В результате эксперимента выяснилось, что поведение животных было однотипным. Они совершали множество беспорядочных движений — бросались в разные стороны, царапали ящик кусали его и т.д., пока одно из движений случайно не оказывалось удачным. При последующих пробах число бесполезных движений уменьшалось, животному требовалось все меньше времени чтобы найти выход, пока оно не начинало действовать безошибочно. Данный вид обучения стал называться обучением по принципу  «проб и ошибок».

Далее Торндайк сосредоточился на изучении зависимости связей, которые лежат в основе научения, от таких факторов, как поощрение и наказание. На основе полученных материалов он вывел основные законы научения.

1. Закон повторяемости (упражнения) — чем чаще повторяется связь между стимулом и реакцией, тем быстрее она закрепляется и тем она прочнее.
2. Закон эффекта — из нескольких реакций на одну и ту же ситуацию, при прочих равных условиях, более прочно связываются с ситуацией те из них, которые вызывают чувство удовлетворения. (Связи в сознании устанавливаются более успешно, если реакция на стимул сопровождается поощрением).
3. Закон готовности — образование новых связей зависит от состояния субъекта.
4. Закон ассоциативного сдвига — если при одновременном появлении двух раздражителей один из них вызывает позитивную реакцию, то и другой приобретает способность вызывать ту же самую реакцию. То есть нейтральный стимул, связанный по ассоциации со значимым, тоже начинает вызывать нужное поведение.

Торндайк сформулировал концепцию «распространения эффекта». Эта концепция подразумевает готовность усвоить сведения из областей, смежных с теми областями, которые уже знакомы. Он также заметил, что научение одному виду деятельности может даже препятствовать овладению другим («проактивное торможение»), а вновь освоенный материал способен иногда разрушать что-то уже выученное («ретроактивное торможение»).

Эти два вида торможения связаны с феноменом памятиЗабывание какого-то материала связано не только с течением времени, но и с влиянием иных видов деятельности.



 Исследования Б. Скиннера в рамках бихевиоризма

Беррес Скиннер — американский психолог, писатель, продолжатель идей Дж. Уотсона, который разработал теорию оперантного научения.



О  н считал, что человеческий организм — это «черный ящик». А вот поведение можно объективно измерить, собственно, этим Скиннер и занимался.

Он не принял идею о личности, которая направляет или стимулирует поведение. Скиннер считал, что поведение порождается не силами, которые находятся внутри человека (например, чертами, потребностями, мыслями, чувствами), а силами, которые лежат вне человека. Это значит, что поведение человека регулируется не изнутри, а снаружи (окружающей средой). Изучение личности по Скиннеру — это нахождение своеобразного характера взаимоотношений между поведением организма и результатами этого поведения, которые и подкрепляют его в последствии. Этот подход фокусируется на прогнозировании и контроле наблюдаемого поведения.

Б. Скиннер, также как и Дж. Уотсон, интересовался таким явлением как научение. Он даже разработал концепцию оперантного научения, которая базировалась на законе эффекта, который был открыт Э. Торндайком.

Оперантное научение — это метод обучения, который включает в себя систему поощрений и наказаний с целью усилить или прекратить определенный тип поведения. При этом организм ассоциирует свое поведение с последующим результатом. Такое научение направлено ​​на подкрепление контролируемого индивидом поведения.

Например, человек пытается научить собаку выполнять команду. Когда собака успешно справляется (т.е. выполняет команду), она получает поощрение (похвалу, лакомство). Когда собака не справляется с заданием, она не получает поощрение. В итоге, у собаки устанавливается связь между определенным поведением и возможностью получить награду.
Подобным образом, можно и отучить собаку, например, делать «свои дела» на ковер. Только использовать придется систему наказаний (например, отругать пса). Получается своеобразный метод «кнута и пряника».
По этому поводу советую прочитать интереснейшую книгу Карен Прайоркоторая называется «Не рычите на собаку! Книга о дрессировке людей, животных и самого себя».

Скиннер проводил эксперименты над голодными животными (крысы, голуби), которых помещал в ящик, который получил название «ящик Скиннера». Ящик был пуст, внутри находился лишь выступающий рычаг, под которым стояла тарелка для еды. Оставленная одна в ящике, крыса передвигается и исследует его. В какой-то момент, крыса обнаруживает рычаг и нажимает на него.
После установления фонового уровня (частота, с которой крыса вначале нажимает на рычаг) экспериментатор запускает в действие кассету с пищей, расположенную снаружи ящика. Когда крыса нажимает на рычаг, небольшой шарик пищи выпадает в тарелку. Крыса съедает его и вскоре снова нажимает на рычаг.
Пища подкрепляет нажатие на рычаг, и частота нажатий растет. Если кассету с пищей отсоединить, так что при нажатии на рычаг пища больше не подается, частота нажатий будет уменьшаться. 



Таким образом, Скиннер заметил, что оперантно обусловленная реакция при неподкреплении угасает точно так же, как и классически обусловленная реакция. Исследователь может установить критерий дифференцировки, подавая пищу только тогда, когда крыса нажимает на рычаг при горящей лампочке, и тем самым вырабатывая условную реакцию у крысы путем избирательного подкрепления. Свет тут служит стимулом, который контролирует реакцию.

Скиннер также добавляет положения о двух видах поведения: респондентное и оперантное поведение.
Респондентное поведение — это  характерная реакция, вызываемая известным стимулом; стимул, при этом, всегда предшествует реакции. В качестве примера можно привести сужение или расширение зрачка в ответ на световую стимуляцию, подергивание колена при ударе молоточком по коленному сухожилию и дрожь при холоде.
Оперантное поведение — это произвольные приобретенные реакции, для которых не существует стимула, поддающегося распознаванию. Вызванное оперантным научением такое поведение определяется событиями, которые следуют за реакцией. Т.е. за поведением идет следствие, и природа этого следствия изменяет тенденцию организма повторять данное поведение в будущем.
Например, катание на роликах, игра на гитаре, написание собственного имени – это образцы оперантной реакции (или операнты), контролируемые результатами, следующими за соответствующим поведением.



Когнитивный бихевиоризм Э. Толмена

Эдвард Толмен — американский психолог, представитель необихевиоризма, автор концепции «когнитивных карт» и создатель когнитивного бихевиоризма



Он отвергал закон эффекта Э. Торндайка, считая, что вознаграждение (поощрение) оказывает слабое воздействие на научение. Вместо этого Э. Толмен предложил когнитивную теорию научения, предполагая, что повторяющееся выполнение одного и того же задания усиливает создаваемые связи между факторами окружающей среды и ожиданиями организма.

Толмен предположил, что поведение является функцией пяти основных независимых переменных: стимулы окружающей среды, психологические побуждения, наследственность, предшествующее обучение и возраст.

Онсчитал, что бихевиористская модель S-R должна быть дополнена. По его мнению, формула поведения должна состоять не из двух, а из трех членов, и поэтому выглядеть следующим образом: стимул (независимая переменная) — промежуточные переменные (организм) — зависимая переменная (реакция), т.е. S-O-R. Промежуточными переменными является все, что связано с организмом (О), и формирует данную поведенческую реакцию на данное раздражение. Таким образом, средним звеном являются недоступные прямому наблюдению психические моменты (например, ожидания, установки, знания и др.). Примером промежуточной переменной может являться голод, который невозможно увидеть у подопытного (животного или человека). И тем не менее голод можно объективно и точно связать с экспериментальными переменными, например с длительностью того отрезка времени, на протяжении которого организм не получал пищу.

Толмен ставил опыты над крысами, ищущими выход из лабиринта. Главный вывод из этих опытов свелся к тому, что, опираясь на строго контролируемое экспериментатором и объективно им наблюдаемое поведение животных, можно достоверно установить, что этим поведением управляют не те стимулы, которые действуют на них в данный момент, а особые внутренние регуляторы.



Поведение предваряют своего рода ожидания, гипотезы, познавательные (когнитивные) «карты».
Когнитивная карта — это субъективная картина, имеющая пространственные координаты, в которой локализованы отдельные воспринимаемые объекты.
Эти «карты» животное строит само. Они и ориентируют его в лабиринте. По ним животное, запущенное в лабиринт, узнает, куда и как ему нужно добраться.

Положение о том, что психические образы служат регулятором действия, было обосновано гештальттеорией. Учтя ее, Толмен разработал собственную теорию, названную когнитивным бихевиоризмом.































Бихевиоризм

План:

  • Психологиядагы бихевиоризм

  • Дж.Уотсондун классикалык бихевиоризми

  • Бихевиоризмдин алкагында Э.Торндайктын изилдөөлөрү

  • Бихевиоризмдин алкагында Б.Скиннердин изилдөөлөрү

  • Э.Толмандын когнитивдик бихевиоризми



Психологиядагы бихевиоризм

Бихевиоризмдин (от англ. behavior — поведение, кырг. жүрүм-турум) 1913-жылы Дж.Уотсондун «Психологическое обозрение» илимий психологиялык журналында "Психология бихевиористтин көз карашы менен "деген макаласынын жарыяланышы болуп эсептелет.

Бихевиоризм – ХХ кылымдын психологиясындагы Дж.Уотсон негиздеген багыт, ал адамдын жүрүм-турумун айлана-чөйрөнүн ар кандай факторлорунун таасирине реакция катары карайт.
Бихевиоризмдин негизги өкүлдөрү: Дж.Уотсон , Э.Торндайк , Б.Скиннер, Э.Толман .
Бихевиоризмдеги изилдөө ыкмалары байкоо жана жүрүм-турум эксперименти болуп саналат.

Бихевиоризм психологияда популярдуу тенденцияга айланган учурга чейин интроспекция ыкмасы активдүү колдонулуп келген, анын маңызы анын аң-сезиминдеги процесстердин предметине байкоо жүргүзүү болгон. Бирок бул ыкма суроо-талапка ээ болбой калды. Бихевиористтер өздөрүнүн окууларында аң-сезимдин идеясын четке кагышкан, ошондой эле объективдүү методдор менен байкалбаган ар кандай психологиялык структуралар жана процесстер же жок (анткени алардын бар экенин далилдей албайт) же илимий изилдөө үчүн жеткиликсиз деп эсептешкен. Ошондуктан, бул парадигманын сынчылары көбүнчө бихевиоризмди "бош организм" теориясы деп аташкан. Албетте, мындай өкүлчүлүк менен интроспекция натыйжалуу жана ишенимдүү ыкма деп эсептелген эмес.

Бихевиоризм багытынын өкүлдөрү ар бир адамдын жүрүм-туруму кандайдыр бир ички процесстер менен эмес, чөйрөнүн механикалык таасирлери менен аныкталат деп эсептешкен. Мындан тышкары, бул процесс "стимул- реакция" принцибине ылайык ишке ашышын аныктшат ( S → R).

Реакциялар (Р) деп бихевиористтер адамдын белгилүү бир аракетти аткарууда аткарылуучу кыймылдарын (булчуңдардын, тамырлардын, бездердин реакцияларын ж. б.) түшүнүшөт . Стимулдардын (С) астында адамда белгилүү реакцияларды пайда кылган тышкы байкоого жеткиликтүү болгон тышкы дүйнөнүн стимулдарын белгилешкен.

Бул принципти бир мисал менен карап көрөлү.
Шаарды кыдырып жүрөм дейли, жолбун ит таап алдык. Анын тагдырын жарык кылуу үчүн, биз ага биз менен жаткан бир кесим печенье беребиз. Ит тамактын жытын сезгенде дароо куйругун булгалады. Анан анын шилекейи чыга баштады.
Бул учурда, биз итке берген куки стимул болуп саналат (S), ал эми шилекейи стимулга жооп болуп саналат (R). Көрсө, иттин жүрүм-туруму (шилекей) ички процесстерден эмес, сырткы чөйрөнүн (куки) таасиринен келип чыккан экен. Бул иттин реакциясы тышкы чөйрөнүн (S → R) таасиринин натыйжасы экенин билдирет.

Бул көрүнүштү изилдеп, бихевиористтер дагы бир жыйынтыкка келишкен. Эгерде стимул менен жооптун ортосунда өз ара байланыш бар болсо, анда бул байланыштын себептерин билип, кайсы стимулдар белгилүү реакцияларды пайда кылаарын изилдеп, аларга белгилүү бир жол менен (б.а. тиешелүү жооп бере турган белгилүү бир стимул болушу керек). Бул учурда адамдардын ички психикалык абалына көңүл буруунун кереги жок.

Психологиянын предмети, бихевиоризм көз карашынан алганда, жүрүм-турум болуп саналат, ал тышкы дүүлүктүрүүчүлөргө (S) байкалган булчуң, кан тамыр, бездик реакциялардын жыйындысы катары түшүнүлөт.
Психологиянын милдети стимулдар менен реакциялардын (S → R) ортосундагы мамилелердин мыйзам ченемдүүлүктөрүн аныктоо жана максаты субъекттин жүрүм-турумун алдын ала жана аны көзөмөлдөө болуп саналат.

Бул багыт сырттан байкалуучу жүрүм-турумду гана изилдеп, бардык психикалык кубулуштарды организмдин реакцияларына төмөндөтөт. Бихевиористтер адам менен жаныбарлардын жүрүм-турумун окшош деп эсептешет, алардын ортосунда эч кандай айырма жок деп эсептешет.

Бихевиоралдык психологдордун бардык жетишкендиктерине карабастан , бул багыт сынга алынган . Адамдын ички дүйнөсүн четке кагуу боюнча суроолор көтөрүлдү, б.а. аң-сезим, сезимдик жана рухий тажрыйба; жүрүм-турумду адамды роботтун деңгээлине түшүргөн стимулдарга жооптордун жыйындысы катары чечмелөө; илимдеги жана искусстводогу жаркын чыгармачылык жетишкендиктерди түшүндүрө албагандыгы ж.б.




Дж.Уотсондун классикалык бихевиоризми

Жон Уотсон - америкалык психолог жана бихевиоризмдин негиздөөчүсү. Ал психологияны объективдүү методдорду колдоно турган табият илимине айландырууга аракет кылган.

классикалык үйрөнүүгө чоң көңүл бурган, мында организм ар кандай дүүлүктүрүүчүлөрдү (коңгуроонун үнү шарттуу стимул, ал эми бул коңгуроонун добушуна жооп катары иттин шилекейи шарттуу рефлекс) менен байланыштырат. Окутуунун бул түрү эрксиз, автоматтык аракеттерге багытталган.

Адамдын да, жаныбардын да организми чөйрөгө тубаса жана жүрүм-турумдук аракеттердин жыйындысы аркылуу ыңгайлашат, б.а. жүрүм-турум. Уотсон бардык психикалык иш-аракеттерди жүрүм-турум катары чечмелеген. Ал аны организмдин дүүлүктүрүүчүлөргө реакцияларынын жыйындысы катары караган, б.а. «стимул-жооп» принцибине ылайык жүрүм-турум (S → R). J. _ ватсон ишенген _ _ туура стимул тандоо , адам же жаныбарда зарыл болгон көндүмдөрдү жана сапаттарды түзө аласыз.



Уотсондун эмгегине жана бихевиоризмдин негизги идеяларына орус физиологу И.П. Павлов классикалык шарттуу рефлекстер. Павловдун эмгектери чоң таасир эткен, бирок Павлов өзү аны туура эмес түшүнгөн деп эсептесе да, Уотсон жүрүм-турумга байкоо жүргүзүүнү стимулдар (S) жана жооптор (R) менен мүнөздөөгө болорун айткан.

турум теориясынын тууралыгын далилдөө үчүн Джон Уотсон менен Розали Райнер эксперимент жасап, "Кичинекей Альберт" деп аталып калган .

Уотсон менен Райнер эксперименттер үчүн 11 айлык ымыркай "Альберт Б." дегенди тандашкан, ал кадимки эле бала болгон. Алгач экспериментаторлор кичинекей Альбертке ак келемишти, беткаптарды, күйүп жаткан гезитти жана кебез жипти көрсөтүү менен анын реакциясын сынап көрүштү. Мунун эч бири баланын коркуу сезимин сыртка чыгарган жок.

Андан кийин алар коркуу сезимин түзө башташты. Альбертке ак келемиш менен ойноого уруксат берилген учурда, экспериментатор улак балканы жана тилкени көрбөшү үчүн темир тилкени балка менен чапкан. Катуу үн Альбертти чочутуп жиберди. Ошентип, бала келемиштин өзүнөн (соккусу жок) чочулай баштады. Бул этапта келемишке болгон коркунучтун шарттуу рефлекси кичинекей Альбертте белгиленген.

Беш күндөн кийин Альберт кайрадан экспериментаторлор менен болгон. Алар анын реакциясын сынап көрүштү: жөнөкөй оюнчуктар терс реакцияны жараткан жок. Чычкан дагы эле баланы коркутуп койду. Экспериментаторлор коркуу реакциясынын башка жаныбарларга жана ушуга окшош объекттерге өтүшүн текшеришти. Көрсө, бала чычканга тиешеси жок кээ бир жаныбарлардан жана буюмдардан (мисалы, коёндон (катуу), иттен (алсыз), тон ж.б.) чындап коркот экен.

Бихевиоризмдин алкагында Э.Торндайктын изилдөөлөрү

Эдвард Торндайк - көрүнүктүү америкалык психолог, окуу теориясынын негиздөөчүсү, жаныбарлардын интеллекти, окутуунун негиздери, билим
берүү психологиясы ж.б. бул багыттын жактоочусу.



Атүгүл Гарвард университетинде өзүнүн устаты У. Джеймстин көзөмөлүндө Э. Торндайк жаныбарларга эксперименттерди жүргүзгөн . Ал тоокторду лабиринттен өтүүнү үйрөтө баштады жана бул Жакыптын үйүнүн жертөлөсүндө болду, анткени. университетте лабораторияга орун жок эле. Чынында, ал зоопсихология боюнча дүйнөдөгү биринчи эксперименталдык лаборатория болгон.

Колумбиядагы эксперименттеринде ал организмдин жүрүм-турум программаларынын комплекси болгондо аны көтөрө албаган адаттан тыш шарттарга ыңгайлашуу моделдерин изилдеген. Изилдөө үчүн ал атайын "проблемалык кутуларды" ойлоп тапкан , алар ар кандай татаалдыктагы эксперименталдык түзүлүштөр. Мындай кутуга салынган жаныбар ар кандай тоскоолдуктарды жеңип, өз алдынча чыгуунун жолун таап, маселени чечиши керек болчу.

Эксперименттер негизинен мышыктарга жасалган, бирок иттер менен маймылдар үчүн кутулар да болгон. Коробка салынган жаныбар андан чыгып, атайын аппаратты иштеткенде гана – пружинаны басуу, илмек тартуу ж . Ошентип, анын изилдөө максаты жаныбарлардын кыймыл реакцияларын изилдөө болгон.




Эксперименттин натыйжасында жаныбарлардын жүрүм-туруму бир типте экени белгилүү болду. Кыймылдардын бири кокусунан ийгиликтүү болуп чыккыча, көп иретсиз кыймылдарды жасашты – ар кайсы тарапка чуркап, кутуну тырмап, тиштеп ж.б.у.с. Кийинки сыноолордо пайдасыз кыймылдардын саны азайып, жаныбар катасыз иштей баштаганга чейин, андан чыгуунун жолун табуу үчүн азыраак убакыт талап кылынган. Окутуунун бул түрү сыноо жана ката аркылуу үйрөнүү деп аталып калды .

Торндайк окуунун негизин түзгөн байланыштардын сыйлык жана жаза сыяктуу факторлордон көз карандылыгына көңүл бурган . Алынган материалдардын негизинде окутуунун негизги мыйзамдарын чыгарган .

1. Кайталоо мыйзамы (көнүгүүлөр) – стимул менен реакциянын ортосундагы байланыш канчалык көп кайталанса, ал ошончолук бат бекемделип, күчтүү болот.
2. Эффект мыйзамы - бир эле жагдайга болгон бир нече реакциялардын, ceteris paribus, канааттануу сезимин пайда кылгандар кырдаал менен бекемирээк байланышкан. (Эгер стимулга жооп дем берүү менен коштолсо, аң-сезимдеги байланыштар ийгиликтүү түзүлөт.)
3. Даярдык мыйзамы – жаңы байланыштардын түзүлүшү субъекттин абалына жараша болот.
4. Ассоциативдик жылыш мыйзамы – эки дүүлүктүргүчтүн бир убакта пайда болушу менен алардын бири оң реакцияны пайда кылса, экинчиси ошол эле реакцияны пайда кылуу жөндөмүнө ээ болот. Башкача айтканда, нейтралдуу стимул, маанилүү менен байланышы бар, ошондой эле каалаган жүрүм-турумга себеп боло баштайт.

Торндайк "жайлуу эффекти" түшүнүгүн түзгөн . Бул концепция мурунтан эле тааныш болгон аймактарга чектеш аймактардан маалыматты өздөштүрүү даярдыгын билдирет. Ал ошондой эле иш-аракеттин бир түрүн үйрөнүү атүгүл башканы өздөштүрүүгө да тоскоол болоорун ( " проактивдүү бөгөт коюу " ), ал эми жаңы өздөштүрүлгөн материал кээде мурда эле үйрөнүлгөн нерсени ( "ретроактивдүү бөгөт коюу" ) жок кылаарын белгиледи.

Тоскоолуунун бул эки түрү эс тутум кубулушу менен байланышкан . Кээ бир материалды унутуу убакыттын өтүшү менен гана эмес, башка иштердин таасири менен да байланыштуу.



 Бихевиоризмдин алкагында Б.Скиннердин изилдөөлөрү

Буррес Скиннер - америкалык психолог, жазуучу, операнттык окутуу теориясын иштеп чыккан Дж. Уотсондун идеяларынын уландысы .



Ал а дамдын денеси "кара куту" деп эсептеген. Бирок жүрүм-турумду объективдүү өлчөөгө болот, бул Скиннердин кылганы.

Ал жүрүм-турумун башкарган же стимулдаган адамдын идеясын кабыл алган эмес. Скиннер жүрүм-турумду адамдын ичиндеги күчтөр (мисалы, сапаттар, муктаждыктар, ойлор, сезимдер) эмес, адамдын сыртында жаткан күчтөр түзөт деп эсептеген. Бул адамдын жүрүм-туруму ичинен эмес, сыртынан (чөйрө менен) жөнгө салынат дегенди билдирет. Скиннердин пикири боюнча, инсанды изилдөө организмдин жүрүм-туруму менен бул жүрүм-турумдун натыйжаларынын ортосундагы өз ара байланыштын өзгөчө мүнөзүн табуу, аны кийинчерээк бекемдейт. Бул ыкма байкалган жүрүм-турумду алдын ала айтууга жана көзөмөлдөөгө багытталган.

Б.Скиннер, ошондой эле Дж.Уотсон, үйрөнүү сыяктуу кубулушка кызыккан. Ал атүгүл Э. Торндайк тарабынан ачылган эффект мыйзамына негизделген операнттук үйрөнүү концепциясын иштеп чыккан .

Операнттык окутуу - бул жүрүм-турумдун белгилүү бир түрүн бекемдөө же токтотуу үчүн сыйлык жана жазалоо системасын камтыган окутуу ыкмасы . Бул учурда организм өзүнүн жүрүм-турумун кийинки натыйжа менен байланыштырат. Бул окутуу багытталган бекемдөө көзөмөлдөнөт жеке жүрүм-турум .

Мисалы, адам итке буйрукту аткарууга үйрөтүүгө аракет кылып жатат. Ит ийгиликтүү жеңгенде (башкача айтканда, буйрукту аткарса), ал сыйлык алат (мактоо, мамиле кылуу). Ит тапшырманы аткара албай калса, сыйлык албайт. Натыйжада, ит белгилүү бир жүрүм-туруму менен сыйлык алуу мүмкүнчүлүгүнүн ортосундагы байланышты орнотот.
Анын сыңарындай, итти эмчектен чыгарса болот, мисалы, килемде «өзүнүн иши» менен алектенет. Сиз жөн гана жазалоо системасын колдонуу керек (мисалы, итти урушуу). Бул "сабиз менен таяк" ыкмасынын бир түрү болуп чыкты.Ушул учурда мен сизге Карен Прайордун эң кызыктуу китебин окууну сунуштайм , ал "Итке арылдаба! Адамдарды, жаныбарларды жана өзүңдү үйрөтүү жөнүндө китеп.

Скиннер ачка жаныбарларга (келемиштер, көгүчкөндөр) эксперимент жүргүзгөн, аларды кутуга салып, аны "Скиннер куту" деп атаган . Коробка бош болчу, ичинде бир гана рычагы чыгып турган, анын астында бир табак тамак турган. Сандыкта жалгыз калган келемиш ары-бери жылып, аны изилдейт. Бир убакта келемиш рычагды таап, аны басат.
Фондук деңгээлди (келемиш рычагды биринчи басуу жыштыгы) орноткондон кийин экспериментатор кутучанын сыртында жайгашкан тамак-аш кассетасын иштетет. Чычкан рычагды басканда тарелкага кичинекей тоголок тамак түшөт. Чычкан аны жеп, көп өтпөй рычагды кайра басат.Тамак рычагды басууну күчөтөт жана басуунун жыштыгы көбөйөт. Эгер рычаг басылганда тамак-аш жеткирилбей тургандай кылып, тамак-аш кассетасы алынып салынса, басуу жыштыгы азаят.



Ошентип, Скиннер оперативдүү шартталган жооп классикалык шартталган жооп сыяктуу эле, бекемделбегенде өчөөрүн байкаган. Изилдөөчү жарык күйүп турганда келемиш рычагды басканда гана тамактануу аркылуу дифференциялоонун критерийин түзө алат жана ошону менен келемишти тандап бекемдөө аркылуу шарттаса болот. Бул жерде жарык реакцияны башкарган стимул катары кызмат кылат.

Скиннер ошондой эле жүрүм-турумдун эки түрү үчүн жоболорду кошот: респонденттик жана оперативдүү жүрүм-турум.
Респонденттин жүрүм -туруму – белгилүү стимулдан келип чыккан мүнөздүү жооп; стимул, бирок, ар дайым жооп алдында болот. Мисалы, жарыктын дүүлүктүрүүсүнө жооп иретинде каректин кысылышы же кеңейиши, тизе тарамышына балка менен урганда тизенин титиреп калышы, суук болгондо титиреп калышы кирет.
Операнттык жүрүм-турум ыктыярдуу үйрөнүлгөн жооптор, алар үчүн эч кандай таанымал стимул жок. Операнттык үйрөнүү менен шартталган бул жүрүм-турум жооптон кийинки окуялар менен аныкталат. Ошол. жүрүм-турумдан кийин эффект пайда болот жана ал эффекттин мүнөзү организмдин келечектеги жүрүм-турумду кайталоого тенденциясын өзгөртөт.
Мисалы, ролик тебүү, гитарада ойноо, өз атын жазуу - бул тиешелүү жүрүм-турумдун артынан түшкөн натыйжалар менен башкарылуучу операнттык жооп моделдери (же операторлор) .



Э.Толмандын когнитивдик бихевиоризми

Эдвард Толман - америкалык психолог, необихевиоризмдин өкүлү, "когнитивдик карталар" концепциясынын автору жана когнитивдик бихевиоризмдин жаратуучусу .



сыйлыктын (шыктандыруунун) окууга начар таасир этет деп эсептеп, Э.Торндайктын эффекти мыйзамын четке каккан . Анын ордуна, Э.Толман бир эле тапшырманы кайталап аткаруу экологиялык факторлор менен организмдин күтүүлөрүнүн ортосунда түзүлгөн байланыштарды бекемдейт деп болжолдоп, окутуунун когнитивдик теориясын сунуш кылган .

Толман жүрүм-турум беш негизги көз карандысыз өзгөрмөлөр функциясы болуп саналат деп сунуштады : экологиялык стимулдар, психологиялык дисктер, тукум куучулук, алдын ала окутуу жана жаш.

Ал СРдин бихевиористтик моделин толуктоо керек деп эсептеген . Анын пикири боюнча жүрүм-турум формуласы экиден эмес, үч мүчөдөн турушу керек, ошондуктан мындай көрүнүш керек: стимул (өз алдынча өзгөрмө) – аралык өзгөрмөлөр (организм) – көз каранды өзгөрмө (реакция), б.а. SOR . Аралык өзгөрмөлөр – бул организм менен байланышкан бардык нерселер (O) жана берилген дүүлүктүрүүгө берилген жүрүм-турумдук реакцияны түзөт. Ошентип, ортоңку звено түз байкоо жүргүзүү үчүн жеткиликсиз психикалык учурлар (мисалы, күтүүлөр, мамилелер, билимдер ж.б.). Аралык өзгөрмөнүн мисалы ачкачылык болот, аны темада (жаныбар же адам) көрүүгө болбойт. Ошого карабастан, ачкачылык объективдүү жана так эксперименталдык өзгөрмөлөр менен байланыштуу болушу мүмкүн, мисалы, дене тамак-ашты албаган убакыттын узактыгы.

Толман лабиринттен чыгуунун жолун издеп келемиштерге эксперимент жүргүзгөн . Бул эксперименттердин негизги тыянагы, жаныбарлардын жүрүм-турумуна негизделген, экспериментатор тарабынан катуу көзөмөлгө алынган жана ал тарабынан объективдүү байкалган, бул жүрүм-турум аларга таасир этүүчү стимулдар тарабынан эмес, башкарылаарын ишенимдүү түрдө аныктоого болот. учурда, бирок атайын ички жөнгө салуучулар тарабынан.



Жүрүм-турумдун алдында кандайдыр бир күтүүлөр, гипотеза, когнитивдик (когнитивдик) "карталар" турат.
Когнитивдик карта – бул мейкиндик координаттары бар субъективдүү сүрөт, анда кабыл алынган жеке объекттер локализацияланган.
Бул "карталарды" жаныбар өзү курат. Алар лабиринт аркылуу аны жетектейт. Алардын айтымында, лабиринтке учурулган жаныбар каяктан жана кантип алуу керектигин үйрөнөт.

Психикалык образдар иш-аракеттин жөнгө салуучусу катары кызмат кылат деген позицияны гештальт теориясы далилдеген . Аны эске алып, Толман когнитивдик бихевиоризм деп аталган өзүнүн теориясын иштеп чыккан .






Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!